Wszystko o sezonie 1994, runda 8, GP Wielkiej Brytanii

Grand Prix Wielkiej Brytanii. Ósme Grand Prix w 1994 roku. Wstęp do tego sezonu, informacje o przepisach, zmianach regulaminowych, oraz składy kierowców i kalendarz znajdziecie tutaj.

Wszystkie posty z tej serii znajdziecie, klikając w ten link - SEZON 1994 F1

Obecnie mamy ponad dwadzieścia Grand Prix w sezonie, w 1994 roku kalendarz obejmował tylko szesnaście wyścigów, więc przed kierowcami półmetek walki o mistrzostwo świata. Michael Schumacher miał 37 punktową przewagę w mistrzostwach, zdobył 66, z możliwych 70 punktów.  Oznaczało to, że mógł pauzować w trzech Grand Prix, a i tak prowadziłby w klasyfikacji kierowców.

W pierwszej części sezonu Williams mocno odstawał, w ostatnim Grand Prix już był blisko, a na Silverstone mogliśmy oglądać naprawdę ekscytującą walkę trzech zespołów. Kosztowny błąd Schumachera w wyścigu sprawił jednak, że mistrzostwa miały obrać nowy kierunek.

Nigel Mansell wrócił po wizycie we Francji do IndyCar. David Coulthard ponownie pojawił się więc za kierownicą drugiego Williamsa. Damon Hill był poddawany dużej presji przez lokalną prasę. Od początku sezonu nie mógł przecież pokonać Schumachera, jeżdżąc w teoretycznie mocniejszym zespole.

Silverstone przeszło kilka zmian przed startem tego weekendu. Zakręty Copse i Stowe zostały zacieśnione. W kilku miejscach obniżono też tarki. Trybuny i fani zostali też w kilku zakrętach odsunięci od toru. Czas okrążenia spadł o sześć sekund w porównaniu do poprzedniego sezonu.

Ten wyścig był ostatnim, w którym bolidy miały płaską podłogę. Od Grand Prix Niemiec wprowadzono już schodkową podłogę, która przypomina tę, którą mamy obecnie w Formule 1.

W trakcie kwalifikacji Schumacher i Hill wymieniali się najlepszymi czasami. Gerhard Berger mocno od nich nie odstawał w swoim Ferrari. Austriak mógł uzyskać nawet najlepszy czas, ale przeszkodził mu Mika Hakkinen. W tamtych czasach nie groziła za to żadna kara.

Ostatecznie Hill wystartował z pole position, a Schumacher zakwalifikował się na drugim miejscu.

Pozycje startowe

Poz Nr KierowcaZespół Czas
1 0 Damon Hill HIL Williams Renault 1:24.960
2 5 Michael Schumacher MSC Benetton Ford 1:24.963
3 28 Gerhard Berger BER Ferrari 1:24.980
4 27 Jean Alesi ALE Ferrari 1:25.541
5 7 Mika Hakkinen HAK McLaren Peugeot 1:26.268
6 14 Rubens Barrichello BAR Jordan Hart 1:26.271
7 2 David Coulthard COU Williams Renault 1:26.337
8 3 Ukyo Katayama KAT Tyrrell Yamaha 1:26.414
9 8 Martin Brundle BRU McLaren Peugeot 1:26.768
10 6 Jos Verstappen VER Benetton Ford 1:26.841
11 4 Mark Blundell BLU Tyrrell Yamaha 1:26.920
12 15 Eddie Irvine IRV Jordan Hart 1:27.065
13 30 Heinz-Harald Frentzen FRE Sauber Mercedes 1:27.284
14 23 Pierluigi Martini MAR Minardi Ford 1:27.522
15 26 Olivier Panis PAN Ligier Renault 1:27.785
16 10 Gianni Morbidelli MOR Footwork Ford 1:27.886
17 24 Michele Alboreto ALB Minardi Ford 1:28.100
18 29 Andrea de Cesaris DEC Sauber Mercedes 1:28.212
19 11 Alessandro Zanardi ZAN Lotus Mugen Honda 1:28.225
20 9 Christian Fittipaldi FIT Footwork Ford 1:28.231
21 12 Johnny Herbert HER Lotus Mugen Honda 1:28.340
22 20 Erik Comas COM Larrousse Ford 1:28.519
23 25 Eric Bernard BER Ligier Renault 1:28.955
24 19 Olivier Beretta BER Larrousse Ford 1:29.299
25 31 David Brabham BRA Simtek Ford 1:30.690
26 32 Jean-Marc Gounon GOU Simtek Ford 1:30.722

Coulthardowi zgasł silnik na starcie i został przesunięty na koniec stawki. Oznaczało to, że zawodnicy musieli przejechać jeszcze jedno okrążenie formujące. Tym razem silnik w bolidzie Eddiego Irvina zgasł. Okazało się, że tej awarii już nie da się naprawić i tym samym pierwszy Jordan odpadł z wyścigu.

Chwilę po kolejnym starcie odpadł z wyścigu Martin Brundle. Peugeot w jego McLarenie eksplodował. Fani na trybunach bardziej skupieni byli na Hillu, który tym razem zachował prowadzenie.

