Top Ad unit 728 × 90

 

Sekrety padoku F1. Mechanik już w sprzedaży!


Musiał odejść z McLarena, żeby zdradzić absolutnie wszystko. „Mechanik. Kulisy padoku Formuły 1 i tajemnice rywalizacji” to pierwsza książka, która ujawnia, jak „od kuchni” funkcjonuje świat królowej motorsportu. Marc ‘Elvis’ Priestley opowiada o szalonych imprezach, zachowaniu gwiazd F1, szefach, konkurencyjnych zespołach, trikach i wielu innych rzeczach, które do tej pory były niedostępne dla kibiców. Przeczytajcie kolejny fragment publikacji, która dziś trafia do księgarni w całej Polsce!

Fragment książki:
Wynajęliśmy na wyłączność tor do wyścigów równoległych Santa Pod Raceway w Northamptonshire, aby na osobności testować tam nowe przednie skrzydło. Testy w tunelu aerodynamicznym oraz symulacje komputerowe wykazały, że nowe rozwiązania – jeśli okażą się skuteczne – powinny dać nam istotną poprawę osiągów, ale tylko rzeczywiste testy przy najwyższej prędkości mogły dostarczyć nam danych technicznych niezbędnych do tego, aby ostatecznie zatwierdzić nowe części do zastosowania w wyścigach. Aby to wszystko mogło się bezpiecznie odbyć, potrzebowaliśmy suchego toru. Niestety rankiem się rozpadało. Mokry tor utrudniał hamowanie na końcu prostej (nie mówiąc o tym, że przejeżdżanie przez kałuże z bardzo wysoką prędkością też nie jest bezpieczne), a dodatkowo wilgoć miała wpływ na strukturę powietrza opływającego poszczególne części samochodu oraz na czujniki służące dokonywaniu pomiarów. Aby porównać dane z toru do tych, które tak obiecująco wyglądały w tunelu aerodynamicznym, potrzebowaliśmy takich samych warunków: suchego toru. Niestety, czas działał na naszą niekorzyść. Mieliśmy bardzo niewielkie okno, dosłownie kilka godzin, aby wykonać jazdy testowe i potwierdzić, że nowe skrzydło faktycznie się sprawdza. Wtedy można by było zatwierdzić nowe części, skierować je do produkcji, malowania, montażu i wreszcie pakowania, aby mogły zostać wysłane samolotem do zespołu wyścigowego jeszcze przed grand prix zaplanowanym na najbliższy weekend. W przypadku braku pomyślnej weryfikacji nowe skrzydła nie mogłyby zostać zastosowane podczas wyścigów, a wówczas z wykorzystaniem potencjalnego wzrostu osiągów musielibyśmy poczekać dwa tygodnie do kolejnego grand prix. Na to nie mogliśmy na to pozwolić. Działaliśmy pod presją.

Asfalt nie zdradzał najmniejszych objawów przesychania, a czas płynął nieubłaganie. Wtedy jakiś bystrzak zaproponował, żebyśmy wynajęli śmigłowiec. Początkowo uznałem, że to tylko taki żart rzucony w związku z bezczynnym oczekiwaniem i narastającą frustracją, ale po chwili najwybitniejsi inżynierowie w Formule 1 zaczęli ten pomysł rozważać i w końcu się do niego zapalili. Cała ta szalona koncepcja zasadzała się na tym, żeby kazać pilotowi latać wzdłuż prostej tam i z powrotem tuż nad asfaltem. Wiatr generowany przez wirnik miał wypchnąć wodę poza tor. Tak bardzo zależało nam na testach – a przy tym dysponowaliśmy tak pokaźnym budżetem na finansowanie naszego modelu biznesowego − że odpowiednia osoba bez wahania wykonała odpowiedni telefon. Okazało się, że za odpowiednio duże pieniądze śmigłowiec można mieć w zasadzie na zaraz – to trochę jak Uber dla superbogatych. Niedługo potem zdziwiony pilot helikoptera latał tam i z powrotem nad torem Santa Pod, a wirnik jego maszyny podnosił z ziemi duże ilości wody. Wyglądało to bardzo widowiskowo, ale niestety nie przyniosło oczekiwanych rezultatów. Śmigłowiec podnosił co prawda bardzo duże ilości wody deszczowej, ale ta potem w 90 procentach spadała z powrotem na tor… Testu ostatecznie nie udało nam się wykonać, ale przynajmniej pozostała nam po tym dość niecodzienna anegdota do opowiadania.

Zamów książkę: „Mechanik. Kulisy padoku Formuły 1 i tajemnice rywalizacji” na www.idz.do/f1fanklub-mechanik lub na empik.com. Szukaj jej również w salonach Empik w całej Polsce.

O autorze:
Marc „Elvis” Priestley – brytyjski mechanik i członek załogi McLarena w Formule 1 w latach 2000–2009. Pracował m.in. z Miką Häkkinenem, Davidem Coulthardem, Kimim Räikkönenem, Jeanem Alesim, Juanem Pablo Montoyą, Lewisem Hamiltonem i Fernando Alonso. Obecnie prezenter telewizyjny i spiker. Gospodarz programu Driving Wild; Gear, Grease and Glory w Discovery Channel oraz współprowadzący The F1 Report w Sky Sports. Jest również ekspertem technicznym w Formule E.

Książkę polecają:
Do jak brudnych zagrywek mogą uciekać się najlepsi kierowcy świata i jak dziko bawili się odpowiedzialni za ich samochody mechanicy? „Elvis” barwnie, ze swadą opisuje niewiarygodne kulisy tego wielkiego sportu i biznesu.
Mikołaj Sokół, dziennikarz i komentator F1 w ELEVEN SPORTS

Historie prawdziwe. O żywej Formule 1 i ludzkim obliczu legend oraz tych, którzy w cieniu budują te legendy. Nie z telewizorów i oficjalnych prasowych komunikatów. To nie są PR-owe bajki o lepszym, niedostępnym dla nas świecie, lecz opowieści o świecie realnym. Oto prawdziwa Formuła 1!
Cezary Gutowski, dziennikarz motoryzacyjny

Przyłóżcie ucho do ścian garażu zespołu F1 razem z Priestleyem, a nie pożałujecie.
Filip Kapica, komentator F1 w ELEVEN SPORTS

Elvis opowiada, co w garażu zespołu Formuły 1 robią stetoskop, diamenty, Europejska Agencja Kosmiczna i koperty z pieniędzmi. Pisze, jaki był Hamilton, gdy jeszcze nikt mu się kłaniał, a swoje padokowe życie mechanika wspomina, jakby to był scenariusz Jackassa.
Aldona Marciniak, „Przegląd Sportowy”

Wszelkie prawa zastrzeżone F1 Fan Klub © 2010 - 2016 Zdjęcia © Ferrari spa/Ercole Colombo, Renault, Williams, McLaren, Getty Images/Red Bull, Force India/Sutton, Sauber F1 Team, Lotus, Pirelli
This website is unofficial and is not associated in any way with the Formula One group of companies. F1, and related marks are trade marks of Formula One Licensing B.V.

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.