10 lat temu wybuchła afera Crashgate

Dokładnie 10 lat temu Nelson Piquet Jr wydał oświadczenie dotyczące Grand Prix Singapuru z 2008 roku. Kierowca Renault wziął wtedy udział w skandalu, który zszokował Formułę 1. Na polecenie swoich przełożonych, czyli Flavio Briatore i Pata Symondsa rozbił swój bolid w trakcie wyścigu w takim momencie, który pozwolił Fernando Alonso wygrać Grand Prix.

Oświadczenie Piquet zawiera między innymi taki opis tego wydarzenia:

W czasie tej rozmowy byłem w bardzo delikatnym i emocjonalnym stanie umysłu. Ten stan umysłu spowodowany był bardzo silnym stresem z uwagi na fakt, że pan Briatore odmówił poinformowania mnie o tym, czy umowa mojego kierowcy zostanie przedłużona na następny rok wyścigowy (2009), jak to zwykle bywa w połowie rok (około lipca lub sierpnia).

Po spotkaniu z panem Symondsem i panem Briatore. Pan Symonds zabrał mnie na bok do cichego zakątka i na mapie wskazał mi dokładnie ten zakątek toru, w którym powinienem wypaść. Miejsce zostało wybrane, ponieważ nie było tam żadnych dźwigów. Uznano, że spowoduje to wyjazd samochodu bezpieczeństwa na tor.

Pan Symonds powiedział mi również, na którym dokładne okrążeniu spowodować wypadek, aby lepiej dopasować strategię pana Fernando Alonso.

Podczas tych dyskusji nie wspomniano o żadnych obawach dotyczących wpływu tej strategii na bezpieczeństwo ani dla mnie, dla opinii publicznej, ani dla innych kierowców. Jedynym komentarzem poczynionym w tym kontekście był komentarz pana Pata Symondsa, który ostrzegł mnie, żebym był „ostrożny”.

Celowo spowodowałem kolizję, tracąc kontrolę nad bolidem tuż przed odpowiednim zakrętem. Aby upewnić się, że spowoduję incydent podczas prawidłowego okrążenia, kilkakrotnie poprosiłem swój zespół drogą radiową o potwierdzenie numeru okrążenia, czego normalnie nie zrobiłbym.

Wyrok: 

Rada sportów motorowych wydała później wyrok w tej sprawie:  Zespół Renault F1 został trwale wykluczony z Mistrzostw Świata Formuły 1. Karę zawieszono jednak na dwa lata. Ponadto Flavio Briatore otrzymał dożywotni zakaz angażowania się w serie nadzorowane przez FIA, a Pat Symonds otrzymał taki zakaz, ale na pięć lat. W związku z karą nałożoną na Briatore nie będą odnawiane superlicencje kierowcom, którzy zdecydują się na dalszą współpracę z jego firmą menedżerską (byli to m.in. Fernando Alonso, Mark Webber, Heikki Kovalainen, Romain Grosjean, czy Witalij Pietrow).

Fernando Alonso został oczyszczony z podejrzeń o udział w spisku