Wszystkie posty z tej serii znajdziecie, klikając w ten link - SEZON 1994 F1
Kwalifikacje odbyły się bez większych niespodzianek, wygrał Ayrton Senna. Obok niego w pierwszym rzędzie znalazł się Michael Schumacher. Już w tamtym momencie padały oskarżenia, że Benetton jakimś sposobem obszedł zakaz używania elektronicznego wspomagania swoich kierowców, takiego jak kontrola trakcji, czy kontrola startu. Alesi był trzeci a Hill dopiero czwarty. Heinz-Harald Frentzen zaskoczył piątym miejscem dla Saubera.
W kwalifikacjach brało udział 28 kierowców. Dwóch nie zakwalifikowało się do wyścigu, Roland Ratzenberger i Paul Belmondo. Tego pierwszego Simtek po prostu był za wolny, a drugi nie brał nawet udziału w kwalifikacjach. Zespół Pacific nie przygotował bolidu na czas.
Pozycje startowe
Poz | Nr | Kierowca | Zespół | Czas |
---|---|---|---|---|
1 | 2 | Ayrton Senna SEN | Williams Renault | 1:15.962 |
2 | 5 | Michael Schumacher MSC | Benetton Ford | 1:16.290 |
3 | 27 | Jean Alesi ALE | Ferrari | 1:17.385 |
4 | 0 | Damon Hill HIL | Williams Renault | 1:17.554 |
5 | 30 | Heinz-Harald Frentzen FRE | Sauber Mercedes | 1:17.806 |
6 | 10 | Gianni Morbidelli MOR | Footwork Ford | 1:17.866 |
7 | 29 | Karl Wendlinger WEN | Sauber Mercedes | 1:17.927 |
8 | 7 | Mika Hakkinen HAK | McLaren Peugeot | 1:18.122 |
9 | 6 | Jos Verstappen VER | Benetton Ford | 1:18.183 |
10 | 3 | Ukyo Katayama KAT | Tyrrell Yamaha | 1:18.194 |
11 | 9 | Christian Fittipaldi FIT | Footwork Ford | 1:18.204 |
12 | 4 | Mark Blundell BLU | Tyrrell Yamaha | 1:18.246 |
13 | 20 | Erik Comas COM | Larrousse Ford | 1:18.321 |
14 | 14 | Rubens Barrichello BAR | Jordan Hart | 1:18.414 |
15 | 23 | Pierluigi Martini MAR | Minardi Ford | 1:18.659 |
16 | 15 | Eddie Irvine IRV | Jordan Hart | 1:18.751 |
17 | 28 | Gerhard Berger BER | Ferrari | 1:18.855 |
18 | 8 | Martin Brundle BRU | McLaren Peugeot | 1:18.864 |
19 | 26 | Olivier Panis PAN | Ligier Renault | 1:19.304 |
20 | 25 | Eric Bernard BER | Ligier Renault | 1:19.396 |
21 | 12 | Johnny Herbert HER | Lotus Mugen Honda | 1:19.483 |
22 | 24 | Michele Alboreto ALB | Minardi Ford | 1:19.517 |
23 | 19 | Olivier Beretta BER | Larrousse Ford | 1:19.524 |
24 | 11 | Pedro Lamy LAM | Lotus Mugen Honda | 1:19.975 |
25 | 34 | Bertrand Gachot GAC | Pacific Ilmor | 1:20.729 |
26 | 31 | David Brabham BRA | Simtek Ford | 1:21.186 |
Po zgaśnięciu czerwonych świateł, w czołówce najlepiej wystartował Jean Alesi. Kierowca Ferrari przebił się przed Michaela Schumachera. Ayrton Senna zachował prowadzenie, startując z pole positon. Mika Hakkinen w McLarenie awansował na szóstą pozycję.
Dwudziestu sześciu kierowców wystartowało do tego wyścigu, ale wszyscy przejechali bez żadnej kolizji pierwsze okrążenie. Schumacher mocno naciskał Alesiego w walce o drugą pozycję. Kilka razy wymieniali się miejscami. Silnika Forda w Bennetonie był uznawany za najsłabszego ogniwo tego bolidu, ale ekonomiczność tej jednostki wraz z powrotem tankowania do Formuły 1, oznaczało, że był konkurencyjni. Senna z przodu szybko chciał uzyskać dużą przewagę.
Gerhard Berger w drugim Ferrari szybko awansował z siedemnastej pozycji na ósmą. Nie mógł się jednak z tego długo cieszyć, ponieważ jego jednostka napędowa nie wytrzymała tego tempa i Austriak musiał wycofać się z wyścigu. Gianni Morbidelli chwilę później, również zatrzymał się na poboczu.
Senna prowadził, ale to Schumacher kręcił najlepsze czasy okrążeń. Niemiec poradził sobie w końcu z Alesim i odrabiał stratę do lidera.
Po 13 okrążeniach z wyścigu wycofuje się Mika Hakkinen. Fin zjechał do boksów i już nie wrócił na tor. Jego kolega z zespołu, Martin Brundle jako pierwszy w stawce zjeżdża na wprowadzone w tym sezonie tankowanie.
Na 21 okrążeniu Senna i Schumacher zjeżdżają do boksów. Zespół Niemca radzi sobie lepiej i Michael obejmuje prowadzenie, wyprzedzając Brazylijczyka w alei serwisowej. Co ciekawe w boksach wtedy nie obowiązywał żaden limit prędkości.
