Wszystkie posty z tej serii znajdziecie, klikając w ten link - SEZON 1994 F1
Pięć lat przed tym weekendem w 1989 roku w zakręcie Tamburello, Gerhard Berger rozbija się, jego Ferrari staje w płomieniach. Austriak wyszedł z tego cało, miał połamane żebra i oparzenia drugiego stopnia, ale przeżył. W tym miejscu bolidy osiągały prędkość dochodzącą do 300 kilometrów na godzinę. Po zewnętrznej zakrętu była tylko betonowa ściana. Po wypadku Bergera zastanawiano się, czy można coś zmienić, żeby to miejsce było bezpieczniejsze. Niestety za ścianą płynie rzeka i nie ma możliwości jej odsunięcia. Na inny pomysł wtedy nikt nie wpadł...
Piątek
Zaledwie dwa tygodnie wcześniej po Grand Prix Pacyfiku wszyscy byli poruszeni tematem kontroli trakcji i tego, czy jakiś zespół nie oszukuje. Po weekendzie na Imoli już nikt o tym nie pamiętał.
Rubens Barrichello mógł być tylko zadowolony z tego, jak rozpoczął się ten sezon. Czwarte miejsce w domowym Grand Prix Brazylii, pierwsze podium w Japonii trzy tygodnie później. Do San Marino kierowca Jordana przyjechał więc bardzo pewny siebie.
Do tego stopnia, że podczas pierwszej z dwóch sesji kwalifikacyjnych w Variante Bassa na drugim okrążeniu pojechał 15 km/h szybciej niż wcześniej. Rubens przez to wyrzuciło na zewnętrzny, bardzo stromy krawężnik. Bolid wyskoczył jak z rampy w powietrze. Instynktownie, Barrichello podniósł obie ręce, aby zakryć twarz, gdy samochód uderzył w górną część bariery opon.
Brazylijczyk jechał w tym momencie 223 km/h. Po kontakcie z oponami przód bolidu uderzył o ziemię, a następnie obróciło go tak, że zawodnik był uwięziony pod spodem. Po chwili porządkowi obrócili szybko bolid. Głowa Rubensa tylko zatrzęsła się w tym momencie.
Sid Watkins i ekipa medyczna przybyli na miejsce zdarzenia wkrótce potem. Znaleźli Barrichello nieprzytomnego i z trudem oddychającego z powodu krwi płynącej z rozcięcia na jego twarzy. Watkins szybko udrożnił drogi oddechowe Rubensa, następnie został on przewieziony do centrum medycznego.
Sesja rozpoczęła się ponownie po 20-minutowym opóźnieniu i powróciły pozory normalności. Przez resztę weekendu w Jordanie jeździł tylko Andrea de Cesaris. To Włoch w ten weekend zastępował Eddiego Irvine'a.
Sobota
Rubens Barichello spędził noc w szpitalu, ale już w sobotę był w padoku. Dzięki temu, że Brazylijczyk nie startował większe szanse na start w wyścigu miały dwa najsłabsze zespoły, Simtek i Pacific. Z 27 kierowców, którzy wzięli udział w kwalifikacjach, tym razem tylko jeden odpadnie.
Roland Ratzenberger wyjechał na tor, walcząc o jak najlepszy czas po raz ostatni w swoim życiu. Austriak nie miał tyle szczęścia co dzień wcześniej Rubens. Doszło do awarii przedniego skrzydła w jego bolidzie, które sprawiło, że przednie koła były uniesione i zawodnik nie mógł skręcać.
Jego Simtek również wzbił się w powietrze przy prędkości 320 km/h i uderzył nie w siatkę, ale w betonową ścianę, umieszczoną na zewnętrznej części łuku noszącego nazwę Villeneuve. Ratzenberger nie miał szans. Odniósł rozległe obrażenia. Zabrano go do centrum medycznego, a stamtąd, helikopterem, do bolońskiej kliniki Maggiore. O 14:15 potwierdzono zgon, chociaż tak naprawdę Roland nie żył już chwile po wypadku. Gdyby zgon ogłoszono na miejscu wypadku, to zapewne ten weekend Grand Prix nie byłby kontynuowany.
JJ Lehto wrócił w ten weekend za kierownicę Benettona, po kontuzji, jakiej nabawił się w trakcie zimowych testów.
