Wszystko o sezonie 1994, runda 2, GP Pacyfiku - pierwsze kontrowersje

Grand Prix Pacyfiku na torze Tanaka International Circuit Aida. Drugi wyścig sezonu 1994. Wstęp do tego sezonu, informacje o przepisach, zmianach regulaminowych, oraz składy kierowców i kalendarz znajdziecie tutaj.

Wszystkie posty z tej serii znajdziecie, klikając w ten link - SEZON 1994 F1

Japonia po raz pierwszy w sezonie 1994 gościła kierowców Formuły 1 dwa razy. Na początku roku w mieście Aida, położonym w odległym zakątku japońskiej wsi na północny wschód od Okayamy. Tor został otwarty w 1990 roku, był ciasny i krótki. Do kalendarza dostał się dzięki pieniądzom Hajime Tanaka, podpisał on z Berniem Ecclestonem trzyletnią umowę z opcją na kolejne dwa wyścigi. Ostatecznie zawodnicy pojawili się tam tylko dwa razy.

Eddie Irvine po Grand Prix Brazylii dostał karę 10 tysięcy dolarów. Później okazało się, że został jeszcze zawieszony na jeden wyścig. Jego zespół Jordan odwołał się od tej kary, a sędziowie zadecydowali o jej zwiększeniu do trzech Grand Prix, co było dosyć kuriozalną sytuacją. Aguri Suzuki zastąpił go w Jordanie za ćwierć miliona dolarów.

Jean Alesi doznał kontuzji szyi w trakcie testów w kwietniu na torze Mugello. W Japonii oraz kolejnym Grand Prix w San Marino zastąpił go Nicola Larini.

Ponieważ był to pierwszy wyścig F1 na tym torze TI Aida, zorganizowano dodatkowy dzień treningów, aby kierowcy mogli zaaklimatyzować się na 3,7-kilometrowym (2,3 mili) torze.

Pierwsza kontrowersja 

Wtedy też wydarzyła się pierwsza kontrowersyjna sytuacja w tamtym sezonie. Charlie Whiting nasłuchiwał w wolnych zakrętach dźwięków silników. Zapewne były to fajniejsze odgłosy niż mamy obecnie w Formule 1, ale chodziło o coś innego. Jeden z bolidów przykuł uwagę Whitinga. Na wyjeździe z wolnych zakrętów słychać było odcinające cylindry, wskazujące na obecność zakazanej w tamtym sezonie kontroli trakcji.

Co najśmieszniejsze chodziło o wspomnianego już Lariniego w Ferrari. Zawodnik zdradził włoskiej prasie, że w jednym z treningów korzystał z kontroli trakcji. Czyżby zapomniał, że jest ona w tym roku zakazana? Zespół oczywiście szybko zaprzeczył, wydając odpowiednie oświadczenie.

Szef zespołu Ferrari Jean Todt upierał się, że uzyskali zgodę od Whitinga na uruchomienie "zmiennego ogranicznika obrotów", ale FIA po treningach wydała oświadczenie: "Doszło do wiadomości delegata technicznego FIA, że podczas sesji treningowych, bolidy numer 27 i 28 były wyposażone w urządzenie, które w pewnych okolicznościach ograniczało moc silnika. Ferrari zostało poinformowane, aby nie używać tego urządzenia."

Wszystko zostało załatwione po cichu, pomimo tego, że przed sezonem Mosley groził drakońskimi karami.

Kwalifikacje

Williams po GP Brazylii wiedział, że ma szybki bolid, ale trudny w prowadzeniu. Ayrton Senna mocno narzekał, ale i tak udało mu się wykręcić najlepszy czas w sobotę. To było 64 pole position w karierze Brazylijczyka. Tuż za nim uplasował się Schumacher i Hill.

Wtedy testy nie było jeszcze ograniczone jak teraz i Williams testował w Jerez przed wyścigiem w Japonii. Kierowcy stwierdzili, że bolid niewiele się poprawił.

Jak już wspomniałem przy okazji GP Brazylii, w boksach nie obowiązywało żadne ograniczenie prędkości. Dlatego też przy wjeździe do alei serwisowej zamontowano szykanę, która miała spowalniać kierowców. Schumacher opowiedział się za wprowadzeniem ograniczenia prędkości ze względów bezpieczeństwa, ale inni kierowcy nie zgodzili się na to.

