Lista szefów zespołów F1 w sezonie 2024

Szef zespołu

W świecie Formuły 1 każdy zespół potrzebuje wyjątkowej postaci, aby poprowadzić go do zwycięstw i sukcesów. Poznajmy bliżej dziesięciu aktualnych szefów zespołów F1 w 2024 roku, dowiedzmy się, kim są i jak kierują światem wyścigów. Co ciekawe na 10 zespołów tylko dwóch pracuje na swoim stanowisku dłużej niż 2 lata.

CHRISTIAN HORNER - RED BULL od 2005

Horner to najdłużej urzędujący szef zespołu w F1, kierujący Red Bull Racing od momentu jego założenia w miejsce fabrycznego zespołu Jaguar w 2005 roku. To już 370 wyścigów dla kogoś, kto wtedy był najmłodszym szefem zespołu w historii F1 (w wieku 31 lat).

Przed karierą w F1 Horner był zwycięskim kierowcą w Formule Renault i Formule 3 klasy B w Wielkiej Brytanii, ale większych sukcesów nie osiągnął. Potem założył zespół juniorski Arden, dla którego sam ścigał się w Formule 3000, zanim wycofał się z bycia kierowcą przed sezonem 1999.

TOTO WOLFF - MERCEDES od 2013

Wolff to głównie sukcesy Mercedesa w ostatnich latach, siedem tytułów mistrza świata kierowców i osiem kolejnych tytułów mistrza konstruktorów dla zespołu w latach 2014-2021.

Wolff jest także współwłaścicielem zespołu, którym kieruje, obok macierzystego przedsiębiorstwa Mercedesa, Daimlera, i głównego sponsora INEOS (brytyjskiej firmy chemicznej).

Sam był kierowcą wyścigowym (w Formule Ford), zanim został studentem biznesu, inwestorem w Williamsie (od 2009 do 2016 roku) i dyrektorem wykonawczym zespołu F1 Mercedesa w 2013 roku. Efektywnie jest szefem zespołu F1 Mercedesa od momentu odejścia Rossa Brawna na koniec tamtego roku.

FREDERIC VASSEUR - FERRARI od 2023

Fred Vasseur został szefem zespołu Ferrari przed sezonem 2023, zastępując długoletniego inżyniera Ferrari, Mattię Binotto.

Przed tym Vasseur prowadził zespoły Sauber/Alfa Romeo F1 (od połowy 2017 do 2022 roku) i fabryczny zespół F1 Renault (w 2016 roku).

Vasseur jest inżynierem z zawodu - jego firma Spark buduje nadwozia używane w elektrycznym mistrzostwie Formuły E FIA - a także bardzo udanym szefem zespołu w niższych kategoriach, który pracował z kilkoma mistrzami świata F1, w tym z Lewisem Hamiltonem.

ANDREA STELLA - MCLAREN od 2023

Stella został szefem zespołu McLaren na początku 2023 roku, po tym jak Andreas Seidl przeszedł do Sauber/Audi. Stella natychmiast wpłynął na zespół, restrukturyzując jego dział techniczny.

Przed awansem Stella był dyrektorem wyścigów w McLarenie i pełnił również funkcje dyrektora osiągów (2018) i szefa operacji na torze (2015-17).

Stella był także bardzo udanym inżynierem wyścigowym w Ferrari, zdobywając mistrzostwa świata z Michaelem Schumacherem (2002-04) i Kimim Raikkonenem (w 2007 roku), zanim poprowadził Fernando Alonso do wicemistrzostw w 2010 i 2012 roku.

MIKE KRACK - ASTON MARTIN od 2022

Krack został szefem zespołu Aston Martin po tym, jak Otmar Szafnauer odszedł, aby dołączyć do Alpine pod koniec sezonu 2021.

Ma ponad 30-letnie doświadczenie w dziedzinie inżynierii samochodowej, pełnił znaczące role inżynieryjne w F1, samochodach sportowych, Formule 3 i serii DTM.

Krack przez trzy różne okresy pracował w BMW - w tym z zespołem BMW-Sauber F1, który uczynił Roberta Kubice zwycięzcą wyścigu w 2008 roku - a także był szefem inżynierii toru w zespole Porsche w World Endurance Championship.

BRUNO FAMIN - ALPINE od 2023

Technicznie rzecz biorąc, Famin jest tymczasowym szefem zespołu Alpine, ale po przejęciu dowództwa po nagłej ucieczce Otmar Szafnauera i Alana Permane w lecie 2023 roku, zdaje się objąć kontrolę na stałe - bez wielkiego nacisku na pozyskanie stałego zastępstwa.

Famin dołączył do Alpine około miesiąc przed tym wszystkim, w lipcu 2023 roku, nadzorując działalność motorsportową francuskiej firmy i podlegając bezpośrednio nowemu dyrektorowi generalnemu Philippe'owi Kriefowi.

