Wszystko o sezonie 1994, runda 11, GP Belgii

Grand Prix Belgii. Jedenasty wyścig w 1994 roku. Wstęp do tego sezonu, informacje o przepisach, zmianach regulaminowych, oraz składy kierowców i kalendarz znajdziecie tutaj.

Wszystkie posty z tej serii znajdziecie, klikając w ten link - SEZON 1994 F1

Cyrk Formuły 1 zawitał do Belgii na tor w Spa-Francorchamps wiedząc, że trzeba jakoś spowolnić kierowców. Tak jak to miało miejsce w kilku innych wyścigach w tym sezonie po San Marino, najlepszych rozwiązaniem było montowanie szykany w szybkich sekcjach. Dlatego też w tym roku zamontowano jedną na środku Eau Rouge. Co widać na zdjęciu powyżej. W kilku innych miejscach poszerzono pułapki żwirowe.

Alessandro Zanardi przed wyścigiem dowiedział się, że w nim nie wystartuje. Jego zespół Lotus, miał problemy finansowe. Cosworth oczekiwał zapłaty ponad 2 milionów funtów długu za dostawę silników. Dlatego też zespół postanowił sprzedać jedno miejsce dla nowego kierowcy na Grand Prix Belgii. Lotus nie musiał długo szukać i Philippe Adams zapłacił pół miliona dolarów za start w dwóch wyścigach.

Podobne problemy miał zespół Larrousse. Olivier Beretta został zastąpiony przez Philippa Alliot, tego samego, który na Węgrzech jechał za Hakkinena w McLarenie. Francuz wywołał niemałe zawieszanie jak powiedział dziennikarzom, że brakuje mu systemu automatycznej zmiany biegu w górę jaki miał w McLarenie. FIA rozpoczeła od razu śledztwo, ponieważ taki system jest zakazany.

Kwalifikacje

W piątek padał deszcz i tor był mokry przez większą część pierwszych kwalifikacji. Pod koniec jednak, asfalt przesychał i nikt nie wiedział, czy może zaryzykować wyjazd na slickach. Michael Schumacher pozostał na deszczowych oponach, podobnie jego najgroźniejszy rywal Damon Hill.

Najlepszy czas wykręcił Rubens Barrichello, którego zespół przekonał o wyjeździe na oponach na suchą nawierzchnię.

Następnego dnia nie padało i Jordan tylko czekał, aż inni pokonają ich kierowcę. Na pół godziny przed kwalifikacjami niespodziewanie się jednak rozpadało. Nikt nie zdołał poprawić czasu Brazylijczyka z piątku i tym samym 22 latek został najmłodszym kierowcą startującym z pole position, przynajmniej do tamtego roku.

Było to też pierwsze w historii pole position zespołu Jordan.

Wszystkie wyścigi sezonu 1994 można obejrzeć w usłudze F1 TV

Poz Nr KierowcaZespół Czas
1 14 Rubens Barrichello BAR Jordan Hart 2:21.163
2 5 Michael Schumacher MSC Benetton Ford 2:21.494
3 0 Damon Hill HIL Williams Renault 2:21.681
4 15 Eddie Irvine IRV Jordan Hart 2:22.074
5 27 Jean Alesi ALE Ferrari 2:22.202
6 6 Jos Verstappen VER Benetton Ford 2:22.218
7 2 David Coulthard COU Williams Renault 2:22.359
8 7 Mika Hakkinen HAK McLaren Peugeot 2:22.441
9 30 Heinz-Harald Frentzen FRE Sauber Mercedes 2:22.634
10 23 Pierluigi Martini MAR Minardi Ford 2:23.326
11 28 Gerhard Berger BER Ferrari 2:23.895
12 4 Mark Blundell BLU Tyrrell Yamaha 2:24.048
13 8 Martin Brundle BRU McLaren Peugeot 2:24.117
14 10 Gianni Morbidelli MOR Footwork Ford 2:25.114
15 29 Andrea de Cesaris DEC Sauber Mercedes 2:25.695
16 25 Eric Bernard BER Ligier Renault 2:26.044
17 26 Olivier Panis PAN Ligier Renault 2:26.079
18 24 Michele Alboreto ALB Minardi Ford 2:26.738
19 19 Philippe Alliot ALL Larrousse Ford 2:26.901
20 12 Johnny Herbert HER Lotus Mugen Honda 2:27.155
21 31 David Brabham BRA Simtek Ford 2:27.212
22 20 Erik Comas COM Larrousse Ford 2:28.156
23 3 Ukyo Katayama KAT Tyrrell Yamaha 2:28.979
24 9 Christian Fittipaldi FIT Footwork Ford 2:30.931
25 32 Jean-Marc Gounon GOU Simtek Ford 2:31.755
26 11 Philippe Adams ADA Lotus Mugen Honda 2:33.885

W niedzielę z rana padał deszcz, ale wyścig zapowiadał się, że będzie suchy. Dwa wyścigi wcześniej w Niemczech wprowadzono przepis, który mówi, że pod bolidem musi być zamontowana drewniana deska. Jest ona po wyścigu badana i jeśli wykryto na niej zbyt duże zużycie, oznacza to, że bolid był zbyt nisko zawieszony nad ziemią, a to niezgodne z przepisami.

Zespoły na deszczowe warunki zawsze podwyższają zawieszenie, żeby nie paść ofiarą aquaplaningu. W Belgii cały weekend padało i nikt nie był wstanie przetestować jak nisko można obniżyć zawieszenie na suchy wyścig.

