Podgrzewanie felg w F1


Rim heating w F1 to technika, która polega na podgrzewaniu obręczy kół za pomocą specjalnej powłoki, aby utrzymać opony w optymalnym zakresie temperatury. Opony F1 są wykonane z gumy, która zwiększa przyczepność, gdy jest ciepła, ale traci ją, gdy jest zbyt gorąca lub zbyt zimna. Dlatego zespoły F1 starają się dopasować temperaturę opon do warunków toru i charakterystyki samochodu. 

W kolejnych sezonach koce grzewcze prawdopodobnie będą w F1 zakazane więc zespoły starają się wymyślić nowe sposoby na ogrzanie opon.

Rim heating polega na nałożeniu czarnej powłoki na wewnętrzną stronę obręczy, która ma za zadanie pochłaniać ciepło z hamulców i przenosić je na całą obręcz. Obręcz ma wysoką przewodność cieplną, więc ciepło rozprzestrzenia się szybko po całej jej powierzchni i częściowo przenika do opony przez jej brzeg. W ten sposób opona jest ogrzewana od wewnątrz, co zapobiega jej zbytniemu ochłodzeniu się podczas jazdy po długich prostych. Efektem jest większa przyczepność przy wjeździe w zakręt, ponieważ opona nie traci tak szybko temperatury.

Rim heating jest stosowana przez kilka zespołów F1, takich jak Mercedes, Red Bull czy Ferrari. Została ona zauważona dzięki termowizyjnym zdjęciom, które pokazywały, jak obręcze świecą się na czerwono, podczas gdy opony mają różne kolory w zależności od ich temperatury. Powłoka, która jest używana do rim heating, nazywa się Polysil i jest produkowana przez firmę Nanoprom z Włoch. Jest to produkt na bazie rozpuszczalnika, zawierający polimery krzemu, który ma za zadanie chronić różne materiały przed tarciami powierzchniowymi. Powłoka jest nanoszona za pomocą natrysku, tworząc cienką warstwę o twardości do 9H. Powłoka ma również właściwości aerodynamiczne, ponieważ wyrównuje nierówności na powierzchni obręczy i zmniejsza turbulencje wewnątrz koła.

Rim heating jest jedną z wielu technik, które zespoły F1 używają do regulowania temperatury opon. Inne obejmują wykorzystanie hamulcowego balansu, ciśnienia opon, geometrii zawieszenia czy wentylatorów chłodzących. Wszystkie te metody mają na celu uzyskanie maksymalnej przyczepności i wydajności z opon, które mają bardzo wąskie okno robocze i wymagają dużo dbałości i zarządzania. Rim heating jest prawdopodobnie techniką, która będzie nadal stosowana w F1, zwłaszcza że powłoka Polysil może być używana również na kompozytach i aluminium, co może być przydatne dla części silnika.

Źródła:

What is F1 rim heating? - Racecar Engineering

Wheel rim coatings to heat the tyres - F1technical.net