Wszystko o sezonie 1994, runda 10, GP Węgier

Grand Prix Węgier. Dziesiąte Grand Prix w 1994 roku. Wstęp do tego sezonu, informacje o przepisach, zmianach regulaminowych, oraz składy kierowców i kalendarz znajdziecie tutaj.

Wszystkie posty z tej serii znajdziecie, klikając w ten link - SEZON 1994 F1

Benetton i ich oszustwa

Michael Schumacher przed Grand Prix Węgier miał dużą przewagę w klasyfikacji kierowców, a Benetton w klasyfikacji konstruktorów. Dwa ostatnie wyścigi jednak nie poszły po ich myśli, lider mistrzostw świata został zdyskwalifikowany z Grand Prix Wielkiej Brytanii, a w Niemczech doznał awarii silnika.

Na dodatek Benetton w dalszym ciągu stawał w obliczu oskarżeń o używanie nielegalnego systemu kontroli startu. Nad Schumacherem wisiało też widmo zakazu startów w dwóch wyścigach, na decyzję FIA musieli jednak poczekać do końca sierpnia.

Co najgorsze, to nie koniec problemów Benettona. W poprzednim wyścigu wybuchł pożar w ich alei serwisowej, a na dwa dni przed piątkowymi treningami na Węgrzech, FIA stwierdziła, że zespół ten manipulował przy maszynie do tankowania. Zespół nielegalnie usunął filtr paliwa, dzięki temu prędkość tankowania była większa, ale też zwiększyli ryzyko rozlania paliwa, co też miało miejsce w poprzednim wyścigu.

Benetton spierał się jednak, że taka modyfikacja wcale nie była nielegalna. Na potwierdzenie mieli pismo firmy, która produkowała maszynę do tankowania. Zespół Larrousse dostał zezwolenie na taką modyfikację i mieli to na piśmie, a Benetton dostarczał im skrzynie biegów, więc udostępnili im ten dowód.

Ostatecznie jednak nie chcieli iść na wojnę z FIA, wydali więc oświadczenie, w którym stwierdzili, że filtr usunął jeden z młodszych mechaników bez konsultacji z dyrektorem zespołu. Benetton "zobowiązał się do wprowadzenia istotnych zmian w zarządzaniu, aby zapewnić, że podobne wydarzenie nie może się już nigdy powtórzyć". Tym samym nie zostali ukarani...

McLaren i ich problemy

Mika Hakkinen został ukarany po wypadku, który spowodował w Grand Prix Niemiec i musiał opuścić jeden wyścig. McLaren musiał znaleźć zastępstwo. Ich dostawca silników Peugeot, mocno naciskał od początku sezonu, żeby Francuz Philippe Alliot zastąpił Martina Brundle. Teraz nadażyła się okazja na wskoczenie w fotel Hakkinena, więc był on pierwszym kandydatem.

Wcześniej w trakcie sezonu zorganizowano nawet specjalnie pojedynek Alliota z Brundlem na torze Paul Ricard we Francji. Zawodnik faworyzowany przez Peugeota uzyskał nawet lepszy czas, przynajmniej do momentu, w którym telemetria pokazała, że jedną szykanę pokonywał bez żadnego skrętu kierownicą...

Kwalifikacje

Schumacher wrócił na pole position i był aż o 0,6 sekundy szybszy od Damona Hilla, kolejny zawodnik był 2 sekundy wolniejszy. Część fanów może powiedzieć, że taka różnica nie może wynikać z umiejętności kierowców.

Brundle zakwalifikował się szósty, a Alliot dopiero czternasty. Ukyo Katayama po raz drugi z rzędu zakwalifikował się piąty za kierownicą Tyrrela. Ferrari było szybkie na prostych w Niemczech, ale kręty tor na Węgrzech im nie pomagał.

Jean Alesi i Nicola Larini spędzili pomiędzy tymi wyścigami, sześć dni testując na trzech różnych torach, próbując poprawić przyczepność bolidu Ferrari. Mimo to Alesi był trzynasty, a Berger czwarty na starcie.

Poz Nr KierowcaZespół Czas
1 5 Michael Schumacher MSC Benetton Ford 1:18.258
2 0 Damon Hill HIL Williams Renault 1:18.824
3 2 David Coulthard COU Williams Renault 1:20.205
4 28 Gerhard Berger BER Ferrari 1:20.219
5 3 Ukyo Katayama KAT Tyrrell Yamaha 1:20.232
6 8 Martin Brundle BRU McLaren Peugeot 1:20.629
7 15 Eddie Irvine IRV Jordan Hart 1:20.698
8 30 Heinz-Harald Frentzen FRE Sauber Mercedes 1:20.858
9 26 Olivier Panis PAN Ligier Renault 1:20.929
10 14 Rubens Barrichello BAR Jordan Hart 1:20.952
11 4 Mark Blundell BLU Tyrrell Yamaha 1:20.984
12 6 Jos Verstappen VER Benetton Ford 1:21.141
13 27 Jean Alesi ALE Ferrari 1:21.206
14 7 Philippe Alliot ALL McLaren Peugeot 1:21.498
15 23 Pierluigi Martini MAR Minardi Ford 1:21.837
16 9 Christian Fittipaldi FIT Footwork Ford 1:21.873
17 29 Andrea de Cesaris DEC Sauber Mercedes 1:21.946
18 25 Eric Bernard BER Ligier Renault 1:22.038
19 10 Gianni Morbidelli MOR Footwork Ford 1:22.311
20 24 Michele Alboreto ALB Minardi Ford 1:22.379
21 20 Erik Comas COM Larrousse Ford 1:22.487
22 11 Alessandro Zanardi ZAN Lotus Mugen Honda 1:22.513
23 31 David Brabham BRA Simtek Ford 1:22.614
24 12 Johnny Herbert HER Lotus Mugen Honda 1:22.705
25 19 Olivier Beretta BER Larrousse Ford 1:22.899
26 32 Jean-Marc Gounon GOU Simtek Ford 1:24.191

Na starcie Schumacher, mimo że był po czystej stronie toru, nie ruszył zbyt dobrze i Hill zdołał go wyprzedzić. Niemiec do pierwszego zakrętu później zahamował i po zewnętrznej wyprzedził kierowcę Williamsa. Kolejne miejsca zajmowali Coulthard, Berger, Katayama i Brundle.

