Wszystkie posty z tej serii znajdziecie, klikając w ten link - SEZON 1994 F1
Tak jak już wspomniałem przy okazji poprzedniego Grand Prix, po śmierci Ayrtona Senny, Formuła 1 została w stawce bez żadnego mistrza świata. Bernie Ecclestone mocno chciał to zmienić. Alain Prost nie chciał po raz drugi wrócić z emerytury. Nigel Mansell był kolejnym kandydatem. Brytyjczyk był otwarty na pomysł powrotu, ponieważ słabo mu szło w tamtym sezonie IndyCar. Niestety nie mógł zrezygnować ze startów, dlatego też mógł tylko celować w niepokrywające się weekendy.
Renault mocno chciało go ściągnąć do Williamsa, dlatego pierwsza możliwa okazja to było zbliżające się Grand Prix Francji. Więc uzgodniono pewne warunki, aby Mansell wziął udział w tym wyścigu jednorazowo, wraz z pozostałymi trzema na koniec sezonu, trzeba było zebrać cztery miliony funtów. Aby uniknąć konfliktów z jego wsparciem ze strony Forda i Texaco w IndyCar, kombinezony Mansella nie będą zawierały loga Renault ani Elf. Bolid Williamsa mógł nadal być choć jego samochód będzie. Czerwona piątka, która stała się czerwoną jedynką w Ameryce, wróciłaby teraz do Formuły 1 jako czerwona dwójka.
W Benettonie również zmienił się skład kierowców. JJ Lehto po ostatnich słabych Grand Prix trafił na ławkę rezerwowych, a Jos Verstappen wrócił do podstawowego składu. Zdegradowany zawodnik tłumaczył się później, że za szybko próbował wrócić do ścigania.
W trakcie drugiej sesji kwalifikacyjnej Verstappen miał ciężki wypadek. Kierowca Benettona w ostatnim zakręcie zbyt ostro zaatakował krawężnik, rozbił się o bandę. Niestety w tym miejscu nie było żadnej siatki i odłamki z jego bolidu wleciały do alei serwisowej i zniszczyły kilka monitorów McLarena, ale na szczęście nikt nie został ranny.
Schumacher prowadził w piątek przed Hillem i Mansellem. W sobotę sytuacja się zmieniła i Williamsy uzyskiwały najlepsze czasy. Damon startował z pole position przed swoim kolegą z zespołu. Po raz pierwszy w tym roku Michael nie startował z pierwszego rzędu.
Briatore w międzyczasie walczył o silniki Renault na przyszły sezon. Ogłosił w ten weekend, że przejął zespół Ligier. Dzięki temu mógł im na sezon 1995 zabrać jednostki napędowe Renault, które nie chciało dostarczać silników do większej ilości zespołów.
Jak zwykle obaj kierowcy zespołu Pacyfik nie zakwalifikowali się do niedzielnego wyścigu.
