Wszystko o sezonie 1994, runda dziewiąta, GP Niemiec

Grand Prix Niemiec. Dziewiąte Grand Prix w 1994 roku. Wstęp do tego sezonu, informacje o przepisach, zmianach regulaminowych, oraz składy kierowców i kalendarz znajdziecie tutaj.

Wszystkie posty z tej serii znajdziecie, klikając w ten link - SEZON 1994 F1

Kolejny wyścig sezonu 1994 i kolejne kontrowersje.

Niemcy pokochali swojego nowego idola, Prowadzący z dużą przewagą w mistrzostwach świata Michael Schumacher był na pierwszych stronach gazet. Bilety na wyścig zostały szybko wyprzedane i spodziewano się tłumów na trybunach.

Nad kierowcą Benettona wisiała jednak perspektywa otrzymania kary za ignorowanie czarnych flag podczas ostatniego wyścigu na Silverstone. Zespół już otrzymał karę finansową, ale to nie był koniec. Na trzy dni przed rozpoczęciem pierwszego treningu FIA poinformowała, że Schumacher ma zostać wykluczony z dwóch kolejnych wyścigów - zaczynając od Grand Prix Niemiec.

Fani Schumachera grozili rozpaleniem pożarów w gęstym lesie, przez który przebiegał tor. Burmistrz Hockenheim, obawiając się konsekwencji, zaapelował do osób odpowiedzialnych, o dopuszczenie Schumachera do wyścigu.

Benetton mógł apelować i zażegnać ten kryzys, ale nie chcieli tego zrobić z prostej przyczyny. Ich silnik Forda V8 był wolny na prostych Hockenheimringu i jeśli mieliby opuścić jakiś wyścig, to zdecydowanie wybraliby właśnie ten. Na dodatek obawiali się, że apelacja podobnie jak w przypadku Eddiego Irvina z początku sezonu, może zwiększyć karę.

Sytuacja była coraz bardziej napięta. Damon Hill ujawnił, że grożono mu śmiercią, jeśli zakwalifikuje się przed Michaelem. Ostatecznie zespół Niemca się jednak odwołał i Schumacher mógł ścigać się w domowym Grand Prix.

Wraca temat kontroli startu

W czwartek FIA opublikowała raport Liverpool Data Research Associates. Była to firma, która przeanalizowała oprogramowanie Benettona. Dzięki temu chcieli się dowiedzieć, w jaki sposób Schumacher mógł nielegalnie korzystać z systemu kontroli startu w swoim bolidzie.

Raport wykazał jednak, że żadnego systemu nie było, ale Benetton i tak musiał zmagać się z presją mediów, które wierzyły w różne teorie spiskowe.

Zmiany po San Marino

Przed wyścigiem w Niemczech bolidy uległy kolejnym zmianom, które miały poprawić bezpieczeństwo. Pod bolidem zmieniła się podłoga, dodano drewnianą deskę, której zadaniem było weryfikowanie, czy bolidy nie są zawieszone zbyt nisko nad asfaltem. Dzięki temu docisk generowany przez podłogę był niższy.

Zmniejszono również wymiary tylnego skrzydła. Wszystko to spowodowało, że Schumacher nagle startował dopiero z czwartej pozycji. Chociaż tutaj zdecydowanie nie pomagał im silnik Forda.

Z pierwszego rzędu startowała para kierowców Ferrari. Gerhard Berger zajął pole position, za nim Jean Alesi, a trzeci uplasował się Damon Hill.

Tor również uległ małym zmianom. Pierwsza i trzecia szykana zostały przeprojektowane, tak by spowolnić kierowców.

