Max Verstappen odniósł niezwykłe zwycięstwo w Grand Prix Kanady, pokonując trudne warunki pogodowe, aby triumfować przed Lando Norrisem z McLarena. Wyścig, naznaczony zmieniającą się pogodą, pokazał umiejętności i elastyczność Verstappena, co pozwoliło mu zdobyć szóste zwycięstwo w tym sezonie.
Mokry początek
Grand Prix Kanady rozpoczęło się na mokrym torze, co skłoniło większość zespołów do rozpoczęcia na oponach pośrednich. Kierowcy Haasa, Kevin Magnussen i Nico Hulkenberg, zdecydowali się na pełne opony deszczowe, co odzwierciedlało nieprzewidywalne warunki. Zdobywca pole position, George Russell, początkowo prowadził wyścig, utrzymując mocne tempo na początkowych okrążeniach.
Wczesne zmiany liderów i interwencje samochodu bezpieczeństwa
Na 21 okrążeniu Lando Norris przejął prowadzenie od Russella, pokazując imponującą prędkość i kontrolę. Jednak dynamika wyścigu zmieniła się wraz z wprowadzeniem samochodu bezpieczeństwa po wypadku Logana Sargeanta. Incydent ten nastąpił w niefortunnym momencie dla McLarena, ponieważ Norris musiał opóźnić swój pit stop, wracając na tor na trzecim miejscu za Verstappenem i Russellem.
W miarę jak tor zaczął wysychać, kluczowe stały się strategiczne pit stopy. Verstappen i Russell jednocześnie przeszli na suche opony, podczas gdy Norris pozostał na torze przez kilka dodatkowych okrążeń, zanim zmienił opony na slicki. Ta strategia doprowadziła do ekscytującego wyjazdu z pit stopu, gdzie Norris wyszedł ramię w ramię z Verstappenem. Kierowca Red Bulla zdołał utrzymać prowadzenie, pokazując swoje umiejętności w zmieniających się warunkach. Russell chwilowo odzyskał drugie miejsce od Norrisa, ale popełnił błąd na dziewiątym zakręcie, co pozwoliło kierowcy McLarena odzyskać pozycję.
Kolejny samochód bezpieczeństwa i finałowy sprint
Intensywność wyścigu wzrosła wraz z drugim okresem samochodu bezpieczeństwa, spowodowanym incydentem między Carlosem Sainzem Jr. i Alexandrem Albonem. Ta interwencja doprowadziła do strategicznych pit stopów dla kierowców Mercedesa, podczas gdy prowadząca trójka, Verstappen, Norris i Oscar Piastri, pozostała na torze. Po wznowieniu wyścigu Verstappen utrzymał prowadzenie, stopniowo zwiększając swoją przewagę nad Norrisem, który ukończył wyścig zaledwie cztery sekundy za nim.
Podium Russella pod lupą
George Russell zdołał wyprzedzić swojego kolegę z zespołu, Lewisa Hamiltona, aby zająć trzecie miejsce, co oznacza pierwsze podium Mercedesa w tym sezonie. Jednak kolizja Russella z Piastrim podczas ostatnich okrążeń spowodowała, że jest on badany po wyścigu, co może wpłynąć na jego ostateczną pozycję. Hamilton zajął czwarte miejsce, a Piastri piąte.
Aston Martin i Alpine błyszczą wśród chaosu
Aston Martin pokazał mocną formę, z Fernando Alonso i Lancem Strollem, którzy ukończyli odpowiednio na szóstym i siódmym miejscu. Daniel Ricciardo zdobył cenne punkty, kończąc na ósmym miejscu, podczas gdy Alpine zdobyło podwójne punkty dzięki Pierre'owi Gasly'emu i Estebanowi Oconowi, którzy zamknęli pierwszą dziesiątkę.
Rozczarowania dla Ferrari i innych
Wyścig okazał się trudny dla kilku kierowców, w tym Sergio Pereza i Charlesa Leclerca. Perez obrócił się, co doprowadziło do jego wycofania, podczas gdy Leclerc zaryzykował jazdę na slickach w mokrych warunkach, co nie przyniosło oczekiwanych rezultatów, zmuszając go do wycofania się o jedno okrążenie za resztą stawki. Z Sainzem również wycofującym się, Ferrari zakończyło wyścig bez punktów, co pogłębiło ich problemy w tym sezonie.
