Wszystkie posty z tej serii znajdziecie, klikając w ten link - SEZON 1994 F1
Japonia po raz pierwszy w sezonie 1994 gościła kierowców Formuły 1 dwa razy. Na początku roku w mieście Aida, położonym w odległym zakątku japońskiej wsi na północny wschód od Okayamy. Tor został otwarty w 1990 roku, był ciasny i krótki. Do kalendarza dostał się dzięki pieniądzom Hajime Tanaka, podpisał on z Berniem Ecclestonem trzyletnią umowę z opcją na kolejne dwa wyścigi. Ostatecznie zawodnicy pojawili się tam tylko dwa razy.
Eddie Irvine po Grand Prix Brazylii dostał karę 10 tysięcy dolarów. Później okazało się, że został jeszcze zawieszony na jeden wyścig. Jego zespół Jordan odwołał się od tej kary, a sędziowie zadecydowali o jej zwiększeniu do trzech Grand Prix, co było dosyć kuriozalną sytuacją. Aguri Suzuki zastąpił go w Jordanie za ćwierć miliona dolarów.
Jean Alesi doznał kontuzji szyi w trakcie testów w kwietniu na torze Mugello. W Japonii oraz kolejnym Grand Prix w San Marino zastąpił go Nicola Larini.
Ponieważ był to pierwszy wyścig F1 na tym torze TI Aida, zorganizowano dodatkowy dzień treningów, aby kierowcy mogli zaaklimatyzować się na 3,7-kilometrowym (2,3 mili) torze.
Pierwsza kontrowersja
Wtedy też wydarzyła się pierwsza kontrowersyjna sytuacja w tamtym sezonie. Charlie Whiting nasłuchiwał w wolnych zakrętach dźwięków silników. Zapewne były to fajniejsze odgłosy niż mamy obecnie w Formule 1, ale chodziło o coś innego. Jeden z bolidów przykuł uwagę Whitinga. Na wyjeździe z wolnych zakrętów słychać było odcinające cylindry, wskazujące na obecność zakazanej w tamtym sezonie kontroli trakcji.
Co najśmieszniejsze chodziło o wspomnianego już Lariniego w Ferrari. Zawodnik zdradził włoskiej prasie, że w jednym z treningów korzystał z kontroli trakcji. Czyżby zapomniał, że jest ona w tym roku zakazana? Zespół oczywiście szybko zaprzeczył, wydając odpowiednie oświadczenie.
Szef zespołu Ferrari Jean Todt upierał się, że uzyskali zgodę od Whitinga na uruchomienie "zmiennego ogranicznika obrotów", ale FIA po treningach wydała oświadczenie: "Doszło do wiadomości delegata technicznego FIA, że podczas sesji treningowych, bolidy numer 27 i 28 były wyposażone w urządzenie, które w pewnych okolicznościach ograniczało moc silnika. Ferrari zostało poinformowane, aby nie używać tego urządzenia."
Wszystko zostało załatwione po cichu, pomimo tego, że przed sezonem Mosley groził drakońskimi karami.
Kwalifikacje
Williams po GP Brazylii wiedział, że ma szybki bolid, ale trudny w prowadzeniu. Ayrton Senna mocno narzekał, ale i tak udało mu się wykręcić najlepszy czas w sobotę. To było 64 pole position w karierze Brazylijczyka. Tuż za nim uplasował się Schumacher i Hill.
Wtedy testy nie było jeszcze ograniczone jak teraz i Williams testował w Jerez przed wyścigiem w Japonii. Kierowcy stwierdzili, że bolid niewiele się poprawił.
Jak już wspomniałem przy okazji GP Brazylii, w boksach nie obowiązywało żadne ograniczenie prędkości. Dlatego też przy wjeździe do alei serwisowej zamontowano szykanę, która miała spowalniać kierowców. Schumacher opowiedział się za wprowadzeniem ograniczenia prędkości ze względów bezpieczeństwa, ale inni kierowcy nie zgodzili się na to.
Bertrand Gachot i Paul Belmondo nie zakwalifikowali się do startu w wyścigu. Byli odpowiednio 6,7 i 7,2 sekundy wolniejsi od czasu pole position. Na tak krótkim torze to różnica klas. Bolidy zespołu Pacific w GP Pacyfiku więc nie wystartowały.