Pozycje startowe
Poz | Nr | Kierowca | Zespół | Czas |
---|---|---|---|---|
1 | 0 | Damon Hill HIL | Williams Renault | 1:16.282 |
2 | 2 | Nigel Mansell MAN | Williams Renault | 1:16.359 |
3 | 5 | Michael Schumacher MSC | Benetton Ford | 1:16.707 |
4 | 27 | Jean Alesi ALE | Ferrari | 1:16.954 |
5 | 28 | Gerhard Berger BER | Ferrari | 1:16.959 |
6 | 15 | Eddie Irvine IRV | Jordan Hart | 1:17.441 |
7 | 14 | Rubens Barrichello BAR | Jordan Hart | 1:17.482 |
8 | 6 | Jos Verstappen VER | Benetton Ford | 1:17.645 |
9 | 7 | Mika Hakkinen HAK | McLaren Peugeot | 1:17.768 |
10 | 30 | Heinz-Harald Frentzen FRE | Sauber Mercedes | 1:17.830 |
11 | 29 | Andrea de Cesaris DEC | Sauber Mercedes | 1:17.866 |
12 | 8 | Martin Brundle BRU | McLaren Peugeot | 1:18.031 |
13 | 26 | Olivier Panis PAN | Ligier Renault | 1:18.044 |
14 | 3 | Ukyo Katayama KAT | Tyrrell Yamaha | 1:18.192 |
15 | 25 | Eric Bernard BER | Ligier Renault | 1:18.236 |
16 | 23 | Pierluigi Martini MAR | Minardi Ford | 1:18.248 |
17 | 4 | Mark Blundell BLU | Tyrrell Yamaha | 1:18.381 |
18 | 9 | Christian Fittipaldi FIT | Footwork Ford | 1:18.568 |
19 | 12 | Johnny Herbert HER | Lotus Mugen Honda | 1:18.715 |
20 | 20 | Erik Comas COM | Larrousse Ford | 1:18.811 |
21 | 24 | Michele Alboreto ALB | Minardi Ford | 1:18.890 |
22 | 10 | Gianni Morbidelli MOR | Footwork Ford | 1:18.936 |
23 | 11 | Alessandro Zanardi ZAN | Lotus Mugen Honda | 1:19.066 |
24 | 31 | David Brabham BRA | Simtek Ford | 1:19.771 |
25 | 19 | Olivier Beretta BER | Larrousse Ford | 1:19.863 |
26 | 32 | Jean-Marc Gounon GOU | Simtek Ford | 1:21.829 |
Schumacher może i startował z najniższej pozycji w tym sezonie, ale pojawiły się plotki, że korzysta z zakazanego systemu wspomagania kontroli startu. Williams zaczął nawet filmować swoich rywali na starcie, żeby mieć na to dowody. We Francji Michael wystartował idealnie, pomimo bardzo krótkiej prostej startowej do pierwszego zakrętu, już po chwili był na prowadzeniu.
Schumacher po wyścigu stwierdził, że bardzo mocno pracowali przed tym wyścigiem nad rozwojem sprzęgła, które nie było za dobre od początku roku. "Od kiedy ścigamy się na tym nowym sprzęgle, daje nam ono dużo lepsze osiągi na starcie i to właśnie widać od tamtej pory, zawsze dobrze startujemy".
Williams również poczynił mocne postępy w porównaniu do poprzednich wyścigów. Hill ścigał Schumachera i wykręcał najszybsze okrążenie. Kierowca Williamsa jechał na dwa pit stopy, aktualny lider mistrzostw świata jechał na jeden więcej. Tym samym po drugim zjeździe do boksów Schumacher spadł za Hilla, jednak odrobił całą stratę w ciągu sześciu okrążeń.
Niemiec o mało co nie odpadł z wyścigu gdy podczas dublowania prawie wpadł na niego Morbidelli, który chwilę wcześniej zderzył się z Panisem.
Jednostka napędowa w Lotusie Alexa Zanardii efektowanie wybuchła i Włoch musiał wycofać się z wyścigu już po 20 okrążeniach.
Krótka aleja serwisowa sprawia, że w Magny-Cours bardziej opłaca się jechać na większą ilość zjazdów do boksów. Hill zjechał pechowo na drugi pit stop lądując za jednym z Sauberów i stracił dużo czasu. Schumacher z łatwością utrzymał prowadzenie po trzecim i ostatnim pit stopie.
Mansell walczył z bolidem przez cały wyścig. Zjechał po opony i poprosił o zmianę w przednim skrzydle, okazało się, że balans był jeszcze gorszy i ponownie zjechał do boksów, gdzie nawet nie tankował. Awaria skrzyni biegów na 45 okrążeniu zakończyła jego rozczarowujący powrót do Formuły 1.
Jos Verstappen wrócił za kierownicę Benettona, ale to nie był dla niego udany wyścig. Dwa razy zwiedzał pobocza toru. Raz z własnej winy i stracił wtedy przednie skrzydło, musiał udać się po nowe do alei serwisowej, a później jeszcze raz wyjechał w pułapkę żwirową i już nie wrócił do ścigania.
