Charles Leclerc odniósł zwycięstwo w Grand Prix Stanów Zjednoczonych, prowadząc Ferrari do spektakularnego finiszu na dwóch pierwszych miejscach, wyprzedzając swojego kolegę z zespołu, Carlosa Sainza Jnr. To czwarte zwycięstwo Ferrari w sezonie i ich drugi dublet w 2024 roku. Max Verstappen z Red Bulla ukończył wyścig na trzecim miejscu, po tym jak Lando Norris został ukarany pięciosekundową karą za nieprawidłowe wyprzedzenie.
Na starcie wyścigu Norris z McLarena objął prowadzenie, lecz zostawił zbyt dużo miejsca w wewnętrznej części toru, co wykorzystał Verstappen, wpychając się przed Norrisa. Manewr ten otworzył drogę Leclercowi, który zręcznie prześlizgnął się między nimi, obejmując prowadzenie. Norris spadł na czwarte miejsce, ustępując jeszcze Sainzowi.
Samochód bezpieczeńśtwa wyjechał na tor już na drugim okrążeniu, gdy Lewis Hamilton wpadł w żwir na zakręcie 19, po utracie kontroli nad swoim Mercedesem. Leclerc sprawnie wznowił wyścig na szóstym okrążeniu, z Verstappenem, Sainzem i dwoma McLarenami – Norrisem i Oscarem Piastrim – ścigającymi go z tyłu.
Leclerc zaczął budować przewagę ponad 11 sekund nad Holendrem, zanim ten zjechał na pit stop na 25. okrążeniu. Leclerc zatrzymał się okrążenie później, wracając na tor przed Sainzem, który wyprzedził Verstappena wcześniej
McLareny objęły prowadzenie, starając się przedłużyć swoje stinty jak najdłużej. Norris ostatecznie zjechał do boksów na 31. okrążeniu, co pozwoliło Leclercowi ponownie objąć prowadzenie, po tym jak już wcześniej zdążył wyprzedzić Piastriego. Gdy Piastri zjechał na następne okrążenie, Ferrari zapewniło sobie dublet na czołowych pozycjach.
Norris, próbował dogonić Verstappena, aż znalazł się w jego zasięgu DRS. Przez kilka okrążeń walczyli ze sobą, aż Norris w końcu wyprzedził Verstappena w zakręcie 12, ale obaj wyjechali poza tor. Norris utrzymał pozycję, mimo protestów Verstappena, ale sędziowie nałożyli na Brytyjczyka karę pięciu sekund za zyskanie przewagi poza torem.
Leclerc pewnie kontrolował wyścig, zdobywając swoje trzecie zwycięstwo w sezonie, a Sainz finiszował osiem sekund za nim. Norris, mimo trzeciego miejsca na mecie, po nałożeniu kary spadł na czwartą pozycję, ustępując Verstappenowi. Norris jednak zdołał utrzymać się przed Piastrim, który zakończył wyścig na piątym miejscu. George Russell, startujący z pit lane, zdołał awansować na szóste miejsce.
Sergio Perez z Red Bulla finiszował na siódmym miejscu, wyprzedzając Nico Hülkenberga. Liam Lawson, wracając do Formuły 1 po przerwie, zdobył punkty, kończąc na dziewiątej pozycji. Ostatni punkt przypadł Franco Colapinto, który finiszował dziesiąty.
Jak sędziowie wytłumaczyli karę dla Norrisa? Obaj kierowcy przekroczyli linie toru – Norris wjechał na pobocze, a Verstappen również wyjechał poza białą linię. Mimo to Norris wyszedł na prowadzenie, co wywołało protesty Verstappena. W ocenie sędziów Norris nie miał prawa utrzymać pozycji, ponieważ nie znajdował się na równi z Verstappenem w apexie zakrętu.
