Formuła 1, to takie dziwne mistrzostwa w których zarządzają dwie strony, FIA i właściciel praw komercyjnych Liberty Media.
Przez to nikt do Formuły 1 z automatu się nie dostaje, a nawet po złożeniu wniosku trzeba jeszcze uzyskać zgodę jednej i drugiej strony. Maksymalna liczba zespołów od sezonu 2025 wynosi zgodnie z regulaminem dwanaście.
Z ostatnio złożonych wniosków zaledwie jeden otrzymał aprobatę FIA - Andretti Formula Racing LLC. Pomimo tej zgody Liberty Media wydało ocenę komercyjnych podstaw do przyjęcia nowego zespołu stwierdzając w skrócie, że nie będzie on konkurencyjny.
Moim zdaniem mieli trochę w tym racji o czym pisałem w oddzielnym wpisie na stronie.
Wydawałoby się, że to już koniec i wszyscy mogą się rozejść. Podczas gdy FIA dała zielone światło, Liberty Media tak naprawdę jeszcze nie zapaliła czerwonego.
Andretti wydał więc oświadczenie: "Nasze prace trwają pełną parą". FIA również sygnalizuje, że sprawa nie jest jeszcze zamknięta.
Co ciekawe Liberty Media stwierdziła, że ciężko byłoby Andrettiemu dołączyć do F1 w 2025 roku, ten odpowiedział, że przecież oni celują w debiut w 2026 kiedy to będą nowe bolidy i nowe jednostki napędowe, jaki jest sens tworzyć konstrukcje tylko na jeden rok?
Planowany debiut w 2026 roku zbiegłby się z podpisaniem nowego porozumienia Concorde, co może mieć wpływ na liczbę zespolow w stawce.
W odpowiedzi Liberty Media wskazało, że dodanie jedenastego zespołu zwiększyłoby obciążenia operacyjne organizatorów wyścigów i obniżyło przestrzeń techniczną dla innych. Jednak ich sprzeciw wydaje się bardziej związany z kwestiami komercyjnymi niż praktycznymi.
Aktualne porozumienie Concorde wymaga od nowych zespołów wpłaty 200 milionów dolarów jako haraczu za dołączenie do F1 i pokazanie, że jest się zdecydowanym. Aktualnie trwają również rozmowy o zwiększeniu tej opłaty, nawet do 600 milionów, co może blokować praktycznie każdy wniosek z automatu. Skoro roczny limit budżetowy w granicach 140 milionów dla każdego zespołu jest dużo mniejszy, to ta kwota jest absurdalna.
Być może to będzie kluczowym elementem, aby FIA, Liberty Media, Andretti i istniejące zespoły osiągnęły swoje cele: debiut Andretti w 2026 roku, wyższa opłata, i zmniejszenie limitu zespołów z 12 do wygodnych 11.