Po wyjazdowym okrążeniu z boksów Hill poprosił o podwyższenie zawieszenia, Schumacher tak samo, ale tylko o pół milimetra. Nikt nie był w stanie jednak powiedzieć, czy to wystarczyłoby, żeby nie zostać zdyskwalifikowanym.

Barichello dobrze wystartował do wyścigu i zachował prowadzenie. Przynajmniej do prostej Kemmel, gdzie Schumacher z łatwością go wyprzedził. Hill starał się nie wpaść w żadne kłopoty na starcie, to mogłoby oznaczać koniec jego szans w walce o tytuł mistrzowski.

Po chwili kierowcę Jordana wyprzedził też Jean Alesi w Ferrari, ale chwilę później silnik w bolidzie Francuza doznał awarii. Hill okrążenie później był już drugi, ale dziesięć sekund za prowadzącym. Schumacher odjeżdżał Brytyjczykowi ponad pół sekundy na okrążeniu.

Coulthard jechał trzeci przed Hakkinenem. Na 10 okrążeniu Heinz-Harald Frentzen obrócił się w Eau Rouge gdy próbował wyprzedzić Jordana Barichello, który już spadł na piątą pozycję. Okrążenie później w drugim Ferrari padł silnik i Berger również musiał wycofać się z dalszej jazdy.

Rubens nie dojechał ostatecznie do mety, popełniając błąd na 19 okrążeniu i wypadając przez pułapkę żwirową prosto w bariery.

Na kolejnych kółkach najpierw Hill, a potem Coulthard zjechali do boksów. Ten drugi wyprzedził dzięki temu swojego kolegę z zespołu. Schumacher był w boksach okrążenie później. Niemiec na 19 okrążeniu popełnił błąd, obróciło go i stracił sześć sekund przewagi nad Williamsami.

Hill tymczasem przez team radio wzywał zespół, by pozwolili mu wyprzedzić Coultarda. Szkot puścił go dopiero na 36 okrążeniu, Damon po wyścigu był zły, że doszło do tego tak późno. Na dodatek David miał złamaną część tylnego skrzydła i zjechał do boksów ocenić, czy może dalej jechać. Zespół trzymał go tak długo, że Coulthard do mety dojechał piąty.

Schumacher ostatecznie wygrał przed Hillem, Hakkinenem iVerstappenem, który skorzystał na problemach w drugim Williamsie. Tym samym Michael miał 35 punktów przewagi, a do końca sezonu można było zdobyć ich 50.


Pięć godzin po zakończeniu wyścigu Schumacher został zdyskwalifikowany. Techniczne badanie wykazało, że deska pod bolidem Benettona jest zużyta bardziej, niż przewiduje to regulamin. Normalnie ma ona 10 mm grubości, a musi mieć co najmniej 9 mm w trakcie badania. Miała jednak 7,4 mm.

Benetton złożył apelację. Zespół twierdził, że Schumacher zniszczył deskę w trakcie swojego obrotu i wyjazdu poza tor. Przez to nie można go karać za jej uszkodzenie. FIA jednak orzekła, że w innym miejscu na desce widać zniszczenia wynikające z tego zdarzenia.

Schumacher został zdyskwalifikowany, jego przewaga stopniała do 21 punktów. Na dodatek w końcu było wiadomo jaka kara go czeka za nieprzestrzeganie czarnej flagi w GP Wielkiej Brytanii. Niemiec miał zakaz startu w dwóch kolejnych wyścigach we Włoszech i Portugalii.

Jego przewaga w mistrzostwach mogła po tych wyścigach tym samym skurczyć się do jednego punktu w najgorszym dla niego przypadku.


Wyniki wyścigu

Poz Nr KierowcaZespół Okr Czas Punkty
1 0 Damon Hill HIL Williams Renault 44 1:28:47.170 10
2 7 Mika Hakkinen HAK McLaren Peugeot 44 +51.381s 6
3 6 Jos Verstappen VER Benetton Ford 44 +70.453s 4
4 2 David Coulthard COU Williams Renault 44 +105.787s 3
5 4 Mark Blundell BLU Tyrrell Yamaha 43 +1 okr 2
6 10 Gianni Morbidelli MOR Footwork Ford 43 +1 okr 1
7 26 Olivier Panis PAN Ligier Renault 43 +1 okr 0
8 23 Pierluigi Martini MAR Minardi Ford 43 +1 okr 0
9 24 Michele Alboreto ALB Minardi Ford 43 +1 okr 0
10 25 Eric Bernard BER Ligier Renault 42 +2 okr 0
11 32 Jean-Marc Gounon GOU Simtek Ford 42 +2 okr 0
12 12 Johnny Herbert HER Lotus Mugen Honda 41 +3 okr 0
13 15 Eddie Irvine IRV Jordan Hart 40 DNF 0
NC 9 Christian Fittipaldi FIT Footwork Ford 33 DNF 0
NC 31 David Brabham BRA Simtek Ford 29 DNF 0
NC 29 Andrea de Cesaris DEC Sauber Mercedes 27 DNF 0
NC 8 Martin Brundle BRU McLaren Peugeot 24 DNF 0
NC 14 Rubens Barrichello BAR Jordan Hart 19 DNF 0
NC 3 Ukyo Katayama KAT Tyrrell Yamaha 18 DNF 0
NC 11 Philippe Adams ADA Lotus Mugen Honda 15 DNF 0
NC 28 Gerhard Berger BER Ferrari 11 DNF 0
NC 19 Philippe Alliot ALL Larrousse Ford 11 DNF 0
NC 30 Heinz-Harald Frentzen FRE Sauber Mercedes 10 DNF 0
NC 20 Erik Comas COM Larrousse Ford 3 DNF 0
NC 27 Jean Alesi ALE Ferrari 2 DNF 0