Oscar Piastri po zdobyciu mistrzostwa Formuły 2 w 2021 roku stał się jednym z najbardziej obiecujących młodych talentów w świecie wyścigów jednomiejscowych. Jego sukces przyniósł jednak rozczarowanie – zamiast spodziewanych startów w Formule 1, Piastri spędził rok 2022 na testach bolidów, nie mając okazji do udziału w żadnym wyścigu. Ten czas oczekiwania nie spełniał jego ambicji, ale z biegiem lat okazał się kluczowy dla jego rozwoju.
Piastri nie zamierzał długo czekać na swoją szansę. W 2023 roku postanowił dołączyć do McLarena, który dostrzegł w nim potencjał i był gotów zainwestować w jego rozwój. To posunięcie okazało się strzałem w dziesiątkę – młody Australijczyk szybko pokazał, że potrafi rywalizować na najwyższym poziomie. Już w swoim debiutanckim sezonie zdobył kilka miejsc na podium, a jego największym sukcesem była wygrana w wyścigu sprinterskim.
Przyjazd Piastriego do McLarena zbiegł się z powrotem zespołu do formy. W sezonie 2024 zespół ponownie zaczął walczyć o czołowe pozycje, a Piastri, jako 23-latek, zaczął demonstrować chłodną determinację i opanowanie, które charakteryzują największych kierowców tego sportu. Jednym z jego największych osiągnięć było zwycięstwo na Węgrzech, gdzie McLaren postawił na uczciwą rywalizację, nie faworyzując swojego bardziej doświadczonego kierowcy, Lando Norrisa.
Przed Grand Prix Azerbejdżanu w Baku zespół McLarena stanął przed trudnym wyborem. Norris miał przewagę 44 punktów nad Piastrim, ale był 62 punkty za liderem mistrzostw, Maxem Verstappenem. Zespół postanowił skupić się na wspieraniu Norrisa w walce o tytuł, co oznaczało, że Piastri musiał przyjąć rolę drugiego kierowcy.
Pomimo tego, los okazał się przewrotny. W kwalifikacjach Norris miał problemy, co sprawiło, że startował dopiero z 15. pozycji, podczas gdy Piastri ustawił się na starcie na drugim miejscu, tuż za Charlesem Leclerkiem. Młody Australijczyk wiedział, że najlepszym sposobem na wsparcie zespołu będzie zwycięstwo, co mogło zapewnić McLarenowi prowadzenie w klasyfikacji konstruktorów.
Piastri musiał stawić czoła trudnym warunkom na ulicznym torze w Baku, gdzie przyczepność była niska, a opony szybko się zużywały. Podczas pit-stopów jego zespół musiał dostosować strategię, aby zmniejszyć wpływ degradacji opon, co pozwoliło Piastriemu zachować szansę na walkę o zwycięstwo.
W połowie wyścigu Piastri znalazł się tuż za Leclerkiem i podjął odważną decyzję o wyprzedzeniu Ferrari w jednym z najtrudniejszych miejsc toru. Był to manewr, który wymagał niezwykłej precyzji i odwagi, a Piastri udowodnił, że potrafi działać pod presją. Pomimo, że Leclerc próbował odzyskać prowadzenie, Piastri skutecznie bronił swojej pozycji.
Podczas gdy Piastri walczył o utrzymanie prowadzenia, za jego plecami doszło do dramatycznego incydentu. Sergio Perez i Carlos Sainz, którzy walczyli o miejsce na podium, zderzyli się, co spowodowało poważne uszkodzenia obu samochodów i rozsypanie szczątków na torze. Ten incydent, mimo że nie wpłynął bezpośrednio na Piastriego, wprowadził dodatkowy chaos do wyścigu.
Po zakończeniu rywalizacji Piastri miał przed sobą tylko spokojną jazdę do mety. Tym razem nie musiał obawiać się żadnych rozkazów zespołowych, które mogłyby wpłynąć na wynik. Zwycięstwo w Baku było jego drugim triumfem w karierze, ale pierwszym, w którym mógł w pełni cieszyć się wygraną bez dodatkowych komplikacji.
