Podstawy Formuły 1 2020, przewodnik początkującego fana

Jesteś nowym fanem w świecie Formuły 1 i chcesz się o niej dowiedzieć czegoś więcej? Złapałeś bakcyla, ale nie znasz podstawowych zasad, trafiłeś w dobre miejsce. Poniżej znajdziecie przewodnik, który opisuje podstawowy przepisów w prosty i zrozumiały sposób.

Już 15 marca pierwszy wyścig w Australii, więc zapewne znajdą się osoby, który się przyda.

Weekend Formuły 1

W sezonie 2020 mamy 21 wyścigów, pierwszy 15 marca w Australii, ostatni w Abu Zabi 29 listopada. Zwycięzca każdego wyścigu otrzymuje 25 punktów, każda kolejna pozycja to mniej punktów zgodnie z tabelą poniżej, aż do pozycji dziesiątej. Przed sezonem odbywały się zimowe testy. Zespoły i zawodnicy miały 6 dni na sprawdzenie bolidów i przygotowanie się do sezonu. Wszystkie posty dotyczące testów znajdziecie tutaj

Cały kalendarz na sezon 2020 z godzinową rozpiską, znajdziecie tutaj.

Punkty przyznawane w Formule 1

1 - 25 punktów
6 - 8 punktów
2 - 18 punktów
7 - 6 punktów
3 - 15 punktów
8 - 4 punktów
4 - 12 punktów
9 - 2 punkty
5 - 10 punktów
10 - 1 punkt
Weekend wyścigowy składa się z trzech sesji treningowych, kwalifikacji i samego wyścigu. W piątki (czwartki w Monaco) odbywają się dwie 90-minutowe sesje treningowe, trzeci trening w sobotę trwa 60 minut, po południu odbywają się 60-minutowe kwalifikacje.

Kwalifikacje podzielone są na trzy mini sesje - Q1, Q2 i Q3.

Q1 trwa 18 minut i startują wszyscy kierowcy. Każdy stara się wykręcić najlepszy czas okrążenia, przy 20 zawodnikach na starcie odpada pięciu najwolniejszych i oni na starcie zajmą pozycję od 16 do 20

W Q2 pozostali zawodnicy od nowa kręcą najlepsze czasy. Mają na to 15 minut i odpada kolejnych pięciu z najsłabszymi rezultatami. Na starcie zajmą oni miejsca od 11 do 15. Zawodnicy, którzy awansowali do Q3, w wyścigu będą musieli wystartować na oponach, na których uzyskali najlepszy czas w Q2.

W ostatniej części kwalifikacji Q3 mamy już tylko najszybszą dziesiątkę. Zawodnicy walczą o pierwszą pozycję startową. Wyniki tej sesji ustalą miejsca startowe od 1 do 10.

Czas niedzielnego wyścigu nie może przekroczyć dwóch godzin. Jeśli zdarzy się wypadek i wyścig zostanie przerwany czerwoną flagą, to wyścig razem z przerwą nie może być dłuższy niż cztery godziny.

Opony

Wszystkie zespoły, kierowcy i bolidy korzystają z opon tego samego dostawcy, obecnie jest nim Pirelli. W każdym wyścigu do wyboru zawodnicy mają trzy mieszanki na suchą nawierzchnie i dwie na mokrą. Na suchą są to mieszanki, miękka (czerwone oznakowanie), pośrednia (żółte), twarde (białe) i przejściowe deszczowe (zielone), pełne deszczowe (niebieskie)

Tak naprawdę jest pięć poziomów twardości opon Pirelli od C1 do C5, ale dostawca wybiera zawsze trzy z nich na każdy wyścig i są oznaczone, tak jak opisałem powyżej. Pirelli wybiera mieszanki zależne od tego, jaki na danym torze jest asfalt, czy opony są mocno obciążone w zakrętach i od możliwego zużycia.

W każdym wyścigu zawodnik musi skorzystać z minimum dwóch różnych mieszanek. W przypadku deszczowej pogody nie ma takiej potrzeby, wtedy może korzystać z opony deszczowej (niebieskie oznakowanie) lub przejściowej (zielone)

Z 13 kompletów to kierowca decyduje o tym, jakie dobierze mieszanki z dostępnych trzech do wyboru na 8 tygodni przed wyścigiem w Europie i 14 tygodni przed wyścigiem na innym kontynencie. Jeśli tego nie zrobi, to automatycznie otrzyma 3 komplety opon najtwardszych z dostępnych, 4 komplety z mieszanki pośredniej i 3 z mieszanki najbardziej miękkiej. Dodatkowo kierowcy mają 4 komplety opon przejściowych i 3 deszczowych.

