General Motors przegapiło termin na dostarczanie jednostek napędowych do F1

Andretti Cadillac

Wydawaloby się, że skoro Andretti z General Motors, czy też Cadillaciem chcą wejść do Formuły 1 w 2026 roku i wtedy też będą nowe przepisy dotyczące jednostek napędowych, to jest to idealny termin. Niestety przegapili termin składania wniosków i teraz najwcześniejsza opcja to rok 2028.

Chociaż FIA zaakceptowała propozycję Andrettiego w październiku zeszłego roku, F1 ogłosiła w zeszłym miesiącu, że odrzuciła projekt Andretti wejścia do stawki już w 2026 roku.

F1 poddała w wątpliwość zdolność Andrettiego do bycia "konkurencyjnym uczestnikiem", zwłaszcza biorąc pod uwagę plan korzystania z silników od Renault. Niemniej jednak F1 zobowiązała się ponownie rozważyć wniosek na sezon 2028, pod warunkiem, że General Motors zrealizuje swój plan produkcji własnej jednostki napędowej.

Jim Campbell, Wiceprezes ds. Wydajności i Motorsportu w GM, ujawnił, że prace Andrettiego trwają w dobrym tempie. 


"W kontekście naszego wniosku z Andretti, czujemy się pewni co do naszej aplikacji", powiedział Campbell. "FIA przeanalizowała i udzieliła naszej aplikacji głosu zaufania i zatwierdzila wniosek. Oczywiście FOM wydał swoje oświadczenie, a my poprosiliśmy o kolejne spotkanie z FOM, więc będziemy to omawiać. Uważamy, że pomiędzy Andretti a Cadillac mamy zdolność wystawienia konkurencyjnego zespołu. Nie mówimy, że to łatwe, ale pomiędzy naszymi dwoma organizacjami mamy przykłady w naszej historii, gdzie odnieśliśmy sukcesy w innych kategoriach motorsportu, co dotyczy zarówno Cadillaca, jak i Andretti. Mówiąc to, nasze wspólne zespoły nadal rozwijają nasz bolid w szybkim tempie. Tak więc w tym punkcie jesteśmy."

Campbell także podkreślił, że GM pozostaje zobowiązane do współpracy z Andretti i ma pełne zaufanie do ich wspólnych wysiłków, aby stać się najnowszym uczestnikiem w F1.

"Jak powiedziałem, wierzymy w naszą aplikację, którą złożyliśmy", powtórzył. "W tej aplikacji przedstawiliśmy zdolności zarówno Andrettiego jako zespołu wyścigowego, jak i Cadillaca jako podmiotu zajmującego się produkcją i inżynierią. Czujemy się pewni co do aplikacji i prosimy o kolejne spotkanie z FOM (do poprzedniego nie doszło bo zaproszenie trafiło do spamu)" 

Campbell dodatkowo wyjaśnił, że konstrukcja jednostki napędowej GM, która zostanie oznaczona jako Cadillac, nie może być uruchomiona przed 2028 rokiem z powodu istniejących regulacji. Nie złożyliśmy na to wniosku przed czerwcem 2023…

Ja nie rozumiem jak to możliwe, że takie marki nie dostarczają wniosków w terminie, a cały projekt mógł paść tylko dlatego, że zaproszenie na spotkanie z FOM, Liberty Media wpadło do folderu ze spamem.