Bertrand Gachot i Paul Belmondo nie zakwalifikowali się do startu w wyścigu. Byli odpowiednio 6,7 i 7,2 sekundy wolniejsi od czasu pole position. Na tak krótkim torze to różnica klas. Bolidy zespołu Pacific w GP Pacyfiku więc nie wystartowały.

Pozycje startowe

Poz Nr KierowcaZespół Czas
1 2 Ayrton Senna SEN Williams Renault 1:10.218
2 5 Michael Schumacher MSC Benetton Ford 1:10.440
3 0 Damon Hill HIL Williams Renault 1:10.771
4 7 Mika Hakkinen HAK McLaren Peugeot 1:11.683
5 28 Gerhard Berger BER Ferrari 1:11.744
6 8 Martin Brundle BRU McLaren Peugeot 1:12.351
7 27 Nicola Larini LAR Ferrari 1:12.372
8 14 Rubens Barrichello BAR Jordan Hart 1:12.409
9 9 Christian Fittipaldi FIT Footwork Ford 1:12.444
10 6 Jos Verstappen VER Benetton Ford 1:12.554
11 30 Heinz-Harald Frentzen FRE Sauber Mercedes 1:12.686
12 4 Mark Blundell BLU Tyrrell Yamaha 1:12.751
13 10 Gianni Morbidelli MOR Footwork Ford 1:12.866
14 3 Ukyo Katayama KAT Tyrrell Yamaha 1:13.013
15 24 Michele Alboreto ALB Minardi Ford 1:13.016
16 20 Erik Comas COM Larrousse Ford 1:13.111
17 23 Pierluigi Martini MAR Minardi Ford 1:13.529
18 25 Eric Bernard BER Ligier Renault 1:13.613
19 29 Karl Wendlinger WEN Sauber Mercedes 1:13.855
20 15 Aguri Suzuki SUZ Jordan Hart 1:13.932
21 19 Olivier Beretta BER Larrousse Ford 1:14.101
22 26 Olivier Panis PAN Ligier Renault 1:14.106
23 12 Johnny Herbert HER Lotus Mugen Honda 1:14.424
24 11 Pedro Lamy LAM Lotus Mugen Honda 1:14.657
25 31 David Brabham BRA Simtek Ford 1:14.748
26 32 Roland Ratzenberger RAT Simtek Ford 1:16.356


Po zgaśnięciu czerwonych świateł najlepiej wystartował Schumacher. Niemiec od razu objął prowadzenie. Ayrton Senna dodał za dużo gazu po starcie i o mało co go nie obróciło. Chwilę później jego wyścig i tak dobiegł końca. Mika Hakkinen, który podobnie dobrze wystartował z czwartej pozycji na starcie, uderzył w tył Williamsa i posłał bolid Senny w pułapkę żwirową.

Nicola Larini stracił w pierwszym zakręcie panowanie nad swoim Ferrari i również uderzył w bolid Williamsa. Mark Blundell w Tyrrellu również odpadł tuż po starcie.

Wściekły Senna zrzucił całą winę na Hakkinena. Brazylijczyk do końca wyścigu siedział na poboczu toru i po jego zakończeniu twierdził, że w bolidzie Schumachera również znajduje się kontrola trakcji.

Hill w międzyczasie próbował wyprzedzić Hakkinena, ale się obrócił spadając na dziesiątą pozycję. Fin wycofał się z wyścigu kilka okrążeń później z powodu awarii. Natomiast Brytyjczyk szybko przebijał się do przodu stawki. Damon wyprzedził między innymi Josa Verstappena, Heinza-Haralda Frentzena, Christiana Fittipaldiego, Martina Brundle'a i Rubensa Barrichello. Na osiemnastym okrążeniu zjechał po raz pierwszy do boksów. Wydawało się, że do mety dojedzie drugi, ale awaria skrzyni biegów sprawiła, że odpadł na 50 okrążeniu po ciekawej walce z Bergerem.