Inżynieryjne doświadczenie Famina obejmuje silniki i skrzynie biegów - przydatne, gdy potrzebujesz nadzoru nad zakładem silnikowym Renault w Viry F1

JAMES VOWLES - WILLIAMS od 2023

Vowles opuścił długą i udaną karierę w zespole F1 Mercedesa, aby zostać szefem zespołu Williams na początku 2023 roku, zastępując Josta Capito.

W rzeczywistości był to pierwszy raz od początku swojej kariery w F1, kiedy Vowles zmienił zespół. Dołączył do ówczesnego zespołu BAR w 2001 roku i pozostał w zespole z siedzibą w Brackley, gdy przekształcał się w Hondę, następnie Brawn GP, a potem Mercedesa.

Vowles rozwijał swoją karierę w F1 jako strateg, ale wykorzystuje swoją ogromną wiedzę, jako kluczowy filar rekordowego sukcesu Mercedesa w erze hybrydowej, aby prowadzić kulturową transformację Williams w swojej roli pierwszego szefa zespołu.

LAURENT MEKIES - RB od 2023

Mekies przejmuje obowiązki od weterana padoku F1, Franza Tosta, który ustępuje ze stanowiska szefa zespołu dawniej znanej jako AlphaTauri, aby stać się konsultantem na pół etatu.

Tost pozostał, aby pomóc w zarządzaniu procesem przejścia władzy do nowej struktury kierowniczej z CEO Peterem Bayerem (który opuścił FIA, aby objąć to nowe stanowisko) i Mekiesa, który praktycznie wraca do zespołu Minardi, z którym zaczynał swoją karierę w F1.

Mekies jest wykwalifikowanym inżynierem mechanicznym, który rozpoczął karierę w F1, pracując nad silnikami Asiatech dla Arrows w 2001 roku, zanim dołączył do Minardi jako inżynier wyścigowy w 2002 roku.

Kiedy zespół przekształcił się w Toro Rosso pod własnością Red Bulla, Mekies został głównym inżynierem, a później szefem wydajności pojazdu, zanim odszedł, aby objąć rolę dyrektora ds. bezpieczeństwa w FIA w 2014 roku.

Opuścił organ zarządzający F1 - gdzie również pełnił funkcję zastępcy dyrektora wyścigowego u zmarłego Charliego Whitinga - aby dołączyć do Ferrari, najpierw jako dyrektor sportowy (2018-20), a później jako dyrektor wyścigowy (2021-23).

ALESSANDRO ALUNNI BRAVI - STAKE od 2023

Zespół dawniej znany jako Sauber/Alfa Romeo ma nieco nietypową strukturę kierowniczą podczas przejścia na stanowisko zespołu fabrycznego Audi w F1 w 2026 roku.

Po tym, jak Fred Vasseur odszedł, aby zostać szefem zespołu Ferrari pod koniec 2022 roku, Sauber postanowił podzielić rolę Vasseura jako dyrektora generalnego firmy oraz szefa zespołu F1.

Obecnie zespół liczy na byłego szefa McLarena, Andreasa Seidla (po lewej), jako dyrektora generalnego, podczas gdy wykwalifikowany prawnik i były menedżer kierowców, Alunni Bravi (po prawej), pełni funkcję 'przedstawiciela zespołu'.

Seidl praktycznie odpowiada za wprowadzanie zmian na najwyższym szczeblu struktury i transformację Sauber w zespół F1 Audi w przyszłości, podczas gdy Alunni Bravi - który dawniej zarządzał Robertem Kubicą i dołączył do Saubera jako prawnik zespołu w 2017 roku, zanim został jego dyrektorem zarządzającym - nadzoruje codzienne funkcjonowanie zespołu podczas przechodzenia przez transformację.

AYAO KOMATSU - HAAS od 2024

Komatsu zastąpił charyzmatycznego założyciela zespołu Haas, Guenthra Steinera, w styczniu 2024 roku, po tym jak właściciel zespołu Gene Haas postanowił nie przedłużać kontraktu Steinera w nadziei podniesienia zespołu z dna klasyfikacji konstruktorów.

Komatsu był z zespołem Haas od jego debiutu w F1 w 2016 roku, pełniąc funkcję szefa operacji na torze.

Rozpoczął swoją karierę w F1 z BAR-Honda w 2003 roku, zanim dołączył do zespołu Renault jako inżynier oponowy w 2006 roku.

Później Komatsu pełnił funkcje inżyniera wyścigowego dla Vitaly'ego Petrova i Romaina Grosjeana, pomagając obu zdobyć miejsca na podium w F1. Pozostał w zespole Renault podczas jego transformacji w prywatny zespół Lotus w 2012 roku, ale odszedł, gdy Renault wznowił własność pod koniec 2015 roku.


Te dziesięć postaci odgrywa kluczową rolę w kierowaniu zespołami Formuły 1 w 2024 roku. Ich bogate doświadczenie, zarówno jako kierowcy, inżynierowie, jak i menedżerowie, wpływają na dynamikę i wyniki każdego wyścigu. Poznając ich historie, lepiej zrozumiemy, jak zespoły F1 osiągają swoje cele i jakie wyzwania stawia przed nimi przyszłość.