Pozycje startowe

Poz Nr Kierowca Zespół Czas
1 28 Gerhard Berger BER Ferrari 1:43.582
2 27 Jean Alesi ALE Ferrari 1:44.012
3 0 Damon Hill HIL Williams Renault 1:44.026
4 5 Michael Schumacher MSC Benetton Ford 1:44.268
5 3 Ukyo Katayama KAT Tyrrell Yamaha 1:44.718
6 2 David Coulthard COU Williams Renault 1:45.146
7 4 Mark Blundell BLU Tyrrell Yamaha 1:45.474
8 7 Mika Hakkinen HAK McLaren Peugeot 1:45.487
9 30 Heinz-Harald Frentzen FRE Sauber Mercedes 1:45.893
10 15 Eddie Irvine IRV Jordan Hart 1:45.911
11 14 Rubens Barrichello BAR Jordan Hart 1:45.939
12 26 Olivier Panis PAN Ligier Renault 1:46.165
13 8 Martin Brundle BRU McLaren Peugeot 1:46.218
14 25 Eric Bernard BER Ligier Renault 1:46.290
15 12 Johnny Herbert HER Lotus Mugen Honda 1:46.630
16 10 Gianni Morbidelli MOR Footwork Ford 1:46.817
17 9 Christian Fittipaldi FIT Footwork Ford 1:47.102
18 29 Andrea de Cesaris DEC Sauber Mercedes 1:47.235
19 6 Jos Verstappen VER Benetton Ford 1:47.316
20 23 Pierluigi Martini MAR Minardi Ford 1:47.402
21 11 Alessandro Zanardi ZAN Lotus Mugen Honda 1:47.425
22 20 Erik Comas COM Larrousse Ford 1:48.229
23 24 Michele Alboreto ALB Minardi Ford 1:48.295
24 19 Olivier Beretta BER Larrousse Ford 1:48.681
25 31 David Brabham BRA Simtek Ford 1:48.870
26 32 Jean-Marc Gounon GOU Simtek Ford 1:49.204

W niedzielę wydawało się, że Ferrari ma największe szanse na pierwsze od prawie czterech lat zwycięstwo. Hill musiał natomiast zacząć odrabiać straty, jeśli chciał nadal się liczyć w walce o tytuł mistrzostwki.

Tuż po starcie doszło do kilku kolizji. Jedenastu kierowców nie przejechało kilku pierwszych zakrętów. Już po chwili od startu Andrea de Cesaris uderzył w Michela Alboreto. Pierwszy z kierowców wyleciał na trawę, a drugi w barierę oddzielającą aleję serwisową od toru. Dwóch zawodników jadących bezpośrednio za nimi również odpadło z wyścigu.

Mika Hakkinen próbował wyprzedzić Davida Coultharda po wewnętrznej, ale Szkot nie zostawił mu za dużo miejsca i Fin poleciał prosto w bariery. Kilku jego rywali zostało wyeliminowanych starając się ominąć bolid McLarena, między innymi Heinz-Harald Frentzen, Pierluigi Martini, Mark Blundell, Eddie Irvine i Rubens Barrichello. Chwilę później padł też nowy silnik Ferrari w bolidzie Jeana Alesi'ego.

Wyścig nie został przerwany, ani też na torze nie pojawił się samochód bezpieczeństwa. Po GP San Marino pojawiły się głosy, że przyczynił on się do wypadku Senny i nie chciano ryzykować.

Tym samym tylko piętnastu zawodników kontynuowało ściganie. Ukyo Katayamę awansował na drugie miejsce, kierowcy Tyrrela udało się wyprzedzić Schumachera i Hilla. Japończyk nie cieszył się jednak długo, ponieważ po awarii odpadł z wyścigu na szóstym okrążeniu.

Berger został na prowadzeniu, ale Schumacher jechał praktycznie tuż za nim. Nie potrafił jednak znaleźć miejsca by zaatakować Austriaka. Po chwili stało się jasne, że dobre tempo Niemca wynikało z małej ilości paliwa w baku. Michael zjechał do boksów już na 13 okrążeniu.

