Kiedy należy wymienić opony na nowe?

Według prawa o ruchu drogowym samochód nie może zostać wyposażony w ogumienie, którego wskaźniki pokazują zużycie bieżnika nazywane - granicznym, a w przypadku opon, które nie są zaopatrzone w takie wskaźniki – o głębokości bieżnika (rzeźby) mniejszej niż 1,6 mm. Dla przykładu – konstrukcja oraz osiągi opon firmy Michelin pozwalają na zachowanie parametrów ogumienia na solidnym poziomie w czasie całego okresu ich użytkowania.

W oponach letnich i zimowych wraz z obniżoną wysokością bieżnika zmniejszona zostaje (dotyczy to wszystkich opon) możliwość odprowadzania nie tylko wody ale także błota pośniegowego (w oponach zimowych) przez bieżnik.

Z powodu mniejszej pojemności rowków, większa ilość wody odprowadzona musi zostać w takim samym czasie. A jak wiadomo, im prędkość auta jest większa, tym szybciej może pojawić się zjawisko aquaplaningu, a więc utraty przyczepności na wodzie. Poza tym, kluczowe znaczenie ma głębokość rzeźby bieżnika dla mobilności na drogach pokrytych śniegiem. Z pewnością, ważnym czynnikiem, który powinien wpływać na dyspozycję zmiany ogumienia na nowe, będzie styl jazdy kierowcy, a także warunki użytkowania. Zdarza się, że jeździmy dynamiczniej i szybciej w czasie opadów deszczu lub śniegu, z tego powodu wcześniej powinniśmy pomyśleć o wymianie opon na nowe, w trosce o bezpieczeństwo własne i pasażerów.

Kiedy wysokość bieżnika spada poniżej 3 mm przyjmuje się, że powinniśmy pomyśleć wtedy o wymianie ogumienia letniego na nowe.

Jeżeli chodzi o opony zimowe, specjaliści zalecają, by wymieniać je na nowe, kiedy wysokość bieżnika wynosi 4 mm.

Na przykład - w oponach Michelin występują trójwymiarowe lamele BDS, VTS, które wykonane zostały w technologii StabiliGrip. Z powodu kształtu i ponacinania do podstawy klocka, w trakcie zużywanie bieżnika nie znikają tak szybko, pozwala to zachować parametry opony na poziomie, który jest stabilny przez cały okres użytkowania. W nowych oponach Michelin Alpin A3 znaleźć możemy zimowy wskaźnik zużycia bieżnika, który znajduje się pomiędzy klockami bieżnika. Jego pozycję w oponie oznaczono symbolem płatka śniegu i zamieszczono na barku opony, czyli w okolicy gdzie bok styka się z bieżnikiem. Do czego służy ten wskaźnik? Jego zadaniem jest wskazanie użytkownikowi czy wysokość bieżnika (ta przy której zalecana jest wymiana zimowej opony na nową) została przekroczona.

Większość ogumienia, które znajduje się w użytkowaniu wymienione zostaje zanim skończy 10 lat. Jeżeli chodzi o opony, które są starsze (licząc od daty ich produkcji), w tym także opon kół zapasowych, zalecane jest wymienienie ich na nowe, nawet kiedy można je nadal użytkować, i nawet jeśli wysokość bieżnika nie osiągnęła minimalnego poziomu zużycia, czyli 1,6 mm.
Reasumując można stwierdzić, że poza zaleceniami producentów, które dotyczą wymiany ogumienia letniego (3 mm) i zimowego (4 mm) na nowe, decyzję ostateczną należy podjąć uwzględniając osiągi pojazdu, styl jazdy, pogody i warunków użytkowania.

Oponeo.pl ma szeroki wybór opon i felg, w które możemy się zaopatrzyć i przy okazji skorzystać z fachowej rady i pomocy w wyborze spośród wielu znanych marek.