Najlepszy czas uzyskał Senna przed Schumacherem. To było trzecie pole position z rzędu dla Brazylijczyka. Ayrton miał zero punktów w tym roku w klasyfikacji kierowców i w końcu chciał odrabiać stratę do Michaela.
Włosi byli zadowoleni z postawy Ferrari. Berger startował z trzeciego miejsca, a Nicola Larini był szósty.
Pozycje startowe
Poz | Nr | Kierowca | Zespół | Czas |
---|---|---|---|---|
1 | 2 | Ayrton Senna SEN | Williams Renault | 1:21.548 |
2 | 5 | Michael Schumacher MSC | Benetton Ford | 1:21.885 |
3 | 28 | Gerhard Berger BER | Ferrari | 1:22.113 |
4 | 0 | Damon Hill HIL | Williams Renault | 1:22.168 |
5 | 6 | Jyrki Jarvilehto JAR | Benetton Ford | 1:22.717 |
6 | 27 | Nicola Larini LAR | Ferrari | 1:22.841 |
7 | 30 | Heinz-Harald Frentzen FRE | Sauber Mercedes | 1:23.119 |
8 | 7 | Mika Hakkinen HAK | McLaren Peugeot | 1:23.140 |
9 | 3 | Ukyo Katayama KAT | Tyrrell Yamaha | 1:23.322 |
10 | 29 | Karl Wendlinger WEN | Sauber Mercedes | 1:23.347 |
11 | 10 | Gianni Morbidelli MOR | Footwork Ford | 1:23.663 |
12 | 4 | Mark Blundell BLU | Tyrrell Yamaha | 1:23.703 |
13 | 8 | Martin Brundle BRU | McLaren Peugeot | 1:23.858 |
14 | 23 | Pierluigi Martini MAR | Minardi Ford | 1:24.078 |
15 | 24 | Michele Alboreto ALB | Minardi Ford | 1:24.276 |
16 | 9 | Christian Fittipaldi FIT | Footwork Ford | 1:24.472 |
17 | 25 | Eric Bernard BER | Ligier Renault | 1:24.678 |
18 | 20 | Erik Comas COM | Larrousse Ford | 1:24.852 |
19 | 26 | Olivier Panis PAN | Ligier Renault | 1:24.996 |
20 | 12 | Johnny Herbert HER | Lotus Mugen Honda | 1:25.114 |
21 | 15 | Andrea de Cesaris DEC | Jordan Hart | 1:25.234 |
22 | 11 | Pedro Lamy LAM | Lotus Mugen Honda | 1:25.295 |
23 | 19 | Olivier Beretta BER | Larrousse Ford | 1:25.991 |
24 | 31 | David Brabham BRA | Simtek Ford | 1:26.817 |
25 | 34 | Bertrand Gachot GAC | Pacific Ilmor | 1:27.143 |
Niedziela
Pierwszy wyścig w Europie w tamtym sezonie. Na starcie Senna ruszył bez żadnych problemów z pole position, które zdobył po raz 65 i ostatni w swojej karierze.
Z pola startowego nie ruszył JJ Lehto, chwilę później uderzył w niego Pedro Lamy. Części z bolidu Lotusa poleciały w trybuny. Prawdopodobnie dziewięciu widzów było rannych po tym zdarzeniu. Na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa. Pomysł zapożyczony z serii Indycar.
Max Angelelli prowadził Opla Vectrę, ponieważ taki był wtedy samochód bezpieczeńśtwa. Włoski mistrz Formuły 3 jechał blisko granicy możliwości samochodu, ale był on dwa razy wolniejszy od bolidów Formuły 1.
Angelelli udał się do boksów pod koniec piątego okrążenia. Inżynier wyścigowy Senny, David Brown, powiedział mu, że zjeżdża safety car i Brazylijczyk przekazał przez radio potwierdzenie. To było ostatnie, co zespół od niego usłyszał.
Na siódmym okrążeniu doszło do tragicznego w skutkach wypadku.
Jego opis sekunda po sekundzie znajdziecie w oddzielnym poście.
Wyścig został w tym momencie przerwany.
Wyścig został wznowiony, po tym jak Senna został zabrany helikopterem do szpitala. Kierowcy ponownie ruszyli do walki o wygraną z pół startowych. Część z nich nie chciała dalej się ścigać. Między innymi Schumacher. Ostatecznie jednak wszyscy ponownie ruszyli. Ostateczny wynik wyścigu od tego momentu, to suma czasów z części przed wypadkiem Senny i drugiej po jego wznowieniu.
