Zmiany w regulaminach F1 na sezon 2015

FIA ogłosiła wczoraj wiele zmian w sportowym i technicznym regulaminie Formuły 1 na sezon 2015. Niestety nadal będziemy mieli DRS i podwójne punkty na koniec sezonu. Większość zmian ma na celu ograniczanie kosztów, inne mają poprawić widowiskowość tego sportu. Oczywiście nie obyło się bez kontrowersji. Część z tych zmian ma na celu ograniczenie kosztów, inne poprawę widowiska. Są również takie, które będą budzić sporo kontrowersji.

Zmiany w regulaminach na sezon 2015:

- do 1 marca FIA musi ogłosić wprowadzane zmiany do regulaminu technicznego i sportowego F1 i nie wymagają one zgody wszystkich zespołów. Wszelkie późniejsze zmiany wymagają jednomyślności zespołów F1. Dzięki temu zespoły szybciej będą mogły rozpocząć przygotowania do kolejnego sezonu i nikt nie będzie narzekał na późno ogłoszone zmiany. Powinno to pomóc obniżyć koszty.

- każdy kierowca będzie miał w trakcie sezonu dostępne cztery jednostki napędowe (jeśli będzie więcej niż  20 Grand Prix w sezonie to pięć jednostek).  Zmniejszenie ilości silników zmniejszy koszty, o ile te jednostki napędowe będą wytrzymywać cały sezon. Na obecny moment raczej nierealne jest przejechanie sezonu przy takich ograniczeniach. Niestety może to wpłynąć na mniejszą aktywność zawodników na torze, wszyscy będą oszczędzali silniki w treningach.

- zmniejszona zostanie kara za wymianę jednostki napędowej ze startu z pit-lane do startu z końca stawki.

- zmniejszona zostanie ilość godzin pracy w tunelu aerodynamicznym z 80 do 65 godzin tygodniowo.

- z 30 do 25 godzin tygodniowo zostanie zmniejszony czas w jakim wentylatory w tunelu aerodynamicznym mogą kręcić się powyżej określonej prędkości.

- zmniejszona zostanie liczba pracy przy komputerowej mechanice płynów (CFD) z 30 do 25 tereflopów.

- w tunelu aerodynamicznym będzie można pracować w dwóch turach w ciągu dnia, a nie w jednej jak dotychczas.

- jeden zespół będzie mógł korzystać tylko z jednego tunelu przez cały rok.

Powyższe zmiany związane z aerodynamiką mają zmniejszyć koszta i jej rolę w osiąganiu dobrych wyników. Myślę, że zmiana ta jest pozytywna, ale jak jeden zespół ma teraz dużą przewagę, to innym będzie trudniej nadrobić.

- będą trzy czterodniowe, przedsezonowe sesje testowe wyłącznie Europie w 2015 roku. Liczba ta zostanie zredukowana do dwóch czterodniowych sesji w 2016 roku.

- w trakcie sezonu będą dwie dwudniowe sesje testowe, na torach po weekendach Grand Prix. Z czego przez dwa dni na tych testach mają jeździć młodzi kierowcy.

- park ferme będzie obowiązywał od trzeciego treningu, a nie od kwalifikacji

- zespoły nadal będą mogły korzystać z kocy grzewczych

- w piątkową noc mechanicy nie będą mogli pracować przy bolidach przez 7 godzin, wcześniej 6. W 2016 roku ograniczenie wyniesie już osiem godzin.

- od 2015 roku restarty wyścigów po zjeździe samochodu bezpieczeństwa będą się odbywać z pól startowych. Z wyłączeniem dwóch pierwszych i pięciu ostatnich okrążeń wyścigu.

- poprawiona zostanie przednia strefa zgniotu poprzez modyfikację nosów (mają one też lepiej wyglądać)

- wprowadzone zostaną tytanowe płyty pod bolidami

- tarcze hamulcowe będą musiały się kręcić tak samo szybko jak koła.

- dwustopniowy system mocujący koła będzie obowiązkowy.

Co myślicie o tych wszystkich zmianach?