Wszystko o sezonie 1994, runda 1, GP Brazylii

Grand Prix Brazylii na torze Interlagos. Pierwszy wyścig sezonu 1994. Wstęp do tego sezonu, informacje o przepisach, zmianach regulaminowych, oraz składy kierowców i kalendarz znajdziecie tutaj.

Wszystkie posty z tej serii znajdziecie, klikając w ten link - SEZON 1994 F1

Kwalifikacje odbyły się bez większych niespodzianek, wygrał Ayrton Senna. Obok niego w pierwszym rzędzie znalazł się Michael Schumacher. Już w tamtym momencie padały oskarżenia, że Benetton jakimś sposobem obszedł zakaz używania elektronicznego wspomagania swoich kierowców, takiego jak kontrola trakcji, czy kontrola startu. Alesi był trzeci a Hill dopiero czwarty. Heinz-Harald Frentzen zaskoczył piątym miejscem dla Saubera.

W kwalifikacjach brało udział 28 kierowców. Dwóch nie zakwalifikowało się do wyścigu, Roland Ratzenberger i Paul Belmondo. Tego pierwszego Simtek po prostu był za wolny, a drugi nie brał nawet udziału w kwalifikacjach. Zespół Pacific nie przygotował bolidu na czas.

Pozycje startowe

Poz Nr Kierowca Zespół Czas
1 2 Ayrton Senna SEN Williams Renault 1:15.962
2 5 Michael Schumacher MSC Benetton Ford 1:16.290
3 27 Jean Alesi ALE Ferrari 1:17.385
4 0 Damon Hill HIL Williams Renault 1:17.554
5 30 Heinz-Harald Frentzen FRE Sauber Mercedes 1:17.806
6 10 Gianni Morbidelli MOR Footwork Ford 1:17.866
7 29 Karl Wendlinger WEN Sauber Mercedes 1:17.927
8 7 Mika Hakkinen HAK McLaren Peugeot 1:18.122
9 6 Jos Verstappen VER Benetton Ford 1:18.183
10 3 Ukyo Katayama KAT Tyrrell Yamaha 1:18.194
11 9 Christian Fittipaldi FIT Footwork Ford 1:18.204
12 4 Mark Blundell BLU Tyrrell Yamaha 1:18.246
13 20 Erik Comas COM Larrousse Ford 1:18.321
14 14 Rubens Barrichello BAR Jordan Hart 1:18.414
15 23 Pierluigi Martini MAR Minardi Ford 1:18.659
16 15 Eddie Irvine IRV Jordan Hart 1:18.751
17 28 Gerhard Berger BER Ferrari 1:18.855
18 8 Martin Brundle BRU McLaren Peugeot 1:18.864
19 26 Olivier Panis PAN Ligier Renault 1:19.304
20 25 Eric Bernard BER Ligier Renault 1:19.396
21 12 Johnny Herbert HER Lotus Mugen Honda 1:19.483
22 24 Michele Alboreto ALB Minardi Ford 1:19.517
23 19 Olivier Beretta BER Larrousse Ford 1:19.524
24 11 Pedro Lamy LAM Lotus Mugen Honda 1:19.975
25 34 Bertrand Gachot GAC Pacific Ilmor 1:20.729
26 31 David Brabham BRA Simtek Ford 1:21.186

Po zgaśnięciu czerwonych świateł, w czołówce najlepiej wystartował Jean Alesi. Kierowca Ferrari przebił się przed Michaela Schumachera. Ayrton Senna zachował prowadzenie, startując z pole positon. Mika Hakkinen w McLarenie awansował na szóstą pozycję.

Dwudziestu sześciu kierowców wystartowało do tego wyścigu, ale wszyscy przejechali bez żadnej kolizji pierwsze okrążenie. Schumacher mocno naciskał Alesiego w walce o drugą pozycję. Kilka razy wymieniali się miejscami. Silnika Forda w Bennetonie był uznawany za najsłabszego ogniwo tego bolidu, ale ekonomiczność tej jednostki wraz z powrotem tankowania do Formuły 1, oznaczało, że był konkurencyjni. Senna z przodu szybko chciał uzyskać dużą przewagę.

Gerhard Berger w drugim Ferrari szybko awansował z siedemnastej pozycji na ósmą. Nie mógł się jednak z tego długo cieszyć, ponieważ jego jednostka napędowa nie wytrzymała tego tempa i Austriak musiał wycofać się z wyścigu. Gianni Morbidelli chwilę później, również zatrzymał się na poboczu.

Senna prowadził, ale to Schumacher kręcił najlepsze czasy okrążeń. Niemiec poradził sobie w końcu z Alesim i odrabiał stratę do lidera.

Po 13 okrążeniach z wyścigu wycofuje się Mika Hakkinen. Fin zjechał do boksów i już nie wrócił na tor. Jego kolega z zespołu, Martin Brundle jako pierwszy w stawce zjeżdża na wprowadzone w tym sezonie tankowanie.