Oscar Piastri po wyścigu przyznał, że to było jedno z jego najlepszych zwycięstw w karierze. Udowodnił, że potrafi radzić sobie z presją, podejmować odważne decyzje i walczyć z najlepszymi. Choć przyszłość pokaże, czy będzie musiał podporządkować się roli drugiego kierowcy, w Baku udowodnił, że zasługuje na miejsce wśród czołowych kierowców Formuły 1.
Wyniki wyścigu
Poz | Nr | Kierowca | Zespół | Bolid |
---|---|---|---|---|
1 | 81 | Oscar Piastri | McLaren-Mercedes | MCL38 |
2 | 16 | Charles Leclerc | Ferrari | SF-24 |
3 | 63 | George Russell | Mercedes | W15 |
4 | 4 | Lando Norris | McLaren-Mercedes | MCL38 |
5 | 1 | Max Verstappen | Red Bull-Honda RBPT | RB20 |
6 | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin-Mercedes | AMR24 |
7 | 23 | Alexander Albon | Williams-Mercedes | FW46 |
8 | 43 | Franco Colapinto | Williams-Mercedes | FW46 |
9 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes | W15 |
10 | 50 | Oliver Bearman | Haas-Ferrari | VF-24 |
11 | 27 | Nico Hulkenberg | Haas-Ferrari | VF-24 |
12 | 10 | Pierre Gasly | Alpine-Renault | A524 |
13 | 3 | Daniel Ricciardo | RB-Honda RBPT | 01 |
14 | 24 | Zhou Guanyu | Sauber-Ferrari | C44 |
15 | 31 | Esteban Ocon | Alpine-Renault | A524 |
16 | 77 | Valtteri Bottas | Sauber-Ferrari | C44 |
17 | 11 | Sergio Perez | Red Bull-Honda RBPT | RB20 |
18 | 55 | Carlos Sainz Jnr | Ferrari | SF-24 |
DNF | 18 | Lance Stroll | Aston Martin-Mercedes | AMR24 |
DNF | 22 | Yuki Tsunoda | RB-Honda RBPT | 01 |
Klasyfikacja kierowców
Poz | Kierowca | Punkty | Strata |
---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | 313 | |
2 | Lando Norris | 254 | 59 |
3 | Charles Leclerc | 235 | 78 |
4 | Oscar Piastri | 222 | 91 |
5 | Carlos Sainz Jnr | 184 | 129 |
6 | Lewis Hamilton | 166 | 147 |
7 | George Russell | 143 | 170 |
8 | Sergio Perez | 143 | 170 |
9 | Fernando Alonso | 58 | 255 |
10 | Lance Stroll | 23 | 290 |
11 | Nico Hulkenberg | 22 | 291 |
12 | Yuki Tsunoda | 22 | 291 |
13 | Alexander Albon | 12 | 301 |
14 | Daniel Ricciardo | 12 | 301 |
15 | Pierre Gasly | 8 | 305 |
16 | Oliver Bearman | 7 | 306 |
17 | Kevin Magnussen | 6 | 307 |
18 | Esteban Ocon | 5 | 308 |
19 | Franco Colapinto | 4 | 309 |
20 | Zhou Guanyu | 0 | 313 |
21 | Logan Sargeant | 0 | 313 |
22 | Valtteri Bottas | 0 | 313 |
Klasyfikacja konstruktorów
Poz | Zespół | Punkty |
---|---|---|
1 | McLaren | 476 |
2 | Red Bull | 456 |
3 | Ferrari | 425 |
4 | Mercedes | 309 |
5 | Aston Martin | 82 |
6 | RB | 34 |
7 | Haas | 29 |
8 | Williams | 16 |
9 | Alpine | 13 |
10 | Sauber | 0 |