Dwa okrążenia później ekipa Benetton'a przygotowywała się do pit stopu Verstappen'a. Holender zjechał do boksów, będąc w alei serwisowej uchylił sobie wizjer kasku. Mechanik odpowiedzialny za tankowanie Simon Morley, nie mógł prawidłowo podłączyć węża do tankowania, gdy go na chwilę wyciągnął, paliwo rozlało się po całym bolidzie.

Nie mineła sekunda, a ciepło silnika i spalin, sprawiło, że bolid, mechanicy i kierowca w nim siedzący staneli w płomieniach. Ugaszenie pożaru zajeło kilka kolejnych sekund. Najgorsze obrażenia odnieśli Morley i Verstappen. Holender później żałował, że otworzył wizjer wjeżdżając do boksów.

Schumacher miał jeszcze raz tankować, a sześciu mechaników zespołu było wysłanych do centrum medycznego. Problem sam rozwiązał się na 21 okrążeniu po tym jak jego silnik wyzionął ducha.

Berger dzięki temu odniósł łatwe zwycięstwo. Dwóch kierowców Ligiera awansowało na podium. Pozostałe punkty zdobył duet Footworka, Christian Fittipaldi i Gianni Morbidelli, a za nim Larrousse Erika Comasa.

Do mety dojechało tylko ośmiu zawodników. W tym Hill ósmy, Brytyjczyk nie odrobił żadnego punktu w klasyfikacji kierowców do Schumachera. Niemiec miał przewagę 27 punktów.

Zwycięstwo Bergera było pierwszym zwycięstwem Ferrari od czasu triumfu Alaina Prosta cztery lata wcześniej. Po wyścigu Mika Hakkinen został zawieszony na jeden wyścig po tym jak spowodował odpadnięcie kilku kierowców w pierwszym zakręcie.

Wyniki wyścigu

Poz Nr KierowcaZespół Okr Czas Punkty
1 28 Gerhard Berger BER Ferrari 45 1:22:37.272 10
2 26 Olivier Panis PAN Ligier Renault 45 +54.779s 6
3 25 Eric Bernard BER Ligier Renault 45 +65.042s 4
4 9 Christian Fittipaldi FIT Footwork Ford 45 +81.609s 3
5 10 Gianni Morbidelli MOR Footwork Ford 45 +90.544s 2
6 20 Erik Comas COM Larrousse Ford 45 +105.445s 1
7 19 Olivier Beretta BER Larrousse Ford 44 +1 okr 0
8 0 Damon Hill HIL Williams Renault 44 +1 okr 0
NC 32 Jean-Marc Gounon GOU Simtek Ford 39 DNF 0
NC 31 David Brabham BRA Simtek Ford 37 DNF 0
NC 5 Michael Schumacher MSC Benetton Ford 20 DNF 0
NC 8 Martin Brundle BRU McLaren Peugeot 19 DNF 0
NC 2 David Coulthard COU Williams Renault 17 DNF 0
NC 6 Jos Verstappen VER Benetton Ford 15 DNF 0
NC 3 Ukyo Katayama KAT Tyrrell Yamaha 6 DNF 0
NC 4 Mark Blundell BLU Tyrrell Yamaha 0 DNF 0
NC 7 Mika Hakkinen HAK McLaren Peugeot 0 DNF 0
NC 11 Alessandro Zanardi ZAN Lotus Mugen Honda 0 DNF 0
NC 12 Johnny Herbert HER Lotus Mugen Honda 0 DNF 0
NC 14 Rubens Barrichello BAR Jordan Hart 0 DNF 0
NC 15 Eddie Irvine IRV Jordan Hart 0 DNF 0
NC 23 Pierluigi Martini MAR Minardi Ford 0 DNF 0
NC 24 Michele Alboreto ALB Minardi Ford 0 DNF 0
NC 27 Jean Alesi ALE Ferrari 0 DNF 0
NC 29 Andrea de Cesaris DEC Sauber Mercedes 0 DNF 0
NC 30 Heinz-Harald Frentzen FRE Sauber Mercedes 0 DNF 0