Jordany były szybkie po starcie. Irvine i Barichello przed drugim zakrętem zdołali wyprzedzić Katayamę, ale doszło do kolizji między tymi zawodnikami i cała trójka odpadła z wyścigu.

Alesiemu skorzystał na tym i gdy po chwili wyprzedził Panisa, był już szósty. Po pierwszej rundzie pit stopów kolejność w czołówce nie uległa zmianie.

Schumacher planował trzy razy zjeżdżać do alei serwisowej, a reszta stawki na dwa razy. Ferrari tutaj było wyjątkiem, ich zawodnicy mieli tylko raz pojawić się w boksach.

Zawodnicy mieli problemy z przyczepnością, głównie przy drugim zakręcie, gdzie między innymi Berger na chwilę wypadł z toru, obróciło też Frentzena. Ten ostatni, jak widać na zdjęciu poniżej, jeździł w Sauberze. Zespół ten jako jedyny po śmiertelnym wypadku Rolanda Ratzenbergera w San Marino, podwyższył już w sezonie 1994 boczne ścianki kokpitu, tak żeby zapewnić większe bezpieczeństwo dla swoich kierowców.


Jean Alei odpadł z wyścigu na 59 okrążeniu po awarii silnika. Olej z jego bolidu sprawił, że okrążenie później David Coulthard wylądował na bandzie. Szkot nie zauważył plamy oleju i stracił panowanie nad bolidem. Jechał w tym momencie na trzecim miejscu. Drugie Ferrari odpadło na cztery okrążenia przed metą, również po awarii silnika.

Schumacher pod koniec pozwolił się oddublować Verstappenowi, który gonił jadącego na trzeciej pozycji Brundla. Kierowca McLarena co ciekawe zatrzymał się na ostatnim okrążeniu z usterką elektryczną, co pozbawiło go podium, ale został sklasyfikowany na 4 miejscu, ponieważ pozostali zawodnicy byli zdublowani i nie mogli go już wyprzedzić.

Michael Schumacher odniósł siódme zwycięstwo w sezonie, wyprzedzając Damon Hill, kolegę z drużyny Josa Verstappena, Martina Brundla, Marka Blundella  i Oliviera Panisa, który zajął szóste miejsce dla Ligiera.

Lider mistrzostw miał 31 punktów przewagi nad Hillem. Do końca sezonu zostało sześć Grand Prix, ale w dwóch z nich Schumacher mógł nie wystartować z powodu kary po wyścigu na Silverstone.

Wszystkie wyścigi sezonu 1994 można oczywiście obejrzeć w archiwum na F1 TV

Poz Nr KierowcaZespół Okr Czas Punkty
1 5 Michael Schumacher MSC Benetton Ford 77 1:48:00.185 10
2 0 Damon Hill HIL Williams Renault 77 +20.827s 6
3 6 Jos Verstappen VER Benetton Ford 77 +70.329s 4
4 8 Martin Brundle BRU McLaren Peugeot 76 DNF 3
5 4 Mark Blundell BLU Tyrrell Yamaha 76 +1 okr 2
6 26 Olivier Panis PAN Ligier Renault 76 +1 okr 1
7 24 Michele Alboreto ALB Minardi Ford 75 +2 okr 0
8 20 Erik Comas COM Larrousse Ford 75 +2 okr 0
9 19 Olivier Beretta BER Larrousse Ford 75 +2 okr 0
10 25 Eric Bernard BER Ligier Renault 75 +2 okr 0
11 31 David Brabham BRA Simtek Ford 74 +3 okr 0
12 28 Gerhard Berger BER Ferrari 72 DNF 0
13 11 Alessandro Zanardi ZAN Lotus Mugen Honda 72 +5 okr 0
14 9 Christian Fittipaldi FIT Footwork Ford 69 DNF 0
NC 2 David Coulthard COU Williams Renault 59 DNF 0
NC 27 Jean Alesi ALE Ferrari 58 DNF 0
NC 23 Pierluigi Martini MAR Minardi Ford 58 DNF 0
NC 30 Heinz-Harald Frentzen FRE Sauber Mercedes 39 DNF 0
NC 12 Johnny Herbert HER Lotus Mugen Honda 34 DNF 0
NC 29 Andrea de Cesaris DEC Sauber Mercedes 30 DNF 0
NC 10 Gianni Morbidelli MOR Footwork Ford 30 DNF 0
NC 7 Philippe Alliot ALL McLaren Peugeot 21 DNF 0
NC 32 Jean-Marc Gounon GOU Simtek Ford 9 DNF 0
NC 3 Ukyo Katayama KAT Tyrrell Yamaha 0 DNF 0
NC 14 Rubens Barrichello BAR Jordan Hart 0 DNF 0
NC 15 Eddie Irvine IRV Jordan Hart 0 DNF 0