W Formule 1 trudno o wielkie niespodzianki. Większość wyścigów przebiega utartym schematem. Przeważnie tylko ulewny deszcz może obrócić stawkę do góry nogami. Drugim elementem, który może pokrzyżować plany kierowców i strategów w zespołach jest samochód bezpieczeństwa.
Taką sytuacje mieliśmy przykładowo w Bahrajnie. Lewis Hamilton był na prowadzeniu i nikt mu nie zagrażał. Na torze pojawił się jednak Mercedes SLS AMG i Nico Rosberg mógł łatwo dogonić swojego kolegę z zespołu.
Dzięki temu mogliśmy do ostatniego okrążenia oglądać walkę między tą dwójką kierowców.
Samochód bezpieczeństwa po raz pierwszy na torze pojawił się w Kanadzie w 1973 roku, jak widać na zdjęciu, nie przypominało to rozwiązania stosowanego obecnie. Od 1993 roku, kiedy to w przepisach pojawił się zapis określające przepisy dotyczące okresu neutralizacji, samochód bezpieczeństwa na tor wyjeżdżał 177 razy.
Najczęściej okresy neutralizacji miały miejsce w Kanadzie (24). Bliskość barier, długie proste i ostre dohamowania zapewne mają na to duży wpływ. Średnio samochód bezpieczeństwa najczęściej wyjeżdża jednak w Singapurze, ale tam Grand Prix Formuły 1 odbywa się dopiero od kilku sezonów.
Kilka statystyk od sezonu 1993:
Wyścigów Grand Prix: 372
Wyjazdów samochodu bezpieczeństwa: 177
Średnio na wyścig: 0.475
Najwięcej okresów neutralizacji: 5 (GP Kanady 2011)
Start wyścigu za samochodem bezpieczeństwa: 8
Finisz za samochodem bezpieczeństwa: 6
Wyjazdy samochodu bezpieczeństwa w poszczególnych sezonach:
1993: 2
1994: 3
1995: 1
1996: 2
1997: 4
1998: 7
1999: 9
2000: 7
2001: 5
2002: 3
2003: 12
2004: 8
2005: 9
2006: 13
2007: 9
2008: 14
2009: 9
2010: 20
2011: 12
2012: 12
2013: 10
2014*: 8 do GP Kanady
- Home-icon
- Wyniki
- Sezon 2024
- _Kalendarz 2024
- _Kalendarz F1 na telefon
- _Zasady F1 na sezon 2024
- _Składy zespołów
- _Tory F1
- Aktualności
- Inne
- _Zakazane w F1
- _Sezon 1994
- _Wypadek Senny
- _Papierowe bolidy do składnia
- Kup dostęp do transmisji
- _Wszystko o F1 TV
- _Kup F1 TV
- Echa Padoku
- Książki
- Recenzje
- Prezenty