W świecie Formuły 1 od lat trwa debata na temat tzw. zespołów B, czyli zespołów będących własnością tego samego właściciela, co czołowy team. Choć ta sytuacja nie jest nowością, kontrowersje wybuchają na nowo, gdy współpraca między takimi zespołami ma wpływ na walkę o mistrzostwo świata. Niedawna sytuacja z udziałem McLarena i zespołów Red Bulla jest idealnym przykładem, jak takie układy mogą budzić wątpliwości i emocje.
Sytuacja z GP Singapuru: Walka o najszybsze okrążenie
W ostatnim wyścigu doszło do incydentu, który wzbudził liczne komentarze. Daniel Ricciardo, kierowca zespołu RB (drugiej drużyny Red Bulla), otrzymał polecenie zjechania do boksów trzy okrążenia przed końcem, mimo że zajmował 18. miejsce i nie miał szans na zdobycie punktów. Celem pit stopu było założenie miękkich opon, które umożliwiły Ricciardo ustanowienie najszybszego okrążenia wyścigu. Dzięki temu Australijczyk odebrał dodatkowy punkt Lando Norrisowi z McLarena.
Zak Brown, szef McLarena, nie krył frustracji. Strata tego punktu przez Norrisa może mieć kluczowe znaczenie w końcowej walce o tytuł mistrza świata. Po utracie punktu przez Norrisa wystarczy Verstappenowi drugie miejsce we wszystkich pozostałych wyścigach, aby zdobyć tytuł.
Problemy z zespołami B: Kwestia rywalizacji
Brown od dawna jest krytykiem koncepcji zespołów B, argumentując, że ich obecność może zaburzać rywalizację. Wskazuje, że takie układy mogą prowadzić do sytuacji, w których jeden zespół wspiera drugi w sposób, który wykracza poza zasady uczciwej rywalizacji. Wspomniane wyżej wydarzenie jest, jego zdaniem, przykładem manipulacji, które mogą negatywnie wpływać na zdrową konkurencję w Formule 1.
„To typowa sytuacja z kategorii zespołów A i B, której, jak sądziłem, nie powinno być”, powiedział Brown w wywiadzie dla SiriusXM. „To nie pierwszy raz, kiedy coś takiego się dzieje, i prawdopodobnie nie ostatni”.
Historia kontrowersji
To nie pierwszy raz, gdy w kontekście zespołów B pojawiają się kontrowersje. Już w 2018 roku Brown apelował do właściciela Formuły 1, Liberty Media, o wprowadzenie zmian mających na celu ograniczenie wpływu takich układów na zdrowie sportu. Jego zdaniem, istnienie zespołów B podkopuje ducha sportowej rywalizacji i faworyzuje największe ekipy, które mają zasoby i możliwości, by wspierać mniejsze drużyny.
Za:
- Zespoły B pozwalają młodym kierowcom zdobywać doświadczenie w warunkach wyścigowych, co w innym przypadku mogłoby być trudniejsze.
- Właściciele mogą testować nowe technologie i strategie w mniej ryzykownych warunkach, co przyspiesza rozwój technologiczny.
Przeciw:
- Mogą wpływać na wynik wyścigu i sezonu poprzez wspieranie macierzystych zespołów.
- Zacierają granicę między rywalizacją a współpracą, co może budzić wątpliwości co do uczciwości rywalizacji.
Co dalej?
Dyskusja na temat zespołów B z pewnością będzie trwała. Brown zapowiedział, że zamierza poruszyć tę kwestię w rozmowach z władzami Formuły 1, co może wywołać kolejną falę debat w środowisku sportowym. Niezależnie od dalszych działań, jedno jest pewne – sprawa zespołów B i ich wpływu na rywalizację wciąż będzie budzić emocje wśród fanów i osób związanych z F1. Czy doczekamy się zmian w regulaminie? Czas pokaże.
Podsumowując, kontrowersje wokół zespołów B pokazują, że Formuła 1, mimo swojej długiej historii, nadal zmaga się z wyzwaniami dotyczącymi fair play i równych szans dla wszystkich zespołów.