Podsumowanie testów przedsezonowych


Najważniejsze pytanie, które można było sobie zadać przed rozpoczęciem testów to to, czy rywale zdołali zmniejszyć straty do Mercedesa. 12 dni testowania pokazały, że różnica między nimi, a rywalami jest nie mniejsza niż jedna sekunda. Oznacza to, że wielkich zmian nie ma, ale dopiero Australia pokaże jakie jest prawdziwe tempo poszczególnych zespołów.

W06 przejechał dużo więcej kilometrów od rywali i to na jednej jednostce napędowej. Już pierwszy dzień z nowym bolidem był imponujący. Mercedes uzyskał najlepszy czas z pośród ośmiu dni testowania na Circuit de Catalunya na dodatek na twardszej mieszance niż pozostałe zespoły. Czasów z Jerez nie ma co brać pod uwagę, bo tam tor jest bardzo specyficzny, a temperatury panujące nijak się mają do warunków jakie panują w trakcie sezonu.

Najlepsze czasy poszczególnych zespołów z Barcelony:

Zespół Kierowca Czas Strata Opony
1 Mercedes Nico Rosberg 1’22.792 Soft
2 Williams Valtteri Bottas 1’23.063 0.271 Super-soft
3 Ferrari Kimi Raikkonen 1’23.276 0.484 Super-soft
4 Sauber Felipe Nasr 1’24.023 1.231 Super-soft
5 Lotus Romain Grosjean 1’24.067 1.275 Super-soft
6 Toro Rosso Carlos Sainz Jnr 1’24.191 1.399 Super-soft
7 Red Bull Daniel Ricciardo 1’24.574 1.782 Soft
8 Force India Sergio Perez 1’24.702 1.910 Super-soft
9 McLaren Kevin Magnussen 1’25.225 2.433 Soft

Williams z silnikami Mercedesa był o 0,271 sekundy wolniejszy, ale na mieszance super miękkiej. Pirelli twierdzi, że różnica między miękką, a super miękką mieszanką na tym torze to 0.8/0.9 sekundy.

Oczywiście nie wiemy ile jaki bolid miał paliwa w baku, ale skoro Mercedes nawet nie chciał pokazać prawdziwego tempa na super miękkiej mieszance to raczej z pełnym bakiem nie jechali.

Na pewno zadowoleni mogą być fani Ferrari. Ich wyniki były obiecujące i plasują ich tuż za Williamsem. Blisko jest też Red Bull, więc walka o czołowe pozycje powinna być niesamowicie interesująca.


Sebastian Vettel powiedział, że po wynikach ewidentnie widać kto jest z przodu, ale reszta jest blisko. Renault i Ferrari na pewno jeszcze poprawią swoje silniki w trakcie sezonu.

Pirelli twierdzi, że tegoroczna miękka opona jest o 1,2 do 1,4 sekundy szybsza od zeszłorocznej, co oznacza, że czas Rosberga po dodaniu tej różnicy był o sekundę lepszy niż pole position Hamiltona z zeszłego  sezonu.

W tym sezonie ponownie bardzo ważna będzie niezawodność. Po tabelach poniżej widać, że najlepiej radzi sobie oczywiście Mercedes i zespoły z ich jednostką napędową. Potem mamy zespoły napędzane silnikami Ferrari. Więcej problemów miały zespoły z silnikami Renault, a najgorzej wypadł oczywiście McLaren i Honda.

Każdy kierowca ma do wykorzystania w tym roku tylko 4 jednostki napędowe, a jeśli nie poprawiono niezawodności jednostek to będzie to oznaczało dużo mniej przejechanych kilometrów na treningach w trakcie sezonu.

Wracając na moment do McLarena to nie przekreślałbym ich tak szybko. Rok temu mieliśmy cztery dni więcej testów, a Red Bull przejechał tylko 1711 kilometrów, a później walczył o podium już w GP Australii.

Testy, testami, statystyki, statystykami, a sezon, to kompletnie inna bajka. Już nie mogę się doczekać.

Pokonany dystans w Barcelonie i Jerez

Kierowca Okr Dystans w kilometrach
Nico Rosberg 759 3,463.229
Felipe Nasr 649 2,976.376
Max Verstappen 617 2,833.545
Sebastian Vettel 602 2,768.487
Marcus Ericsson 596 2,732.385
Carlos Sainz Jnr 589 2,700.254
Kimi Raikkonen 580 2,654.500
Lewis Hamilton 533 2,433.899
Felipe Massa 492 2,257.572
Valtteri Bottas 491 2,255.187
Daniel Ricciardo 486 2,243.262
Pastor Maldonado 486 2,231.231
Daniil Kvyat 457 2,108.721
Romain Grosjean 355 1,640.494
Sergio Perez 285 1,326.675
Nico Hulkenberg 271 1,261.505
Jenson Button 224 1,033.413
Pascal Wehrlein 161 749.455
Fernando Alonso 117 536.009
Susie Wolff 86 400.330
Jolyon Palmer 77 358.435
Zespół Bolid Okr Dystans w kilometrach
Mercedes W06 1340 6,120.57
Sauber C34 1245 5,708.76
Toro Rosso STR10 1206 5,533.80
Ferrari SF15-T 1182 5,422.99
Williams FW37 1069 4,913.09
Red Bull RB11 943 4,351.98
Lotus E23 918 4,230.16
McLaren MP4-30 380 1,750.97
Force India VJM08 365 1,699.08
Force India VJM07 304 1,415.12
[post_ad]