Pozycje startowe
Poz | Nr | Kierowca | Zespół | Czas |
---|---|---|---|---|
1 | 2 | Ayrton Senna SEN | Williams Renault | 1:10.218 |
2 | 5 | Michael Schumacher MSC | Benetton Ford | 1:10.440 |
3 | 0 | Damon Hill HIL | Williams Renault | 1:10.771 |
4 | 7 | Mika Hakkinen HAK | McLaren Peugeot | 1:11.683 |
5 | 28 | Gerhard Berger BER | Ferrari | 1:11.744 |
6 | 8 | Martin Brundle BRU | McLaren Peugeot | 1:12.351 |
7 | 27 | Nicola Larini LAR | Ferrari | 1:12.372 |
8 | 14 | Rubens Barrichello BAR | Jordan Hart | 1:12.409 |
9 | 9 | Christian Fittipaldi FIT | Footwork Ford | 1:12.444 |
10 | 6 | Jos Verstappen VER | Benetton Ford | 1:12.554 |
11 | 30 | Heinz-Harald Frentzen FRE | Sauber Mercedes | 1:12.686 |
12 | 4 | Mark Blundell BLU | Tyrrell Yamaha | 1:12.751 |
13 | 10 | Gianni Morbidelli MOR | Footwork Ford | 1:12.866 |
14 | 3 | Ukyo Katayama KAT | Tyrrell Yamaha | 1:13.013 |
15 | 24 | Michele Alboreto ALB | Minardi Ford | 1:13.016 |
16 | 20 | Erik Comas COM | Larrousse Ford | 1:13.111 |
17 | 23 | Pierluigi Martini MAR | Minardi Ford | 1:13.529 |
18 | 25 | Eric Bernard BER | Ligier Renault | 1:13.613 |
19 | 29 | Karl Wendlinger WEN | Sauber Mercedes | 1:13.855 |
20 | 15 | Aguri Suzuki SUZ | Jordan Hart | 1:13.932 |
21 | 19 | Olivier Beretta BER | Larrousse Ford | 1:14.101 |
22 | 26 | Olivier Panis PAN | Ligier Renault | 1:14.106 |
23 | 12 | Johnny Herbert HER | Lotus Mugen Honda | 1:14.424 |
24 | 11 | Pedro Lamy LAM | Lotus Mugen Honda | 1:14.657 |
25 | 31 | David Brabham BRA | Simtek Ford | 1:14.748 |
26 | 32 | Roland Ratzenberger RAT | Simtek Ford | 1:16.356 |
Po zgaśnięciu czerwonych świateł najlepiej wystartował Schumacher. Niemiec od razu objął prowadzenie. Ayrton Senna dodał za dużo gazu po starcie i o mało co go nie obróciło. Chwilę później jego wyścig i tak dobiegł końca. Mika Hakkinen, który podobnie dobrze wystartował z czwartej pozycji na starcie, uderzył w tył Williamsa i posłał bolid Senny w pułapkę żwirową.
Nicola Larini stracił w pierwszym zakręcie panowanie nad swoim Ferrari i również uderzył w bolid Williamsa. Mark Blundell w Tyrrellu również odpadł tuż po starcie.
Wściekły Senna zrzucił całą winę na Hakkinena. Brazylijczyk do końca wyścigu siedział na poboczu toru i po jego zakończeniu twierdził, że w bolidzie Schumachera również znajduje się kontrola trakcji.
Hill w międzyczasie próbował wyprzedzić Hakkinena, ale się obrócił spadając na dziesiątą pozycję. Fin wycofał się z wyścigu kilka okrążeń później z powodu awarii. Natomiast Brytyjczyk szybko przebijał się do przodu stawki. Damon wyprzedził między innymi Josa Verstappena, Heinza-Haralda Frentzena, Christiana Fittipaldiego, Martina Brundle'a i Rubensa Barrichello. Na osiemnastym okrążeniu zjechał po raz pierwszy do boksów. Wydawało się, że do mety dojedzie drugi, ale awaria skrzyni biegów sprawiła, że odpadł na 50 okrążeniu po ciekawej walce z Bergerem.
Schumacher w międzyczasie jechał spokojny wyścig z przodu. Dwa razy tankował, ponownie prawie wszystkich zdublował. Tylko Gerhard Berger w drugim Ferrari dojechał na tym samym okrążeniu co Niemiec.
Brundle w drugim McLarenie jechał w pewnym momencie po podium, ale 15 okrążeń przed końcem zawiódł silnik. To był pierwszy rok Peugeota w Formule 1, przygotowali na ten sezon dosyć mocną jednostkę, niestety mocno awaryjną.