Dokładny stan Brazylijczyka w tym momencie nie był jeszcze znany. Chociaż już pojawiły się plotki, że nie żyje. W padoku mówiono, że uderzony został w głowę, a po angielsku ktoś przekręcił słowo "head" z "dead".
Po starcie Gerhard Berger objął prowadzenie przed Schumacherem. Niemca próbował jeszcze wyprzedzić Hill, ale doszło między nimi do kontaktu. Kierowca Williamsa musiał zjechać do boksów po nowe przednie skrzydło. Spadł tym samym na ostatnie miejsce.
Schumacher po kilku okrążeniach w końcu poradził sobie z Bergerem, a kierowca Ferrari chwilę później wycofał się z wyścigu. Tym samym za Niemcem uplasowali się Nicola Larini i Mika Hakkinen. Tak też dojechali do mety. To było drugie podium w karierze Fina i jedyne w karierze Lariniego.
Michele Alboreto nadomiar złego w trakcie swojego pit stopu ruszył z niedokręconym kołem, które trafiło mechanika Ferrari.
Hill w tym czasie przebijał się przez stawkę i ostatecznie dojechał szósty.
Schumacher po tym wyścigu miał na swoim koncie 30 punktów, czyli maksimum jakie można było zdobyć. Hill i Barrichello mieli po siedem, a Hakkinen i Larini po 6. Ten ostatni już więcej w tym sezonie na torze się nie pojawił, jako że tylko zastępował Jeana Alesiego.
Wszystkie wyścigi sezonu 1994 można obejrzeć w usłudze F1 TV
Wyniki wyścigu
Poz | Nr | Kierowca | Zespół | Okr | Czas | Punkty |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 5 | Michael Schumacher MSC | Benetton Ford | 58 | 1:28:28.642 | 10 |
2 | 27 | Nicola Larini LAR | Ferrari | 58 | +54.942s | 6 |
3 | 7 | Mika Hakkinen HAK | McLaren Peugeot | 58 | +70.679s | 4 |
4 | 29 | Karl Wendlinger WEN | Sauber Mercedes | 58 | +73.658s | 3 |
5 | 3 | Ukyo Katayama KAT | Tyrrell Yamaha | 57 | +1 okr | 2 |
6 | 0 | Damon Hill HIL | Williams Renault | 57 | +1 okr | 1 |
7 | 30 | Heinz-Harald Frentzen FRE | Sauber Mercedes | 57 | +1 okr | 0 |
8 | 8 | Martin Brundle BRU | McLaren Peugeot | 57 | +1 okr | 0 |
9 | 4 | Mark Blundell BLU | Tyrrell Yamaha | 56 | +2 okr | 0 |
10 | 12 | Johnny Herbert HER | Lotus Mugen Honda | 56 | +2 okr | 0 |
11 | 26 | Olivier Panis PAN | Ligier Renault | 56 | +2 okr | 0 |
12 | 25 | Eric Bernard BER | Ligier Renault | 55 | +3 okr | 0 |
13 | 9 | Christian Fittipaldi FIT | Footwork Ford | 54 | DNF | 0 |
NC | 15 | Andrea de Cesaris DEC | Jordan Hart | 49 | DNF | 0 |
NC | 24 | Michele Alboreto ALB | Minardi Ford | 44 | DNF | 0 |
NC | 10 | Gianni Morbidelli MOR | Footwork Ford | 40 | DNF | 0 |
NC | 23 | Pierluigi Martini MAR | Minardi Ford | 37 | DNF | 0 |
NC | 31 | David Brabham BRA | Simtek Ford | 27 | DNF | 0 |
NC | 34 | Bertrand Gachot GAC | Pacific Ilmor | 23 | DNF | 0 |
NC | 19 | Olivier Beretta BER | Larrousse Ford | 17 | DNF | 0 |
NC | 28 | Gerhard Berger BER | Ferrari | 16 | DNF | 0 |
NC | 2 | Ayrton Senna SEN | Williams Renault | 5 | DNF | 0 |
NC | 20 | Erik Comas COM | Larrousse Ford | 5 | DNF | 0 |
Czwarta runda, GP Monaco 1994