Sędziowie uznali, że Norris opuścił tor i uzyskał trwałą przewagę, co skutkowało nałożeniem pięciosekundowej kary, zamiast rekomendowanych dziesięciu sekund. Norris został zmuszony do opuszczenia toru ze względu na bliskość Verstappena, ale nadal naruszył zasady dotyczące wyprzedzania.
Verstappen po wyścigu skomentował, że decyzja była oczywista, podkreślając, że przepisy są jasne: nie można wyprzedzać poza białą linią. Mimo rozczarowania, docenił intensywną walkę, jaką stoczył z Norrisem, zanim incydent miał miejsce.
Wyniki GP USA 2024
Poz | Nr | Kierowca | Zespół | Bolid |
---|---|---|---|---|
1 | 16 | Charles Leclerc | Ferrari | SF-24 |
2 | 55 | Carlos Sainz Jnr | Ferrari | SF-24 |
3 | 1 | Max Verstappen | Red Bull-Honda RBPT | RB20 |
4 | 4 | Lando Norris | McLaren-Mercedes | MCL38 |
5 | 81 | Oscar Piastri | McLaren-Mercedes | MCL38 |
6 | 63 | George Russell | Mercedes | W15 |
7 | 11 | Sergio Perez | Red Bull-Honda RBPT | RB20 |
8 | 27 | Nico Hulkenberg | Haas-Ferrari | VF-24 |
9 | 30 | Liam Lawson | RB-Honda RBPT | 01 |
10 | 43 | Franco Colapinto | Williams-Mercedes | FW46 |
11 | 20 | Kevin Magnussen | Haas-Ferrari | VF-24 |
12 | 10 | Pierre Gasly | Alpine-Renault | A524 |
13 | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin-Mercedes | AMR24 |
14 | 22 | Yuki Tsunoda | RB-Honda RBPT | 01 |
15 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin-Mercedes | AMR24 |
16 | 23 | Alexander Albon | Williams-Mercedes | FW46 |
17 | 77 | Valtteri Bottas | Sauber-Ferrari | C44 |
18 | 31 | Esteban Ocon | Alpine-Renault | A524 |
19 | 24 | Zhou Guanyu | Sauber-Ferrari | C44 |
20 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes | W15 |
Klasyfikacja kierowców
Poz | Kierowca | Punkty | Strata |
---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | 354 | |
2 | Lando Norris | 297 | 57 |
3 | Charles Leclerc | 275 | 79 |
4 | Oscar Piastri | 247 | 107 |
5 | Carlos Sainz Jnr | 215 | 139 |
6 | Lewis Hamilton | 177 | 177 |
7 | George Russell | 167 | 187 |
8 | Sergio Perez | 150 | 204 |
9 | Fernando Alonso | 62 | 292 |
10 | Nico Hulkenberg | 29 | 325 |
11 | Lance Stroll | 24 | 330 |
12 | Yuki Tsunoda | 22 | 332 |
13 | Alexander Albon | 12 | 342 |
14 | Daniel Ricciardo | 12 | 342 |
15 | Kevin Magnussen | 8 | 346 |
16 | Pierre Gasly | 8 | 346 |
17 | Oliver Bearman | 7 | 347 |
18 | Franco Colapinto | 5 | 349 |
19 | Esteban Ocon | 5 | 349 |
20 | Liam Lawson | 2 | 352 |
21 | Zhou Guanyu | 0 | 354 |
22 | Logan Sargeant | 0 | 354 |
23 | Valtteri Bottas | 0 | 354 |
Klasyfikacja konstruktorów
Poz | Zespół | Punkty | Strata |
---|---|---|---|
1 | McLaren | 544 | |
2 | Red Bull | 504 | 40 |
3 | Ferrari | 496 | 48 |
4 | Mercedes | 344 | 200 |
5 | Aston Martin | 86 | 458 |
6 | Haas | 38 | 506 |
7 | RB | 36 | 508 |
8 | Williams | 17 | 527 |
9 | Alpine | 13 | 531 |
10 | Sauber | 0 | 544 |