Top Ad unit 728 × 90

 

Renault straciło miliony dolarów w ciągu ostatnich 10 lat

Niedawno pisałem o tym, że 10 late temu doszło do afery crashgate. Wszyscy znamy konsekwencje sportowe, ale jak finansowo na tym Renault straciło. Najnowsze doniesienia mówią aż o 48,2 miliona dolarów straty w ramach swojego sponsoringu.

Po wyjściu na światło dzienne całej afery nastąpiło masowe odejście sponsorów od zespołu, w tym giganta bankowego ING, hiszpańskiego ubezpieczyciela Mutua Madrilena i ostatecznie samego Renault. W 2009 r. Francuzi sprzedali zespół firmie private equity Genii i w tym momencie odnotował stratę w wysokości 169,1 mln dolarów.

Poniższy wykres pokazuje, że w ciągu ostatniej dekady wartość sponsoringu Renault nigdy nie osiągnęła poziomu sprzed afery, nawet pomimo upływu lat i zmian w zarządzie zespołu. Trzeba pamiętać, że sezon 2009 to był pierwszy po krachu finansowym rok wcześniej i wyniki z tamtego roku też nie są najwyższe w historii.

Coraz większe straty Lotusa, doprowadziły do tego, że Renault odkupiło swój zespół za jednego funta pod koniec 2015 roku. W pierwszym roku po powrocie zajęli dziewiąte miejsce, rok później awansowali o trzy. Trend wzrostowy utrzymał się w zeszłym roku, kiedy to ukończyli mistrzostwa na czwartej pozycji. W tym roku są oczko niżej, ale osiągnęli najlepszy rezultat od powrotu do Formuły 1, czyli czwarte miejsce w GP Włoch.

Renault w ostatnich wynikach finansowych wykazało straty. Wzrosły koszty, między innymi spowodowane zatrudnieniem 70 nowych pracowników w tym najdroższego, czyli Daniela Ricciardo. Szczegóły tego kontraktu znajdziecie tutaj.

W ostatnim czasie do zespołu dołączyło siedem marek, w tym firma odzieżowa Le Coq Sportif i hiszpańskie piwo Estrella Galicia, co daje jej szacunkowo 75,8 mln dolarów. Niestety połowa tej kwoty pochodzi od firm związanych z Renault, więc obraz nie jest tak różowy, jak się wydaje.

Bez dobrych wyników trudno o dobrych sponsorów, o czym najlepiej przekonuje się w tym roku Williams. Renault czeka teraz trudna decyzja. Wczoraj McLaren nie przedłużył z nimi kontraktu na dostawę silników, a zapewne pieniądze z tej umowy nie tylko pokrywało samą dostawę jednostek, ale część pieniędzy wydawanych na jej rozwój.

Nie wiadomo, czy Francuzi zostaną w Formule 1. Jak już ostatnio wspominałem, wiele zależy od tego, czy rozwój silników zostanie zamrożony, a limit budżetów wprowadzony. Jeśli nie to jest naprawdę duża szansa, że zespół ten odejdzie po raz kolejny. Przez moje 25 lat śledzenia tego sportu, Renault odchodziło w 1998 roku, kiedy to przestało dostarczać jednostki napędowe Williamsowi, w 2011, kiedy sprzedało zespół i teraz rozważają to samo ponownie.

źródło
Wszelkie prawa zastrzeżone F1 Fan Klub © 2010 - 2019
This website is unofficial and is not associated in any way with the Formula One group of companies. F1, and related marks are trade marks of Formula One Licensing B.V.

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.