Na 35 kółku dochodzi do dużej kraksy. Uczestniczyli w niej Brundle, Verstappen oraz Irvine, walcząc o siódme miejsce, zbliżali się do dublowanego Erica Bernarda w Ligierze. McLaren Brundla miał awarię techniczną, akurat w tym momencie i zwalniał, a jadący za nim Irvine próbował uciekać, skręcając w lewo. Uderzył tym samym w Verstappena. Benetton został wyrzucony na trawę, odbił się od Irvine, w locie robiąc salta, uderzył również w McLarena Brundla. Tylne koło Jordana nawet uderzyło w kask Brundla, ale na szczęście nic nikomu się nie stało. Sprawca całego zdarzenia został po wyścigu ukarany karą 10 tysięcy dolarów. Co nie było końcem tej sytuacji, ale o tym w poście opisującym kolejny wyścig.
Senna na drugą kolejkę pit stopów zjechał przed Schumacherem. Niemiec cały czas był na prowadzeniu. Brazylijczyk w boksach spędził sekundę więcej od swojego najgroźniejszego rywala. Kierowca Williamsa mocno chciał odrobić pięciu sekundową stratę i popełnił błąd na wyjeździe na główną prostą. Stracił panowanie nad tylną osią, obróciło go i na dodatek zgasił silnik. To był koniec walki o punkty dla Ayrtona w tym wyścigu.
Wielu kibiców zaczęło opuszczać trybuny na Interlagos jeszcze przed zakończeniem wyścigu.
Schumacher w tym momencie zdublował już wszystkich zawodników. Od ośmiu lat w Formule 1 nikt tego nie dokonał. To było trzecie zwycięstwo Niemca w karierze, po raz pierwszy dzięki niemu objął prowadzenie w klasyfikacji kierowców.
Damon Hill dzięki lepszemu tempu w wyścigu wyprzedził Alesiego i dojechał drugi. Brytyjczyk tylko raz odwiedził aleję serwisową. Kierowca Ferrari do tego wyścigu wystartował w zapasowym bolidzie (T-car). Francuz powiedział, że okazało się, że jest problem z silnikiem na 10 minut przed startem i musiał się przesiąść.
Jak widać po wynikach wyścigu. Niezawodność w stawce nie była wtedy taka sama jak w 2019 roku. Dokładnie połowa stawki odpadła z wyścigu, większość po awariach jednostek napędowych. Nie można też mówić zbytnio o wyrównanej stawce kiedy jeden kierowca dubluje resztę stawki.
Wszystkie wyścigi sezonu 1994 można obejrzeć w usłudze F1 TV
Wyniki wyścigu
Poz | Nr | Kierowca | Zespół | Okr | Czas | Punkty |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 5 | Michael Schumacher MSC | Benetton Ford | 71 | 1:35:38.759 | 10 |
2 | 0 | Damon Hill HIL | Williams Renault | 70 | +1 okr | 6 |
3 | 27 | Jean Alesi ALE | Ferrari | 70 | +1 okr | 4 |
4 | 14 | Rubens Barrichello BAR | Jordan Hart | 70 | +1 okr | 3 |
5 | 3 | Ukyo Katayama KAT | Tyrrell Yamaha | 69 | +2 okr | 2 |
6 | 29 | Karl Wendlinger WEN | Sauber Mercedes | 69 | +2 okr | 1 |
7 | 12 | Johnny Herbert HER | Lotus Mugen Honda | 69 | +2 okr | 0 |
8 | 23 | Pierluigi Martini MAR | Minardi Ford | 69 | +2 okr | 0 |
9 | 20 | Erik Comas COM | Larrousse Ford | 68 | +3 okr | 0 |
10 | 11 | Pedro Lamy LAM | Lotus Mugen Honda | 68 | +3 okr | 0 |
11 | 26 | Olivier Panis PAN | Ligier Renault | 68 | +3 okr | 0 |
12 | 31 | David Brabham BRA | Simtek Ford | 67 | +4 okr | 0 |
13 | 2 | Ayrton Senna SEN | Williams Renault | 55 | DNF | 0 |
NC | 8 | Martin Brundle BRU | McLaren Peugeot | 34 | DNF | 0 |
NC | 15 | Eddie Irvine IRV | Jordan Hart | 34 | DNF | 0 |
NC | 6 | Jos Verstappen VER | Benetton Ford | 34 | DNF | 0 |
NC | 25 | Eric Bernard BER | Ligier Renault | 33 | DNF | 0 |
NC | 4 | Mark Blundell BLU | Tyrrell Yamaha | 21 | DNF | 0 |
NC | 9 | Christian Fittipaldi FIT | Footwork Ford | 21 | DNF | 0 |
NC | 30 | Heinz-Harald Frentzen FRE | Sauber Mercedes | 15 | DNF | 0 |
NC | 7 | Mika Hakkinen HAK | McLaren Peugeot | 13 | DNF | 0 |
NC | 24 | Michele Alboreto ALB | Minardi Ford | 7 | DNF | 0 |
NC | 10 | Gianni Morbidelli MOR | Footwork Ford | 5 | DNF | 0 |
NC | 28 | Gerhard Berger BER | Ferrari | 5 | DNF | 0 |
NC | 19 | Olivier Beretta BER | Larrousse Ford | 2 | DNF | 0 |
NC | 34 | Bertrand Gachot GAC | Pacific Ilmor | 1 | DNF | 0 |
Druga runda. GP Pacyfiku na torze Aida