Na 21 okrążeniu Senna i Schumacher zjeżdżają do boksów. Zespół Niemca radzi sobie lepiej i Michael obejmuje prowadzenie, wyprzedzając Brazylijczyka w alei serwisowej. Co ciekawe w boksach wtedy nie obowiązywał żaden limit prędkości.

Na 35 kółku dochodzi do dużej kraksy. Uczestniczyli w niej Brundle, Verstappen oraz Irvine, walcząc o siódme miejsce, zbliżali się do dublowanego Erica Bernarda w Ligierze. McLaren Brundla miał awarię techniczną, akurat w tym momencie i zwalniał, a jadący za nim Irvine próbował uciekać, skręcając w lewo. Uderzył tym samym w Verstappena. Benetton został wyrzucony na trawę, odbił się od Irvine, w locie robiąc salta, uderzył również w McLarena Brundla. Tylne koło Jordana nawet uderzyło w kask Brundla, ale na szczęście nic nikomu się nie stało. Sprawca całego zdarzenia został po wyścigu ukarany karą 10 tysięcy dolarów. Co nie było końcem tej sytuacji, ale o tym w poście opisującym kolejny wyścig.

Senna na drugą kolejkę pit stopów zjechał przed Schumacherem. Niemiec cały czas był na prowadzeniu. Brazylijczyk w boksach spędził sekundę więcej od swojego najgroźniejszego rywala. Kierowca Williamsa mocno chciał odrobić pięciu sekundową stratę i popełnił błąd na wyjeździe na główną prostą. Stracił panowanie nad tylną osią, obróciło go i na dodatek zgasił silnik. To był koniec walki o punkty dla Ayrtona w tym wyścigu.

Wielu kibiców zaczęło opuszczać trybuny na Interlagos jeszcze przed zakończeniem wyścigu.

Schumacher w tym momencie zdublował już wszystkich zawodników. Od ośmiu lat w Formule 1 nikt tego nie dokonał. To było trzecie zwycięstwo Niemca w karierze, po raz pierwszy dzięki niemu objął prowadzenie w klasyfikacji kierowców.

Damon Hill dzięki lepszemu tempu w wyścigu wyprzedził Alesiego i dojechał drugi. Brytyjczyk tylko raz odwiedził aleję serwisową. Kierowca Ferrari do tego wyścigu wystartował w zapasowym bolidzie (T-car). Francuz powiedział, że okazało się, że jest problem z silnikiem na 10 minut przed startem i musiał się przesiąść.

Jak widać po wynikach wyścigu. Niezawodność w stawce nie była wtedy taka sama jak w 2019 roku. Dokładnie połowa stawki odpadła z wyścigu, większość po awariach jednostek napędowych. Nie można też mówić zbytnio o wyrównanej stawce kiedy jeden kierowca dubluje resztę stawki.

Wszystkie wyścigi sezonu 1994 można obejrzeć w usłudze F1 TV

Wyniki wyścigu

Poz Nr KierowcaZespółOkr Czas Punkty
1 5 Michael Schumacher MSC Benetton Ford 71 1:35:38.759 10
2 0 Damon Hill HIL Williams Renault 70 +1 okr 6
3 27 Jean Alesi ALE Ferrari 70 +1 okr 4
4 14 Rubens Barrichello BAR Jordan Hart 70 +1 okr 3
5 3 Ukyo Katayama KAT Tyrrell Yamaha 69 +2 okr 2
6 29 Karl Wendlinger WEN Sauber Mercedes 69 +2 okr 1
7 12 Johnny Herbert HER Lotus Mugen Honda 69 +2 okr 0
8 23 Pierluigi Martini MAR Minardi Ford 69 +2 okr 0
9 20 Erik Comas COM Larrousse Ford 68 +3 okr 0
10 11 Pedro Lamy LAM Lotus Mugen Honda 68 +3 okr 0
11 26 Olivier Panis PAN Ligier Renault 68 +3 okr 0
12 31 David Brabham BRA Simtek Ford 67 +4 okr 0
13 2 Ayrton Senna SEN Williams Renault 55 DNF 0
NC 8 Martin Brundle BRU McLaren Peugeot 34 DNF 0
NC 15 Eddie Irvine IRV Jordan Hart 34 DNF 0
NC 6 Jos Verstappen VER Benetton Ford 34 DNF 0
NC 25 Eric Bernard BER Ligier Renault 33 DNF 0
NC 4 Mark Blundell BLU Tyrrell Yamaha 21 DNF 0
NC 9 Christian Fittipaldi FIT Footwork Ford 21 DNF 0
NC 30 Heinz-Harald Frentzen FRE Sauber Mercedes 15 DNF 0
NC 7 Mika Hakkinen HAK McLaren Peugeot 13 DNF 0
NC 24 Michele Alboreto ALB Minardi Ford 7 DNF 0
NC 10 Gianni Morbidelli MOR Footwork Ford 5 DNF 0
NC 28 Gerhard Berger BER Ferrari 5 DNF 0
NC 19 Olivier Beretta BER Larrousse Ford 2 DNF 0
NC 34 Bertrand Gachot GAC Pacific Ilmor 1 DNF 0

Druga runda. GP Pacyfiku na torze Aida