Nowe przepisy techniczne Formuły 1 na sezon 2026

FIA zaprezentowała pierwszy wgląd w nowe przepisy techniczne, które zostaną wprowadzone do Formuły 1 od sezonu 2026. Nowe regulacje przyniosą znaczące zmiany w konstrukcji bolidóworaz ich parametrach technicznych.

Nowe jednostki napędowe i zmiany w konstrukcji 

W sezonie 2026 w Formule 1 zadebiutują zmodernizowane hybrydowe jednostki napędowe V6 o pojemności 1,6 litra. Oprócz tego, pojawią się istotne zmiany w konstrukcji bolidów, które po raz pierwszy zostały szczegółowo opisane publicznie.

Nowa generacja F1 będzie lżejsza, krótsza i węższa niż obecne modele. Minimalna waga bolidów zostanie zredukowana o 30 kg, do 768 kg. Długość rozstawu osi zostanie skrócona o 200 mm, a maksymalna szerokość bolidów zmniejszona o 100 mm. Pomimo tych zmian, będą nadal cięższe od tych używanych w 2021 roku.

Nowe konstrukcje wciąż będą korzystać z aerodynamiki generowanej przez efekt przyziemny, jednak ogólna siła docisku zostanie zredukowana o około 30%. Nowością będą aktywne elementy aerodynamiczne, pozwalające kierowcom na zmianę konfiguracji aerodynamiki w trakcie jazdy. Kierowcy będą mieli do dyspozycji tryb „Z” dla większego docisku oraz tryb „X” dla mniejszego oporu powietrza i niższego docisku. FIA przewiduje, że nowe bolidy będą miały o połowę mniejszy opór powietrza niż obecnie.

Zmiany obejmą również płaskie podłogi generujące efekt przyziemny oraz zmniejszenie siły docisku generowanej przez dyfuzor. Te zmiany mają na celu poprawę komfortu jazdy poprzez ograniczenie konieczności stosowania bardzo sztywnych ustawień zawieszenia i ultra-niskich wysokości podwozia. Przednie skrzydła będą węższe o 100 mm, a wprowadzone w 2022 roku nadkola zostaną całkowicie usunięte. Nowe obowiązkowe elementy karoserii mają za zadanie zmniejszyć turbulencje powstające za samochodem, co ułatwi jazdę za nim.

Nowe koła i opony

Bolidy nadal będą nadal używać 18-calowych kół, wprowadzonych dwa lata temu, jednak będą one węższe, zostaną zmniejszone o 25 mm na przedniej osi i 30 mm na tylnej osi. FIA zapewnia, że zmniejszenie wymiarów nie wpłynie znacząco na przyczepność opon.

Nowe jednostki napędowe i ekologiczne paliwo

Nowe jednostki napędowe będą generować znacznie większą moc - prawie o 300% więcej - z komponentów elektrycznych, mimo usunięcia MGU-H. Będą one zasilane „w pełni zrównoważonymi” paliwami. Po usunięciu systemu DRS, sport wprowadzi nowy tryb „manual override”, który pozwoli kierowcom jadącym z tyłu na wykorzystanie większej mocy elektrycznej przy prędkościach powyżej 290 km/h, podczas gdy kierowca z przodu będą stopniowo tracić moc elektryczną po przekroczeniu tej prędkości.

Nowe środki bezpieczeństwa

Wprowadzono także nowe środki bezpieczeństwa, w tym zmodernizowaną strukturę zderzeniową z przodu, która ma zapewnić większą ochronę przy kolejnych uderzeniach, jak to miało miejsce podczas tragicznego wypadku Anthoine'a Huberta w Formule 2 w 2019 roku. Roll-bary będą wzmocnione, aby wytrzymać obciążenie 20G i będą musiały przejść bardziej rygorystyczne testy zatwierdzające, co jest reakcją na awarię roll-baru Zhou Guanyu na początku Grand Prix Wielkiej Brytanii w 2022 roku.

Reakcje i perspektywy na przyszłość

Prezes FIA, Mohammed Ben Sulayem, opisał nowe regulacje jako zapowiedź „bardzo ekscytującej przyszłości” dla Formuły 1. Podkreślił, że nowe przepisy dotyczące jednostek napędowych już przyciągnęły rekordową liczbę producentów do sportu. Nowe przepisy dotyczące podwozia, które wprowadzają lżejsze, bardziej zwrotne samochody z innowacyjnymi rozwiązaniami aerodynamicznymi, mają na celu nie tylko poprawę wyścigów, ale także uczynienie mistrzostw bardziej atrakcyjnymi dla producentów jednostek napędowych, OEM-ów i obecnych konkurentów.

Dyrektor generalny Formuły 1, Stefano Domenicali, zaznaczył, że nowe przepisy mają na celu zaoferowanie fanom „bliższych i ekscytujących wyścigów”. Podkreślił również, że nowe hybrydowe jednostki napędowe zasilane zrównoważonymi paliwami stanowią ogromną szansę dla globalnego przemysłu motoryzacyjnego.

Podsumowanie

Proponowane przepisy techniczne muszą zostać oficjalnie zatwierdzone przez Światową Radę Sportów Motorowych na najbliższym spotkaniu, które odbędzie się 28 czerwca. Nowe regulacje obiecują przynieść znaczące zmiany i innowacje, które mają na celu poprawę wyścigów oraz uczynienie Formuły 1 bardziej zrównoważoną i bezpieczną.