Schumacher w międzyczasie jechał spokojny wyścig z przodu. Dwa razy tankował, ponownie prawie wszystkich zdublował. Tylko Gerhard Berger w drugim Ferrari dojechał na tym samym okrążeniu co Niemiec.

Brundle w drugim McLarenie jechał w pewnym momencie po podium, ale 15 okrążeń przed końcem zawiódł silnik. To był pierwszy rok Peugeota w Formule 1, przygotowali na ten sezon dosyć mocną jednostkę, niestety mocno awaryjną.

Rubens Barrichello konytnuował dobrą passę. W Brazylii był czwarty, tutaj oczko wyżej i po raz pierwszy w karierze dojechał na podium. To było też pierwsze podium dla zespołu Jordan. Pechowo mógł tego wyścigu nie ukończyć, ponieważ zgasł mu silnik w alei serwisowej, na szczęście mechanicy szybko pomogli mu go ponownie uruchomić.

Czwarty do mety dojechał Christian Fittipaldi, który skorzystał na awariach i kolizjach innych. Między innymi Josa Verstappena, który chciał koniecznie po swoim pit stopie wyjechać przed kierowcą Footwork i obróciło go na zimnych oponach zaraz po wyjeździe z alei serwisowej.

Heinz-Harald Frenzten zajął piąte miejsce dla Saubera i to były również jego pierwszy punkty w karierze

Ostatni punkt zdobył Erik Comas, był on aż trzykrotnie dublowany, a dojechał szóśty. Tylko jedenastu zawodników dojechało do mety.

Po dwóch rundach Schumacher prowadził w klasyfikacji z dwudziestoma punktami. Drugi był Rubens Barichello z siedmioma. Hill i Berger byli za nim z sześcioma punktami. Ayrton Senna po dwóch rundach nie zdobył ani jednego punktu.

Wyniki wyścigu

Poz Nr KierowcaZespółOkr Czas/Strata Punkty
1 5 Michael Schumacher MSC Benetton Ford 83 1:46:01.693 10
2 28 Gerhard Berger BER Ferrari 83 +75.300s 6
3 14 Rubens Barrichello BAR Jordan Hart 82 +1 okr 4
4 9 Christian Fittipaldi FIT Footwork Ford 82 +1 okr 3
5 30 Heinz-Harald Frentzen FRE Sauber Mercedes 82 +1 okr 2
6 20 Erik Comas COM Larrousse Ford 80 +3 okr 1
7 12 Johnny Herbert HER Lotus Mugen Honda 80 +3 okr 0
8 11 Pedro Lamy LAM Lotus Mugen Honda 79 +4 okr 0
9 26 Olivier Panis PAN Ligier Renault 78 +5 okr 0
10 25 Eric Bernard BER Ligier Renault 78 +5 okr 0
11 32 Roland Ratzenberger RAT Simtek Ford 78 +5 okr 0
NC 10 Gianni Morbidelli MOR Footwork Ford 69 DNF 0
NC 29 Karl Wendlinger WEN Sauber Mercedes 69 DNF 0
NC 24 Michele Alboreto ALB Minardi Ford 69 DNF 0
NC 8 Martin Brundle BRU McLaren Peugeot 67 DNF 0
NC 23 Pierluigi Martini MAR Minardi Ford 63 DNF 0
NC 6 Jos Verstappen VER Benetton Ford 54 DNF 0
NC 0 Damon Hill HIL Williams Renault 49 DNF 0
NC 15 Aguri Suzuki SUZ Jordan Hart 44 DNF 0
NC 3 Ukyo Katayama KAT Tyrrell Yamaha 42 DNF 0
NC 7 Mika Hakkinen HAK McLaren Peugeot 19 DNF 0
NC 19 Olivier Beretta BER Larrousse Ford 14 DNF 0
NC 31 David Brabham BRA Simtek Ford 2 DNF 0
NC 2 Ayrton Senna SEN Williams Renault 0 DNF 0
NC 4 Mark Blundell BLU Tyrrell Yamaha 0 DNF 0
NC 27 Nicola Larini LAR Ferrari 0 DNF 0

Opis trzeciej rundy, GP San Marino 1994 znajdziecie tutaj