Oznaczenie z boku opony to podstawowa metoda identyfikacji, z jakim jej rodzajem mamy do czynienia. To, w większości przypadków, wszystko, czego potrzeba przeciętnemu kierowcy, aby dobrze dobrał opony do swojego pojazdu. Jeśli jednak dla Was boczna sygnatura opony to wciąż czarna magia, koniecznie zatrzymajcie się na moment, by przeczytać poniższy przewodnik!
Oznaczenie z boku opony jest numerem o standardowej formie i określonych informacjach, które się w nim zawierają. Jeśli przyjrzycie się swojemu ogumieniu, znajdziecie na nim coś, co przypomina nasz przykład:
205/55 R16 91 W
Takie “przetłumaczone” oznaczenie opony wygląda z kolei w ten sposób:
szerokość opony/profil - konstrukcja radialna - wewnętrzna średnica - indeks nośności - indeks prędkości
Spójrzmy teraz na to, co oznaczają poszczególne elementy.
Szerokość opony
W naszym przykładzie szerokość opony określona jest numerem 205. Ponieważ parametr ten zawsze wyraża się w milimetrach, oznacza to, że szerokość naszej przykładowej opony to 205 mm.
Profil opony
Opony można podzielić na nisko- i wysoko- profilowe. Niski profil ogumienia gwarantuje lepszą przyczepność na zakrętach i ogólnie wyższy komfort jazdy. W naszym wypadku widzimy, że profil opony (czyli stosunek jej wysokości do szerokości) to 55% - czyli wysokość boku to ponad połowa szerokości konkretnego ogumienia.
Radialna konstrukcja opony
Oznaczona literą R, konstrukcja radialna opony jest najczęściej spotykaną. Rzadko spotyka się na oponie inne oznaczenie, niż literę R.
Wewnętrzna średnica
Wewnętrzną średnicę opony wyraża się w calach i odpowiada ona, po prostu, wysokości felgi, którą zakłada się w danym przypadku. W podanym przez nas przykładzie widać, że wewnętrzna średnica opony wynosi 16 cali.
Indeks nośności
Ten parametr opisuje maksymalne obciążenie, jaki wytrzymuje dana opona. W naszym przypadku indeks nośności oznaczony jest cyfrą 91. Nie oznacza to jednak, że nasza przykładowa opona unieść może zaledwie 91 kilogramów. Parametr indeksu nośności wyraża się cyfrą, która następnie odpowiada konkretnej wadze. Spójrzcie poniżej:
65 290
66 300
67 307
68 315
69 325
70 335
71 345
72 355
73 365
74 375
75 387
76 400
77 412
78 425
79 437
80 450
81 462
82 475
83 487
84 500
85 515
86 530
87 545
88 560
89 580
90 600
91 615
92 630
93 650
94 670
95 690
96 710
97 730
98 750
99 775
100 800
101 825
102 850
103 875
104 900
105 925
106 950
107 975
108 1000
109 1030
110 1060
111 1090
112 1120
113 1150
114 1180
115 1215
116 1250
117 1285
118 1320
119 1360
120 1400
121 1450
122 1500
123 1550
124 1600
Indeks prędkości
Indeks prędkości to maksymalna dopuszczalna prędkość, z którą może poruszać się pojazd, w którym założono konkretną oponę. Pamiętajcie, że nie ma on nic wspólnego z przepisami prawa dotyczącymi ograniczeń prędkości! Z boku opony, indeks prędkości oznaczony jest konkretną literą, która odpowiada kilometrów na godzinę. Porównajcie nasze przykładowe oznaczenie z poniższą legendą:
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
Z 240+
W 270
Y 300
Jak widać powyżej, oznaczenie opony to nic skomplikowanego. Po przeczytaniu naszego tekstu z pewnością już poradzicie sobie z jego rozszyfrowaniem!