Podsumowanie
Grand Prix Kanady było świadectwem wyjątkowych umiejętności Maxa Verstappena i jego strategicznego wyczucia. Pomimo zmieniających się warunków, zdołał on pokonać wyzwania i zdobyć zasłużone zwycięstwo. W miarę jak sezon postępuje, rywalizacja pozostaje zacięta, a zespoły i kierowcy ciągle dostosowują się do nieprzewidywalności wyścigów Formuły 1.
Wyniki GP Kanady 2024
Poz | Nr | Kierowca | Zespół | Bolid |
---|---|---|---|---|
1 | 1 | Max Verstappen | Red Bull-Honda RBPT | RB20 |
2 | 4 | Lando Norris | McLaren-Mercedes | MCL38 |
3 | 63 | George Russell | Mercedes | W15 |
4 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes | W15 |
5 | 81 | Oscar Piastri | McLaren-Mercedes | MCL38 |
6 | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin-Mercedes | AMR24 |
7 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin-Mercedes | AMR24 |
8 | 3 | Daniel Ricciardo | RB-Honda RBPT | 01 |
9 | 10 | Pierre Gasly | Alpine-Renault | A524 |
10 | 31 | Esteban Ocon | Alpine-Renault | A524 |
11 | 27 | Nico Hulkenberg | Haas-Ferrari | VF-24 |
12 | 20 | Kevin Magnussen | Haas-Ferrari | VF-24 |
13 | 77 | Valtteri Bottas | Sauber-Ferrari | C44 |
14 | 22 | Yuki Tsunoda | RB-Honda RBPT | 01 |
15 | 24 | Zhou Guanyu | Sauber-Ferrari | C44 |
16 | 55 | Carlos Sainz Jnr | Ferrari | SF-24 |
17 | 23 | Alexander Albon | Williams-Mercedes | FW46 |
18 | 11 | Sergio Perez | Red Bull-Honda RBPT | RB20 |
19 | 16 | Charles Leclerc | Ferrari | SF-24 |
20 | 2 | Logan Sargeant | Williams-Mercedes | FW46 |
Klasyfikacja kierowców po GP Kanady 2024
Poz | Kierowca | Punkty | Strata |
---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | 194 | |
2 | Charles Leclerc | 138 | 56 |
3 | Lando Norris | 131 | 63 |
4 | Carlos Sainz Jnr | 108 | 86 |
5 | Sergio Perez | 107 | 87 |
6 | Oscar Piastri | 81 | 113 |
7 | George Russell | 69 | 125 |
8 | Lewis Hamilton | 55 | 139 |
9 | Fernando Alonso | 41 | 153 |
10 | Yuki Tsunoda | 19 | 175 |
11 | Lance Stroll | 17 | 177 |
12 | Daniel Ricciardo | 9 | 185 |
13 | Oliver Bearman | 6 | 188 |
14 | Nico Hulkenberg | 6 | 188 |
15 | Pierre Gasly | 3 | 191 |
16 | Alexander Albon | 2 | 192 |
17 | Esteban Ocon | 2 | 192 |
18 | Kevin Magnussen | 1 | 193 |
19 | Zhou Guanyu | 0 | 194 |
20 | Valtteri Bottas | 0 | 194 |
21 | Logan Sargeant | 0 | 194 |
Klasyfikacja konstruktorów
Poz | Zespół | Punkty | Strata |
---|---|---|---|
1 | Red Bull | 301 | |
2 | Ferrari | 252 | 49 |
3 | McLaren | 212 | 89 |
4 | Mercedes | 124 | 177 |
5 | Aston Martin | 58 | 243 |
6 | RB | 28 | 273 |
7 | Haas | 7 | 294 |
8 | Alpine | 5 | 296 |
9 | Williams | 2 | 299 |
10 | Sauber | 0 | 301 |