Nowa książka Mikołaja Sokoła: Szybko, szybciej, najszybciej


Rozpoczęła się przedsprzedaż książki jednego z najpopularniejszych dziennikarzy zajmujących się Formułą 1 w Polsce. Mikołaj Sokół, który z bliska obserwował niemal 200 wyścigów F1, zabiera czytelników w podróż po pięknej historii tego sportu. Licząca ponad 600 stron książka z mnóstwem unikatowych zdjęć autora trafi do księgarni 13 kwietnia nakładem Wydawnictwa SQN. Jednym z jej patronów medialnych został nasz portal.

 Więcej informacji o książce „Szybko, szybciej, najszybciej. Formuła 1 Sokolim Okiem” znajdziesz na https://bit.ly/szybko-szybciej-funklub

 Dlaczego musisz ją mieć?

- autor – Mikołaj Sokół – będący  jednym z największych znawców F1 w Polsce

- ponad 600 stron

- twarda oprawa

- ponad 150 unikatowych zdjęć

- full color

Fragment książki:

Włoska Monza, jeden z klasycznych torów, przez dziesięciolecia zachowuje charakter jednego z najszybszych obiektów w kalendarzu, a jej układ wciąż przypomina trasę, po której ścigano się już w latach 20. ubiegłego stulecia. Ale rzut oka na dawny układ pętli zdradza, że po drodze pojawiły się pewne modyfikacje. Charakterystyczne długie proste są teraz poprzecinane trzema szykanami, zbudowanymi rzecz jasna w trosce o bezpieczeństwo – była to odpowiedź na coraz lepsze osiągi wyścigowych maszyn.

Ostatnie zawody na konfiguracji bez szykan odbył się w sezonie 1971. Rok później pojawiły się dwie: na prostej startowej i w zakręcie Vialone – ta nosi dziś imię Alberto Ascariego. Ostatnią, przed zakrętami Lesmo, zwaną Variante della Roggia, dodano w 1976 roku. Stopniowe spowalnianie Monzy było konieczne, bo prędkości osiągane przez trzylitrowe samochody Formuły 1, na coraz szerszych kołach i z dociskiem potęgowanym przez wyrastające z przodu i z tyłu skrzydła, robiły się po prostu zbyt duże. Tor w Parku Królewskim widział zbyt wiele tragedii, także w innych seriach wyścigowych.

Klasyczna wersja Monzy była nie tylko świątynią szybkości. Bez rujnujących rytm szykan włoski tor umożliwiał wręcz podręcznikowe korzystanie z wyścigowej techniki zwanej w uproszczeniu łapaniem się w cień aerodynamiczny za jadącym z przodu samochodem. Niczym w wyścigach kolarskich zawodnicy jadący na dalszych pozycjach mogą wtedy uzyskiwać wyższe prędkości, bo rywal z przodu bierze na siebie zadanie swoistego rozcinania powietrza, wykonując większość pracy przy zwalczaniu oporu aerodynamicznego.

Uczestnicy ostatniego wyścigu na pozbawionej szykan konfiguracji dali doskonały przykład walki z wykorzystaniem strugi aerodynamicznej. Na mecie Grand Prix Włoch 1971 pierwsze pięć samochodów przejechało linię mety w odstępie 0,6 sekundy, na czele stawki zmieniało się aż ośmiu kierowców – to rekord do dziś – a prowadzenie przechodziło z rąk do rąk aż 25 razy, przy czym mowa tu o kolejności na końcu każdego okrążenia, bez przetasowań na trasie niespełna sześciokilometrowej pętli. Nikt nie prowadził przez więcej niż pięć okrążeń z rzędu, a triumfator przewodził stawce tylko przez trzy kółka.

W takich okolicznościach swoje jedyne zwycięstwo w Formule 1 odniósł Peter Gethin, a ustanowiony przez niego rekord średniej prędkości na dystansie całego wyścigu – 242,620 km/h – został pobity dopiero w 2003 roku, także na Monzy, przez Michaela Schumachera w Ferrari. Kierowca BRM zapamiętał ten dzień także dlatego, że w drodze powrotnej z triumfalnego bankietu do hotelu musiał… zmienić przebite koło w limuzynie szefa jego ekipy, Louisa Stanleya.

Zamów książkę w pakiecie z kubkiem, zawieszką lub naklejkami na https://bit.ly/szybko-najszybciej-funklub

 


- do każdej książki zakładka gratis

- wysyłka od 4 kwietnia (książka jeszcze przed premierą w Twoich rękach!)

- atrakcyjne pakiety z innymi książkami o Formule 1

Od lotniska Silverstone do Abu Zabi. Od Giuseppe Fariny i Juana Manuela Fangio do Lewisa Hamiltona i Maxa Verstappena. Od Alfy Romeo i Ferrari do Mercedesa i Red Bulla. Formułę 1 można streścić w trzech słowach: szybko, szybciej, najszybciej. Oto jej historia widziana Sokolim Okiem Mikołaja Sokoła, który obserwował z bliska niemal 200 wyścigów F1.

Dlaczego Ferrari nie wzięło udziału w pierwszym wyścigu w historii Formuły 1? Co było nie tak z oponami Michelin, że większość stawki odmówiła startu w pamiętnym Grand Prix USA w 2005 roku? Dlaczego Ayrton Senna nigdy nie odpuszczał? Czy Robert Kubica miał szansę na mistrzostwo świata?

Książka jednego z najpopularniejszych dziennikarzy zajmujących się Formułą 1 w Polsce opowiada o najważniejszych, najciekawszych, najbardziej emocjonujących, decydujących, nietypowych wydarzeniach i kluczowych postaciach w historii F1. Nie brakuje tu także polskiego akcentu – opowieści związanych z ekscytującą karierą Roberta Kubicy.

Wykorzystując zakulisowe informacje, Mikołaj Sokół kreśli ponad 600-stronicową opowieść, w której każde Grand Prix to pretekst do spojrzenia na Formułę 1 z szerszej perspektywy i ukazania zachodzących w niej zmian. Wszystko zostało wzbogacone wspaniałymi zdjęciami autora, który wykonał je, z bliska obserwując zmagania najlepszych kierowców. To książka dla wszystkich kochających świat sportu i rywalizacji, a nie tylko zagorzałych fanów F1.


Autor: Mikołaj Sokół

Data wydania: 13 kwietnia 2022

Cena okładkowa: 79,99 zł

Format: 150 x 215

Oprawa: twarda

Liczba stron: 608

Wydawnictwo: SQN