Co będzie można mówić przez team radio od GP Singapuru?


FIA wczoraj potwierdziła, że od Grand Prix Singapuru kierowca musi prowadzić swój bolid sam bez pomocy z zewnątrz. Aby zagwarantować przestrzeganie tego konkretnego zapisu Regulaminu Sportowego, została wydana dyrektywa techniczna, odnosząca się do komunikacji radiowej. Wchodzi ona w życie ze skutkiem natychmiastowym.

W celu zapewnienia przestrzegania przez wszystkie zespoły artykułu 20.1 Regulaminu Sportowego Formuły 1, zamierzamy rygorystycznie egzekwować jego założenia ze skutkiem natychmiastowym. Żadne rozmowy prowadzone pomiędzy aleją serwisową a zawodnikiem, nie mogą zawierać informacji odnoszących się do osiągów bolidu bądź kierowcy. Należy również przypomnieć, że transmisja danych z alei serwisowej do samochodu jest wyraźnie zakazana przez artykuł 8.5.2 Regulaminu Technicznego Formuły 1.

Wszystko fajnie, ale co to dokładnie oznacza? Co będzie można mówić przez radio, a co nie? Poniżej przykładowa lista spraw, które mogą i nie mogą być poruszane.

Zakazane będą rozmowy o:

Paliwo: Jeśli zawodnik ma mało paliwo, zużywa za mało lub za dużo paliwa to nie może być o tym informowany. Ilość pozostałego paliwa widzi na kierownicy, nie musi mieć do tego inżyniera, który czyta mu zużycie.

Hamulce: Kierowca ma za zimne lub za ciepłe hamulce, balans źle ustawiony? Inżynier nie może go o tym informować, zawodnik sam musi dojść do tego jak ustawić sobie balans.

Opony: Jeśli zawodnik ma przebitą oponę i powietrze schodzi z niej powoli to sam zawodnik musi to stwierdzić i poprosić o zjazd do alei serwisowej.

Kody: Mix 5, Magic Button, Hammer Time, Map 2, itd. wszystko zakazane

Okrążenie rozgrzewające: Nie mogą być podawane informacje dotyczące sprzęgła i procedury startowej

Inne: Inżynier nie może już podawać, że kierowca X jest szybszy w zakrętach 1, 2 - spróbuj zachować ERS w tej sekcji toru, żeby lepiej się bronić lub atakować itp

Dozwolone rozmowy:  

Team Orders: Ustalenia zespołowe są rozważane jako strategia, więc zespół będzie mógł je stosować

Pozycja na torze: Zespół nadal może informować o pozycjach innych kierowców na torze, głównie chodzi tutaj o treningi i kwalifikacje

Zjazdy do boksów:  Kierowca może się dowiedzieć kiedy ma zjechać po nowe opony, może zmieniać i ustalać strategię w trakcie wyścigu.

Bezpieczeństwo:  Jeśli ktoś stoi na torze, albo jakiś element odpadł innemu kierowcy i leży na torze to można taką informację przekazać kierowcy.