Japoński dostawca jednostek napędowych dla zespołów Red Bull i Alpha Tauri właśnie ogłosił, że z końcem sezonu 2021 opuszczą Formułę 1. Tym samym oba te zespoły muszą szukać nowego dostawcy na kolejne lata. Zespół o wszystkim poinformował w piątek rano, podczas specjalnie zwołanej konferencji prasowej w Tokio.
Christian Horner: "Jako grupa, poświęcimy teraz czas na dalszą ocenę i znalezienie najbardziej konkurencyjnej jednostki napędowej na rok 2022 i kolejne lata."
W 2015 roku Honda wróciła do Formuły 1, najbardziej prestiżowej serii wyścigów samochodowych na świecie, mając na celu wygraną z wykorzystaniem własnych technologii zarządzania energią. Początkowo Honda doświadczyła wielu trudności, głównie we współpracy z McLarene. Dzięki skorzystaniu z pomocy swojego oddziału związanego z rozwojem silników lotniczych Honda osiągnęła wysoki poziom konkurencyjności.
Honda dzięki współpracy z Red Bull Racing i Scuderia AlphaTauri osiągnęła trzy zwycięstwa w zeszłym i dwa w obecnym sezonie.
W międzyczasie, gdy przemysł motoryzacyjny przechodzi okres wielkiej transformacji, który ma miejsce raz na sto lat, Honda zdecydowała się dążyć do „urzeczywistnienia neutralności węglowej do 2050 roku”. Cel ten będzie realizowany w ramach inicjatyw środowiskowych Hondy, które są jednym z głównych priorytetów Hondy jako producenta urządzeń mobilnych. W tym celu Honda musi skierować swoje zasoby korporacyjne w zakresie badań i rozwoju w obszary przyszłych technologii jednostek napędowych i energii, w tym technologii pojazdów z ogniwami paliwowymi (FCV) i akumulatorów EV (BEV), które będą stanowić podstawę technologii bezemisyjnych.
W ramach tego posunięcia w kwietniu tego roku Honda utworzyła nowe centrum o nazwie Innovative Research Excellence, Power Unit & Energy. Honda przesunie swoje technologie związane z zarządzaniem energią i paliwami, a także wiedzę zgromadzoną w ramach działań F1 na ten obszar technologii jednostek napędowych i energii oraz podejmie inicjatywy, koncentrując się na realizacji przyszłej neutralności węglowej. Dlatego Honda podjęła decyzję o zakończeniu swojego udziału w F1.
Sporty motorowe są wpisane w DNA Hondy, dlatego Honda będzie nadal pasjonatem podejmowania wyzwań i dążenia do zdobycia pozycji nr 1 we wszystkich kategoriach wyścigów, w których uczestniczy Honda. W F1, aby spełnić oczekiwania swoich fanów, Honda będzie współpracować z Red Bull Racing i Scuderia AlphaTauri, aby z największym wysiłkiem kontynuować rywalizację i dążyć do kolejnych zwycięstw aż do końca sezonu 2021.
W Formule 1 jeśli nic się nie zmieni, zostaje Mercedes, Renault i Ferrari jako dostawca jednostek napędowych.
Honda poprzednio była w Formule 1 od 2000 roku jako dostawca silników dla zespołu BAR. Później kupili ten zespół i przez trzy lata byli też konstruktorem. W 2008 roku był kryzys finansowy, który spowodował, że wraz z BMW odeszli ze stawki. Brawn kupił pozostałości zespołu i rok później zdobyli z Jensonem Buttonem tytuł mistrza świata Formuły 1.
Teraz mamy podobną sytuację. Nie tylko Honda za swój cel obiera transformację przemysłu samochodowego, ale również broni się przed skutkami kryzysu ekonomicznego związanego z pandemią.
Bezpośrednich przesłanek jednak do odejścia nie było. Honda radziła sobie coraz lepiej, po przejściu do Red Bulla zaczęli odnosić sukcesy. Wygrane wyścigi i walka o miejsca na podium.