Maurizio Arrivabene w ostatnio udzielonym wywiadzie powiedział: “Przepisy w Formule 1 od strony technicznej jak i sportowej to jedno błędne koło. Im więcej robimy, tym są bardziej skomplikowane i jeszcze więcej musimy zmienić. Nie wszystkie przepisy są idealne i potem jeszcze trzeba wprowadzać poprawki"
Nie tylko bolidy są coraz bardziej skomplikowane, ale i zasady trudniejsze do wyjaśnienia. Zmiany w regulaminach powinny pomóc fanom jak i samym zespołom.
W Formule 1 mamy regulamin techniczny i sportowy, do tego dochodzi dużo załączników. W wspomnianych regulaminach zapisanych jako dokumenty w formacie PDF, mieliśmy w sezonie 2007 około 19 tysięcy słów na każdy z nich. To daje 38 tysięcy. Wyobraźcie sobie, że w ciągu ostatnich 10 lat, ta liczba urosła do 70 tysięcy....
Kiedyś bardzo prosto było wytłumaczyć ogólne zasady, teraz potrzeba do tego specjalisty. Weźmy sobie za przykład Grand Prix w Baku i trzy sytuacje:
1. Sergio Perez zakwalifikował się na zasłużonym drugim miejscu, ale zamiast z niego wystartować został cofnięty o 5 pozycji, ponieważ w trzecim treningu rozbił bolid i musiał wymienić skrzynię biegów.
2. Kimi Raikkonen pod koniec wyścigu został wyprzedzony przez Pereza, ale nawet jakby się obronił przed jego atakami to i tak zostałby cofnięty na czwartą pozycję, ponieważ do jego końcowego czasu doliczono 5 sekund za przejechanie białej linii przy wjeździe do pit lane.
3. Lewis Hamilton przebijał się przez stawkę, ale zwolnił, ponieważ jego silnik był w złym ustawieniu, a zespół nie mógł mu powiedzieć jakie jest prawidłowe. Taki sam problem miał Nico Rosberg i Kimi Raikkonen
Trudno tu nie wspomnieć o dziesiątkach innych przepisów, których nie da się wyjaśnić nawet w trakcie jednego weekendu Grand Prix. Kiedyś taki "niedzielny" fan siadał przed telewizorem i po prostu widział, kto jest najszybszy na torze, a teraz musi brać poprawkę na to z której już jednostki dany zawodnik korzysta w sezonie, ile ma paliwa w baku, z jakich opon musi korzystać w trakcie i czy przypadkiem nie musi przepuścić kolegi z zespołu, bo ten jest akurat na lepszej strategii..
Rok temu mieliśmy ponad 100 kar przyznanych kierowcom za wymianę różnych części w bolidach. W tym roku też dojdziemy do tego momentu, ale musimy poczekać na dalszą część sezonu.
W regulaminach na przyszły sezon mamy już zapisane dodatkowe 5 tysięcy słów, więc naprawdę współczuję tym, którzy chcą do Formuły 1 przyciągnąć nowych fanów.
- Home-icon
- Wyniki
- Sezon 2024
- _Kalendarz 2024
- _Kalendarz F1 na telefon
- _Zasady F1 na sezon 2024
- _Składy zespołów
- _Tory F1
- Aktualności
- Inne
- _Zakazane w F1
- _Sezon 1994
- _Wypadek Senny
- _Papierowe bolidy do składnia
- Kup dostęp do transmisji
- _Wszystko o F1 TV
- _Kup F1 TV
- Echa Padoku
- Książki
- Recenzje
- Prezenty