Sędziowie byli skupieni na sytuacji, która miała miejsce przed samym startem. Na okrążeniu formującym Schumacher wyprzedził Hilla i jechał przed Brytyjczykiem przez kilka zakrętów. Co było oczywiście niezgodne z przepisami. Niemiec w ten sposób prowokował kierowcę Williamsa na pierwszym, jak i drugim okrążeniu formującym.

Normalnie kara za taką jazdę to start z końca stawki. Jako że wyścig już ruszył, to Schumacher otrzymał pięcio sekundową karę stop and go. Benetton później twierdził, że pomylili kary i myśleli, że Niemcowi doliczone zostanie pięć sekund na koniec wyścigu.

Kara dla Schumachera została ogłoszona na 13 okrążeniu. Niemiec pojawił się w boksach cztery okrążenia później, ale, tylko żeby wykonać swój rutynowy pit stop. Po wizycie w alei serwisowej Michael objął prowadzenie. Hill zjechał okrążenie wcześniej i nie zdołał obronić pierwszej pozycji.

Kilka okrążeń później Schumacher, mijając prostą startową, zobaczył czarną flagę ze swoim numerem. Niemiec został zdyskwalifikowany. Nie zjechał w wyznaczonym czasie na odbycie kary. Flaga wisiała jeszcze przez dwa kolejne okrążenia, a Michael kontynuował jazdę.

FIA i Benetton w tym czasie kłócili się o to, czy czarna flaga była pokazana prawidłowo. Na 27 okrążeniu Schumacher w końcu pojawił się w boksach i odbył swoją karę.

Co ciekawe wyścig był krótszy o dwa okrążenia przez wydłużający się start i Hill nawet nie zauważył, że wygrał, przekraczając linię mety. Berger odpadł po awarii silnika na 32 okrążeniu. Tym samym Jean Alesi awansował na trzecią pozycję.

Po wyścigu wszyscy zostali za Hillem przesunięci o jedną pozycję w górę. Schumacher został zdyskwalifikowany. Tym samym Hakkinen, który po raz drugi dojechał McLarenem z silnikiem Peugeota do mety, po raz drugi stanął na podium.

Coulthard po starcie z końca stawki dojechał piąty za Rubensem Barichello. Ukyo Katayama zdobył ostatni punkt.

Wszystkie wyścigi sezonu 1994 można obejrzeć w usłudze F1 TV

Wyniki wyścigu

Poz Nr KierowcaZespół Okr Czas Punkty
1 0 Damon Hill HIL Williams Renault 60 1:30:03.640 10
2 27 Jean Alesi ALE Ferrari 60 +86.906s 6
3 7 Mika Hakkinen HAK McLaren Peugeot 60 +100.659s 4
4 14 Rubens Barrichello BAR Jordan Hart 60 +101.751s 3
5 2 David Coulthard COU Williams Renault 59 +1 okr 2
6 3 Ukyo Katayama KAT Tyrrell Yamaha 59 +1 okr 1
7 30 Heinz-Harald Frentzen FRE Sauber Mercedes 59 +1 okr 0
8 6 Jos Verstappen VER Benetton Ford 59 +1 okr 0
9 9 Christian Fittipaldi FIT Footwork Ford 58 +2 okr 0
10 23 Pierluigi Martini MAR Minardi Ford 58 +2 okr 0
11 12 Johnny Herbert HER Lotus Mugen Honda 58 +2 okr 0
12 26 Olivier Panis PAN Ligier Renault 58 +2 okr 0
13 25 Eric Bernard BER Ligier Renault 58 +2 okr 0
14 19 Olivier Beretta BER Larrousse Ford 58 +2 okr 0
15 31 David Brabham BRA Simtek Ford 57 +3 okr 0
16 32 Jean-Marc Gounon GOU Simtek Ford 57 +3 okr 0
NC 24 Michele Alboreto ALB Minardi Ford 48 DNF 0
NC 28 Gerhard Berger BER Ferrari 32 DNF 0
NC 4 Mark Blundell BLU Tyrrell Yamaha 20 DNF 0
NC 20 Erik Comas COM Larrousse Ford 12 DNF 0
NC 29 Andrea de Cesaris DEC Sauber Mercedes 11 DNF 0
NC 10 Gianni Morbidelli MOR Footwork Ford 5 DNF 0
NC 11 Alessandro Zanardi ZAN Lotus Mugen Honda 4 DNF 0
NC 8 Martin Brundle BRU McLaren Peugeot 0 DNF 0
NC 15 Eddie Irvine IRV Jordan Hart 0 DNF 0

Jak doszło do dyskwalifikacji Schumachera? Najpierw otrzymał tylko karę 25 tysięcy dolarów za to, że nie zareagował na czarną flagę. Później jednak Benetton został wezwany przed radę sportów motorowych FIA i tam okazało się, że Niemcowi grozi utrata superlicencji do końca sezonu.

Schumacher tłumaczył się, że po prostu nie widział czarnej flagi, co jeszcze bardziej zezłościło sędziów. Mansell tak samo się tłumaczył się pięć lat wcześniej i został zawieszony na jeden wyścig.

Ostatecznie prezydent FIA, Max Mosley powiedział Schumacherowi i Flavio Briatore, że zostali ukarani karą pieniężną w wysokości pół miliona dolarów. Oczywiście jak już wspomniałem, zabrano im też punkty, zdobyte na Silverstone.

W tym momencie nie wiadomo było, czy Schumacher nie zostanie jeszcze ukarany zakazem startu w GP Niemiec.