GRID 2 - recenzja gry

Zapewne wielu fanów gier pamięta grę GRID, wydaną przez Codemasters w 2008 roku. Długo musieli się oni naczekać na jej kontynuację. Po zręcznościowym DiRT: Showdown wszyscy spodziewali się gry, która bardziej będzie symulatorem niż arcade.

Codemasters w ostatnich latach przestawiło się tylko na tworzenie gier związanych z wyścigami. Kolejne części DiRT-a już się fanom troszkę znudziły. F1 2012 też nie wniosła za dużo nowego. Niestety pierwszy kontakt z GRID 2 to dla mnie wielkie rozczarowanie. Nie jest to w żadnym wypadku symulator. Samochody dużo driftują i prowadzi je się zdecydowanie za łatwo. Nie macie też co liczyć na zmianę ustawień i wymagający model jazdy. Jeśli przyzwyczaicie się do tego głównego minusa gry to potem jest już troszkę lepiej.

Główny tryb gry, czyli kariery przypomina poprzednie gry od Codemasters. Stajecie się nowym, młodym zawodnikiem pnącym się po szczeblach kariery. Pod skrzydłami niejakiego Pattricka Callahana, twórcy nowej serii wyścigowej World Series Racing podbijamy serca kibiców. Nic oryginalnego, ale bez wątpienia fabuła w wyścigach nie odgrywa znaczącej roli. W przypadku GRID-a pomaga to wczuć się w klimat. Tylko gdzie się podziały te gry, w których wybieramy serię, samochód i jedziemy kilka wyścigów, wygrywa mistrzostwa ten, który zdobędzie w nich najwięcej punktów?

Wracając do ścigania, bierzemy udział w World Series Racing, mamy okazję jeździć w różnych zawodach na całym świecie. Dyscyplin w GRID 2 jest całkiem wiele - od zwykłych wyścigów, przez pojedynki jeden na jednego, drifty, zawody z checkpointami, jazdę na czas, eliminacje, aż po nowe "live routes" (gdzie trasa jest generowana w trakcie przejazdu) czy wyścigi "na wytrzymałość". Teoretycznie każdy powinien znaleźć coś co lubi bardziej lub mniej.

Czym się ścigamy? Łącznie aut jest około pięćdziesiąt, a znajdziemy wśród nich zarówno nowe jak i oldschoolowe muscle cars, nowoczesne samochody kategorii supersport jak i klasyczne auta wyścigowe, wozy do driftu oraz lekkie i szybkie formułki pokroju Ariel Atom czy KTM X-Bow

Jakie są opcje ustawień jazdy? W przeciwieństwie do poprzedniej części nie możemy zdecydować o włączonych wspomagaczach. Wybieramy jedynie poziom trudności (bardzo niski, niski, średni, wysoki lub bardzo wysoki) oraz zniszczenia samochodu (wyłączone, wizualne, pełne). Nie możemy natomiast decydować o tym, czy korzystamy z kontroli trakcji, wspomagania przy hamowaniu... minus.

Niesamowita jest za to oprawa graficzną. Ustawiona na najwyższych detalach wymaga naprawdę porządnego peceta, ale też generuje widoczki godne wyścigówki rodem z roku 2013 najwyższej klasy. (Oczywiście można też grać na konsoli i wtedy nie musimy się martwić o wymagania) Samochody wykonane zostały z najwyższą szczegółowością, podobnie jak i trasy oraz tory.

Fenomenalnie wygląda także oświetlenie. Mamy również system zniszczeń, który robi całkiem dobre wrażenie. Widać nawet rysy na lakierze po lekkim otarciu o inny samochód. Oczywiście o ile słabo jeździmy i co chwilę uderzamy w różne przeszkody.

GRID 2 poza wymienionymi wcześniej minusami to jest to całkiem fajna zręcznościowa wyścigówka. Dla tych którzy lubią, czy to sami czy w całkiem rozbudowanym trybie multiplayer pościgać się z innymi to będą usatysfakcjonowani. Po części te brak ustawień samochodów i mało opcji sprawia, że liczą się bardziej umiejętności jazdy niż setup. Co jest swego rodzaju plusem.

Przyjemność ze ścigania się jest ona naprawdę duża, a to jest zdecydowanie istotne. Gra jest całkiem długa i sam tryb kariery wystarcza na ponad 20 godzin miłej zabawy, a do tego dochodzi jeszcze multiplayer oraz split-screen.

Jeszcze chciałbym wspomnieć o polskiej wersji gry. Jest ona w całości w naszym języku, więc menu, głos komentatora i wszystko inne jest jak najbardziej profesjonalnie przygotowane. Tutaj brawa dla polskiego wydawcy gry.

Samą grę oceniam na 7/10 ponieważ oczekiwałbym troszkę więcej z tego typu gry.


Minimalne wymagania sprzętowe:

Procesor: Core 2 Duo 2.4 GHz lub Athlon X2 5400+
Pamięć operacyjna: 2 GB
Karta grafiki: HD Graphics 3000, Radeon HD 2600, GeForce 8600
Karta dźwiękowa: kompatybilna z DirectX
Dysk twardy: 15 GB wolnego miejsca
System operacyjny: Windows Vista, 7, 8
Inne: wsparcie dla bibliotek DirectX 11, wymagane połączenie z Internetem w celu aktywacji gry w usłudze Steam

Rekomendowane wymagania sprzętowe:

Procesor: Core i7 lub Bulldozer
Pamięć operacyjna: 4 GB
Karta grafiki: HD Graphics 5200, Radeon HD 6000, GeForce GTX 500 (seria) z minimum 1 GB pamięci
Karta dźwiękowa: kompatybilna z DirectX
Dysk twardy: 15 GB wolnego miejsca
System operacyjny: Windows Vista (64-bit), 7 (64-bit), 8 (64-bit)
Inne: wsparcie dla bibliotek DirectX 11, wymagane połączenie z Internetem w celu aktywacji gry w usłudze Steam
Obsługiwane karty grafiki: HD Graphics 3000, HD Graphics 4000, HD Graphics 5200; Radeon HD 2600 lub lepsza, Radeon HD 3650 lub lepsza, Radeon HD 4550 lub lepsza, Radeon HD 5000 (seria), Radeon HD 6000 (seria), Radeon HD 7000 (seria); GeForce 8600 lub lepsza, GeForce 9500 lub lepsza, GeForce GTX 220 lub lepsza, GeForce GTX 400 (seria), GeForce GTX 500 (seria), GeForce GTX 600 (seria), Fusion A8 lub lepsza.

Dziękuję cdp.pl za udostępnienie gry do recenzji.