Wygranie Grand Prix Monako jest uważane za najbardziej prestiżowe osiągnięcie kierowcy Formuły 1, poza zdobyciem tytułu mistrza świata. Wygranie tego wyścigu po raz drugi umieszcza kierowcę w ekskluzywnym gronie wielkich nazwisk historii Formuły 1, takich jak Senna, Schumacher, Prost, Moss, Stewart, Hamilton - a nawet Alonso.
Przed siódmą rundą sezonu 2023 większość sympatyków słynnego kasyna Monte Carlo pewnie obstawiłoby, że pole position zdobędzie Max Verstappen i zamieni je w drugie zwycięstwo na słynnych ulicach. Jednak po oszałamiającej sesji kwalifikacyjnej w sobotę i 78 okrążeniach w niedzielę, trudno byłoby znaleźć kogoś w księstwie, kto nie uważałby, że Verstappen w pełni zasłużył na kolejną wygraną.
Głównym zadaniem Verstappena, aby zdobyć drugie zwycięstwo w Monako i czwarte w sezonie, było pokonanie Fernando Alonso w drodze do pierwszego zakrętu. Przed wyścigiem Pirelli przewidywało, że rozpoczęcie na średnich oponach będzie najlepszym podejściem do nieuchronnej strategii jednego postoju, ale wielu typowało, że Aston Martin podejmie agresywne decyzje strategiczne, być może ryzykując nawet delikatne miękkie opony w desperackiej próbie pokonania mistrza świata do Sainte Devote.
Dlatego tym bardziej zaskakujące było jak po starcie okazało się, że Alonso rusza na twardej mieszance. Max skutecznie obronił prowadzenie, a najciekawsza walka miała miejsce pod koniec gdy nagle nad torem pojawiły się opady deszczu.
W międzyczasie inni kierowcy, którzy rozpoczęli wyścig na średnich oponach, zaczęli mieć trudności. Mercedes zdecydował się wprowadzić Lewisa Hamiltona pod koniec 31. okrążenia, Alpine postąpił tak samo z trzecim Oconem jedno okrążenie później. Ferrari zdecydowało się wprowadzić Sainza na jego twardych oponach, aby przejść na średnie w celu zabezpieczenia się przed Hamiltonem - co niezbyt podobało się Sainzowi.
Ale z przodu Verstappen nie wykazywał oznak zwalniania tempa pomimo stanu swoich opon. Wręcz przeciwnie, zaczął zwiększać tempo, powiększając swoją przewagę nad Alonso na blisko dziesięć sekund.
Na godzinę przed rozpoczęciem wyścigu i przez pierwszą godzinę rywalizacji, radar pogodowy Meteo France FIA pokazywał groźną masę chmur deszczowych rozciągającą się na szerokość ponad 100 kilometrów, powoli zbliżającą się od północy w kierunku miejsca wyścigu. Jednak w miarę przemieszczania się chmur, większość opadów miała miejsce nad Francją, co prawdopodobnie skłoniło wiele zespołów do przypuszczenia, że mało prawdopodobne jest, aby doszło do deszczu podczas wyścigu.
Na około 20 minut przed godziną 16. miejscowego czasu zaczeło padać i wyścig był bardziej chaotyczny. Alonso zamiast po opony przejściowe zjechał w tym momencie po opony pośrednie i to był błąd który możliwe, że kosztował go wygraną w tym wyścigu, bo okrążenie później zjechał po opony przejściowe.
Tuż za Maxem i Fernando na mecie pojawił się Ocon, który uzupełnił podium w swoim Alpine. Za nim uplasowali się kierowcy Mercedesa, Hamilton przed Russellem.
Wyniki GP Monako 2023
Poz | Nr | Kierowca | Zespół | Bolid |
---|---|---|---|---|
1 | 1 | Max Verstappen | Red Bull-Honda RBPT | RB19 |
2 | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin-Mercedes | AMR23 |
3 | 31 | Esteban Ocon | Alpine-Renault | A523 |
4 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes | W14 |
5 | 63 | George Russell | Mercedes | W14 |
6 | 16 | Charles Leclerc | Ferrari | SF-23 |
7 | 10 | Pierre Gasly | Alpine-Renault | A523 |
8 | 55 | Carlos Sainz Jnr | Ferrari | SF-23 |
9 | 4 | Lando Norris | McLaren-Mercedes | MCL60 |
10 | 81 | Oscar Piastri | McLaren-Mercedes | MCL60 |
11 | 77 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo-Ferrari | C43 |
12 | 21 | Nyck de Vries | AlphaTauri-Honda RBPT | AT04 |
13 | 24 | Zhou Guanyu | Alfa Romeo-Ferrari | C43 |
14 | 23 | Alexander Albon | Williams-Mercedes | FW45 |
15 | 22 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri-Honda RBPT | AT04 |
16 | 11 | Sergio Perez | Red Bull-Honda RBPT | RB19 |
17 | 27 | Nico Hulkenberg | Haas-Ferrari | VF-23 |
18 | 2 | Logan Sargeant | Williams-Mercedes | FW45 |
19 | 20 | Kevin Magnussen | Haas-Ferrari | VF-23 |
DNF | 18 | Lance Stroll | Aston Martin-Mercedes | AMR23 |
Klasyfikacja kierowców
Poz | Kierowca | Punkty | Strata |
---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | 144 | |
2 | Sergio Perez | 105 | 39 |
3 | Fernando Alonso | 93 | 51 |
4 | Lewis Hamilton | 69 | 75 |
5 | George Russell | 50 | 94 |
6 | Carlos Sainz Jnr | 48 | 96 |
7 | Charles Leclerc | 42 | 102 |
8 | Lance Stroll | 27 | 117 |
9 | Esteban Ocon | 21 | 123 |
10 | Pierre Gasly | 14 | 130 |
11 | Lando Norris | 12 | 132 |
12 | Nico Hulkenberg | 6 | 138 |
13 | Oscar Piastri | 5 | 139 |
14 | Valtteri Bottas | 4 | 140 |
15 | Zhou Guanyu | 2 | 142 |
16 | Yuki Tsunoda | 2 | 142 |
17 | Kevin Magnussen | 2 | 142 |
18 | Alexander Albon | 1 | 143 |
19 | Nyck de Vries | 0 | 144 |
20 | Logan Sargeant | 0 | 144 |
Klasyfikacja konstruktorów
Poz | Zespół | Punkt |
---|---|---|
1 | Red Bull | 249 |
2 | Aston Martin | 120 |
3 | Mercedes | 119 |
4 | Ferrari | 90 |
5 | Alpine | 35 |
6 | McLaren | 17 |
7 | Haas | 8 |
8 | Alfa Romeo | 6 |
9 | AlphaTauri | 2 |
10 | Williams | 1 |