Jean Alesi jechał dosyć dobry wyścig na czwartym miejscu, aż go nie obróciło na 41 okrążeniu i próbując wrócić na tor, uderzył w Rubensa Barrichello. Kierowca Jordana tym samym też musiał wycofać się z wyścigu.
Peugeot przywiózł na ten weekend nowe jednostki napędowe dla McLarena, ale oba bolidy wycofały się z mocno dymiącą tylną częscią bolidu, co mogło tylko oznaczać awarię silników.
Tym samym Heinz-Harald Frentzen zajął czwarte miejsce, a kolega z drużyny de Cesaris szóste, co dało Sauberowi cztery punkty. Pierluigi Martini był piąty dla Minardi.
Schumacher zdobył szóste zwycięstwo, raz był w tym sezonie drugi, więc po siedmiu Grand Prix brakowało mu tylko czterech punktów do kompletu. Williams był jednak we Francji zdecydowanie bliżej, co sugerowało, że druga połowa sezonu nie będzie taką dominacją Benettona.
Wszystkie wyścigi sezonu 1994 można obejrzeć w usłudze F1 TV
Poz | Nr | Kierowca | Zespół | Okr | Czas | Punkty |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 5 | Michael Schumacher MSC | Benetton Ford | 72 | 1:38:35.704 | 10 |
2 | 0 | Damon Hill HIL | Williams Renault | 72 | +12.642s | 6 |
3 | 28 | Gerhard Berger BER | Ferrari | 72 | +52.765s | 4 |
4 | 30 | Heinz-Harald Frentzen FRE | Sauber Mercedes | 71 | +1 okr | 3 |
5 | 23 | Pierluigi Martini MAR | Minardi Ford | 70 | +2 okr | 2 |
6 | 29 | Andrea de Cesaris DEC | Sauber Mercedes | 70 | +2 okr | 1 |
7 | 12 | Johnny Herbert HER | Lotus Mugen Honda | 70 | +2 okr | 0 |
8 | 9 | Christian Fittipaldi FIT | Footwork Ford | 70 | +2 okr | 0 |
9 | 32 | Jean-Marc Gounon GOU | Simtek Ford | 68 | +4 okr | 0 |
10 | 4 | Mark Blundell BLU | Tyrrell Yamaha | 67 | +5 okr | 0 |
11 | 20 | Erik Comas COM | Larrousse Ford | 66 | DNF | 0 |
NC | 3 | Ukyo Katayama KAT | Tyrrell Yamaha | 53 | DNF | 0 |
NC | 7 | Mika Hakkinen HAK | McLaren Peugeot | 48 | DNF | 0 |
NC | 2 | Nigel Mansell MAN | Williams Renault | 45 | DNF | 0 |
NC | 27 | Jean Alesi ALE | Ferrari | 41 | DNF | 0 |
NC | 14 | Rubens Barrichello BAR | Jordan Hart | 41 | DNF | 0 |
NC | 25 | Eric Bernard BER | Ligier Renault | 40 | DNF | 0 |
NC | 19 | Olivier Beretta BER | Larrousse Ford | 36 | DNF | 0 |
NC | 8 | Martin Brundle BRU | McLaren Peugeot | 29 | DNF | 0 |
NC | 10 | Gianni Morbidelli MOR | Footwork Ford | 28 | DNF | 0 |
NC | 26 | Olivier Panis PAN | Ligier Renault | 28 | DNF | 0 |
NC | 31 | David Brabham BRA | Simtek Ford | 28 | DNF | 0 |
NC | 6 | Jos Verstappen VER | Benetton Ford | 25 | DNF | 0 |
NC | 15 | Eddie Irvine IRV | Jordan Hart | 24 | DNF | 0 |
NC | 24 | Michele Alboreto ALB | Minardi Ford | 21 | DNF | 0 |
NC | 11 | Alessandro Zanardi ZAN | Lotus Mugen Honda | 20 | DNF | 0 |