Kontrowersyjny design przedniego skrzydła Mercedesa

Mercedes W15

Innowacyjny design przedniego skrzydła Mercedesa, zbudowanego na zasadzie "outwash", budzi kontrowersje w świetle przepisów technicznych Formuły 1 - twierdzi jeden z kluczowych architektów obecnych regulacji.

Płat górny przedniego skrzydła modelu W15 jest bardzo cienki w miejscu, gdzie łączy się z nosem bolidu. To pozwala na spełnienie zasady, która wymaga ciągłości powierzchni, ale jednocześnie jest obejściem, które pozwala im kierować powietrze w określony sposób.

Szef techniczny Formuły 1, Pat Symonds, uważa, że Mercedes zastosował ten zabieg, aby odtworzyć efekt 'outwashing' dla zysku aerodynamicznego. Formuła 1 próbowała ograniczyć to zjawisko nowymi zasadami wprowadzonymi w 2022 roku, mając na celu ułatwienie wyprzedzania.

Symonds twierdzi, że chociaż skrzydło może być obecnie uznawane za legalne, FIA może podjąć kroki w celu ograniczenia takich projektów.

"W artykule trzecim [regulaminu technicznego], który naprawdę określa, jak kształty aerodynamiczne są produkowane, jasno stwierdza się w otwierającym zdaniu, że celem zasad jest zapewnienie bliskiej jazdy" - powiedział oficjalnemu kanałowi F1.

"Tak naprawdę, gdy zaczynamy widzieć elementy, które być może produkują pewien 'outwash', a tutaj myślę, że to, co widzimy, to próba przywrócenia dość silnego wiru, aby odsunąć bardzo turbulentne powietrze z przodu od kół, jedno pytanie brzmi, czy to naprawdę zgodne z duchem zasad?

"To zgodne z regulaminem, to zgodne z literą prawa - nie ma absolutnie żadnych wątpliwości. Czy to jest to, czego chcemy? Cóż, nie wiem. To może być trochę bardziej dyskusyjne. Ale myślę, że musimy naprawdę wiedzieć, jak silny jest ten efekt.

"FIA ma teraz bardzo dobrą grupę aerodynamiczną, tę samą grupę, która kiedyś dla mnie pracowała, która potrafi przyjrzeć się tym rzeczom i powiedzieć: 'tak naprawdę nie ma nic złego w tym' albo 'nie, moment, to zaczyna się trend, którego naprawdę nie chcemy widzieć'. Oni to zobaczą."

Symonds, który wcześniej pracował jako inżynier dla Benettona i Williamsa, uważa, że design Mercedesa może zagrażać wysiłkom mającym na celu poprawę jakości rywalizacji.

"To bardziej pytanie o to, co jest dobre dla sportu niż to, co jest dobre dla Mercedesa [lub] co jest dobre dla Red Bulla" - powiedział. "Oczywiście, kilka lat temu zmieniłem front, więc teraz staram się patrzeć na to, co jest dobre dla sportu.

"Bez wątpienia to, co jest dobre dla sportu, to dobre, bliskie ściganie. Więc wszystko, co promuje dobrą rywalizację, jest dobre, wszystko, co jej przeszkadza, jest słabe w moim mniemaniu."

Podsumowująć na ten moment skrzydło Mercedesa jest legalne i nikt nie zabroni do końca sezonu im z niego korzystać. Co najwyżej przegłosowane zostaną poprawki na kolejne lata, a inni w międzyczasie mogą chcieć do końca roku skopiować ten design, oczywiście o ile przyniesie on Hamiltonowi i Russelowi odpowiednie korzyści.

Zdjęcie: Mercedes