Zawodnicy w trakcie weekendu muszą zwracać poszczególne komplety:
- 1 komplet po 40 minutach pierwszego treningu
- 1 komplet na koniec pierwszego treningu
- 2 komplety na koniec drugiego treningu
- 2 komplety na koniec trzeciego treningu

Na kwalifikacje i wyścig zostaje im 7 kompletów z czego
- 2 komplety są zarezerwowane na wyścig
- 1 komplet zarezerwowany na trzecią część kwalifikacji

Silniki

Od sezonu 2014 bolidy Formuły 1 napędzane są przez jednostkę napędową o pojemności 1,6 litra V6 z turbosprężarką. Osiąga on maksymalną moc około 800 koni mechanicznych. Dodatkowo zawodnicy mogą wykorzystać doładowanie z silnika elektrycznego, który daje im dodatkowo 160 koni mechanicznych. Moc elektryczna dostępna jest dzięki zaawansowanym systemom odzyskiwania energii cieplnej i kinetycznej (ERS).

Każdy bolid może do baku wlać maksymalnie 110 kilogramów paliwa, czyli około 145 litrów. Silnik nie może spalać więcej niż 100 kg paliwa na godzinę w żadnym momencie w trakcie wyścigu. Każdy bolid wyposażony jest w przepływomierz, który na żywo bada spalanie jednostki napędowej.

Bolidy wyposażone są w ośmiobiegowe sekwencyjne skrzynie biegów, zawodnik ma na kierownicy łopatki, którymi je zmienia.

Każdy zawodnik w trakcie sezonu może wykorzystać maksymalnie cztery jednostki napędowe, każda kolejna oznacza cofnięcie o 10 pozycji na starcie kolejnego wyścigu.

Aerodynamika

Bolidy Formuły 1 są skonstruowane, tak by produkować jak największy docisk aerodynamiczny, a przy tym wytwarzać jak najmniej oporu.

Docisk aerodynamiczny powoduje, że bolid jest dociskany do podłoża, dzięki temu może pokonywać zakręty z większą prędkością. Mniejszy opór pozwala na osiąganie większych prędkości maksymalnych.

Zespoły nad aerodynamiką pracują w dzień i w nocy, maksymalizują wydajność każdej części od czubka nosa po śruby każdej z opon. Wiele razy w historii to dzięki aerodynamice, a nie silników jedne zespoły osiągały nad drugimi przewagę.

Zawodnicy i zespoły

Dziesięć zespołów będzie brało udział w tegorocznym sezonie. W każdym z nich ściga się po dwóch kierowców. Biorą oni udział w mistrzostwach kierowców, a punkty zawodników z jednego zespołu sumowane są w klasyfikacji konstruktorów.

Kierowca z największą ilością punktów na koniec sezonu zostaje mistrzem świata. Aktualnym mistrzem jest Lewis Hamilton, to jego szósty tytuł, pierwszy zdobył w sezonie 2008. Na starcie w tym sezonie zobaczymy jeszcze innego byłego mistrza Sebastiana Vettela (wygrywał w latach 2010, 2011, 2012 i 2013) oraz Kimiego Raikkonena (2007).

Jeśli na koniec sezonu dwóch zawodników ma tyle samo punktów, to sprawdzamy, który z nich wygrał więcej wyścigów, jeśli po tyle samo, to sprawdzamy, ile mieli drugich miejsc itd. Zawodnik z większą ilością odpowiednich miejsc wygrywa.

Mercedes jest aktualnym mistrzem świata konstruktorów. Z innych obecnych na starcie zespołów Ferrari wygrało 16 mistrzostw, Williams 9, a McLaren ma na swoim koncie 8 tytułów.

Składy na sezon 2020 znajdziecie tutaj

Zaprezentowane bolidy na sezon 2020 znajdziecie tutaj

Historia

Mistrzostwa Formuły 1 rozgrywane są od sezonu 1950. Pierwszy wyścig odbył się 13 maja 1950 roku na torze Silverstone w Wielkiej Brytanii. Od tamtej pory mieliśmy ponad 900 Grand Prix. Pierwszym mistrzem świata został Giuseppe Farina. Pierwszym konstruktorem, który zdobył tytuł mistrzowski, był Vanwall, ale ta nagroda przyznawana jest dopiero od 1958 roku.

Michael Schumacher utrzymuje rekord zdobytych tytułów mistrzowskich (siedem) i wygranych wyścigów (91). Te rekordy może w tym roku pobić Lewis Hamilton. Ferrari jest natomiast najbardziej utytułowanym zespołem. Mają na swoim koncie 16 tytułów i 221 wygranych.

Regulaminy Formuły 1

Powyższe przepisy to oczywiście tylko podstawa. Regulaminy Formuły 1 są bardzo rozbudowane i określają każdy element wyścigu jak i konstrukcji bolidu. Nie musicie wiedzieć od razu wszystkiego, informacje dostępne tutaj powinny wystarczyć do śledzenia weekendu Formuły 1. Jeśli ktoś chciałby się zaznajomić ze wszystkimi przepisami, może na stronie FIA znaleźć wszystkie regulaminy.

Podstawowe zasady każdego weekendu Formuły 1 opisane są też w oddzielnym poście, Zasady F1.

Gdzie oglądać transmisje Formuły 1 w Polsce

W Polsce prawa do transmisji ma stacja Eleven Sport, można też oglądać wyścigi, wykupując pakiet F1 TV Pro.

Tutaj znajdziecie aktualne informacje dotyczące transmisji w Polsce.

Zapraszam też do śledzenia naszego klubowego konta na Facebooku i Twitterze