Rubens Barrichello konytnuował dobrą passę. W Brazylii był czwarty, tutaj oczko wyżej i po raz pierwszy w karierze dojechał na podium. To było też pierwsze podium dla zespołu Jordan. Pechowo mógł tego wyścigu nie ukończyć, ponieważ zgasł mu silnik w alei serwisowej, na szczęście mechanicy szybko pomogli mu go ponownie uruchomić.
Czwarty do mety dojechał Christian Fittipaldi, który skorzystał na awariach i kolizjach innych. Między innymi Josa Verstappena, który chciał koniecznie po swoim pit stopie wyjechać przed kierowcą Footwork i obróciło go na zimnych oponach zaraz po wyjeździe z alei serwisowej.
Heinz-Harald Frenzten zajął piąte miejsce dla Saubera i to były również jego pierwszy punkty w karierze
Ostatni punkt zdobył Erik Comas, był on aż trzykrotnie dublowany, a dojechał szóśty. Tylko jedenastu zawodników dojechało do mety.
Po dwóch rundach Schumacher prowadził w klasyfikacji z dwudziestoma punktami. Drugi był Rubens Barichello z siedmioma. Hill i Berger byli za nim z sześcioma punktami. Ayrton Senna po dwóch rundach nie zdobył ani jednego punktu.
Wszystkie wyścigi sezonu 1994 można obejrzeć w usłudze F1 TV
Wyniki wyścigu
Poz | Nr | Kierowca | Zespół | Okr | Czas/Strata | Punkty |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 5 | Michael Schumacher MSC | Benetton Ford | 83 | 1:46:01.693 | 10 |
2 | 28 | Gerhard Berger BER | Ferrari | 83 | +75.300s | 6 |
3 | 14 | Rubens Barrichello BAR | Jordan Hart | 82 | +1 okr | 4 |
4 | 9 | Christian Fittipaldi FIT | Footwork Ford | 82 | +1 okr | 3 |
5 | 30 | Heinz-Harald Frentzen FRE | Sauber Mercedes | 82 | +1 okr | 2 |
6 | 20 | Erik Comas COM | Larrousse Ford | 80 | +3 okr | 1 |
7 | 12 | Johnny Herbert HER | Lotus Mugen Honda | 80 | +3 okr | 0 |
8 | 11 | Pedro Lamy LAM | Lotus Mugen Honda | 79 | +4 okr | 0 |
9 | 26 | Olivier Panis PAN | Ligier Renault | 78 | +5 okr | 0 |
10 | 25 | Eric Bernard BER | Ligier Renault | 78 | +5 okr | 0 |
11 | 32 | Roland Ratzenberger RAT | Simtek Ford | 78 | +5 okr | 0 |
NC | 10 | Gianni Morbidelli MOR | Footwork Ford | 69 | DNF | 0 |
NC | 29 | Karl Wendlinger WEN | Sauber Mercedes | 69 | DNF | 0 |
NC | 24 | Michele Alboreto ALB | Minardi Ford | 69 | DNF | 0 |
NC | 8 | Martin Brundle BRU | McLaren Peugeot | 67 | DNF | 0 |
NC | 23 | Pierluigi Martini MAR | Minardi Ford | 63 | DNF | 0 |
NC | 6 | Jos Verstappen VER | Benetton Ford | 54 | DNF | 0 |
NC | 0 | Damon Hill HIL | Williams Renault | 49 | DNF | 0 |
NC | 15 | Aguri Suzuki SUZ | Jordan Hart | 44 | DNF | 0 |
NC | 3 | Ukyo Katayama KAT | Tyrrell Yamaha | 42 | DNF | 0 |
NC | 7 | Mika Hakkinen HAK | McLaren Peugeot | 19 | DNF | 0 |
NC | 19 | Olivier Beretta BER | Larrousse Ford | 14 | DNF | 0 |
NC | 31 | David Brabham BRA | Simtek Ford | 2 | DNF | 0 |
NC | 2 | Ayrton Senna SEN | Williams Renault | 0 | DNF | 0 |
NC | 4 | Mark Blundell BLU | Tyrrell Yamaha | 0 | DNF | 0 |
NC | 27 | Nicola Larini LAR | Ferrari | 0 | DNF | 0 |
Opis trzeciej rundy, GP San Marino 1994 znajdziecie tutaj