Protest Red Bulla odrzucony, DAS legalny

Red Bull wczoraj najpierw wysłał kilka zapytań do FIA, a po drugim treningu złożył protest odnośnie legalności systemu DAS wykorzystywanego przez Mercedesa. Został on jednak przez sędziów odrzucony, jedncześnie stał się legalny i aktualni mistrzowie świata będą mogli z niego korzystać do końca obecnego sezonu.

Red Bull uważał, że ruch kierownicą, który sprawia, że zmienia się geometria przednich kół, a zawieszenie nie może być modyfikowane w trakcie jazdy. Mercedes bronił się twierdzać, że jest to tylko integralna część układu kierowniczego i nie jest "zawieszeniem"

Cały dokument z uzasadnieniami obu stron i decyzją sędziów znajdziecie tutaj. Poniżej wybrane urywki.

DAS nie jest systemem zawieszenia, ponieważ:

1. Jest montowany tak, że nie odgrywa żadnej roli w zawieszaniu samochodu, ani w izolowaniu go od nierówności toru
2. Jest on w pełni zamontowany na zębatkach wspomagania kierownicy.
3. Wszystko, co jest w stanie zrobić - tak jak w przypadku tradycyjnego układu kierowniczego - to zmienić ustawienie przednich kół względem osi sworznia zwrotnicy poprzez zmianę położenia zewnętrznych końcówek stelaża kierowniczego
4. Nie może on zmienić długości żadnego z elementów zawieszenia

DAS jest układem kierowniczym, ponieważ:

1. Przy uruchamianiu konwencjonalnego układu kierowniczego koła poruszają się w tym samym kierunku
2. uruchomienie systemu DAS powoduje przesunięcie kół w przeciwnym kierunku - jest to jak zmiana statycznego kąta zbieżności kół układu kierowniczego
3. Konwencjonalne układy kierownicze często zmieniają także zbieżność w trakcie skręcania
4. DAS jest układem kierowniczym, który pozwala kierowcy na optymalizację kąta zbieżności kół, a tym samym reakcji samochodu na kierowanie w trakcie jazdy

Dodatkowo DAS jest legalny, ponieważ:
1. W pełni jest zgodny z regulaminem F1, między innymi podpunktami 1.2 i 10.4.1
2. Nie jest kontrolowany elektronicznie

DECYZJA SĘDZIÓW:

Sędziowie uznali DAS za układ kierowniczy, aczkolwiek niekonwencjonalny. Dlatego też jest on legalny, gdyby Red Bullowi udało się udowodnić, że jest to część zawieszenia, to wtedy uznano by go za nielegalny.

Red Bull może apelować decyzję sędziów.