Top Ad unit 728 × 90

 

Zakazane w F1 - Sześciokołowe bolidy - część 2

Uzupełnijcie puste pole: Bolidy Formuły 1 najbardziej potrzebują więcej ________ . Mocy ? Prędkości ? Docisku aero ? Miejsca na reklamy ? Nie – Bolidy F1 potrzebują więcej kół, a dokładnie to sześć, przynajmniej tak niektórzy myśleli.

Cztery różne zespoły w trakcie historii F1 eksperymentowały z ideą dodania dodatkowych dwóch kół. W ciągu kilku lat powstało kilka różnych samochodów które kształtami nie przypominały niczego co wcześniej w tym sporcie widzieliśmy.

Najśmieszniejsze z tego wszystkiego jest to że te bolidy pokazały potencjał, nie zawsze, ale pomysł okazał się nie do końca chybiony - pomimo tego został jakiś czas później zakazany.

Na moment przed premierą Tyrrella P34 w 1976 roku, szef zespołu Ken Tyrrell pokazał bolid Denisowi Jenkinson jednemu z najlepszych dziennikarzy znających się na F1. Jaka była reakcja:
“Dobrze – ja myślę że chyba lepiej wyjdę i wejdę tu jeszcze raz”
Trzy lata po zdobyciu przez Tyrrella ostatniego mistrzostwa Derek Gardner (projektant) zmierzał się z problemem zmniejszenia oporu aerodynamicznego tak by bolid uzyskiwał większą prędkość. Jako że wykorzystał już wszystkie konwencjonalne sposoby zwrócił się w stronę rozwiązań do tej pory niespotykanych.

Jego pomysł opierał się na tym by zamontować dwa małe koła z przodu zamiast dwóch dużych. W ten sposób powierzchnia kontaktu z nawierzchnią była większa, a ta która stawiała opór aero mniejsza. Wiązało się to z tym że dostawca opon w tamtych czasach czyli Goodyear musiał wyprodukować małe 10 calowe koła (250mm). Na dodatek bardzo zaawansowane przednie zawieszenie miało cztery przednie koła skrętne. No i nie można zapomnieć o tym że tarcze hamulcowe były na sześciu a nie tylko czterech kołach, także taki bolid można było dużo szybciej zatrzymać niż każdy inny.

Samochód nie był przygotowany na start sezonu dlatego zespól wystartował z starym nadwoziem 007. Pierwszy P34 wziął udział w GP Hiszpanii w Jaramie, była to runda numer cztery tego sezonu. Trzy wyścigi później Jody Scheckter wygrał jedyny wyścig w tym bolidzie w Anderstorp, Szwecji. Nie byl on jednak zbyt przekonany do tego bolidu i opuścił zespół na koniec sezonu.

Tyrrell przed wycofaniem tego bolidy przejechał nim 30 GP wygrał jeden wyścig zdobył jedno pole position oraz 3 fastest laps. Sam koncept takiego bolidu jednak nie zginął.

March był następnym teamem który postanowił spróbować. Skorzystali jednak z innego rozwiązania. Cztery koła powędrowały na tył. Bolid miał mieć lepsze przyśpieszenie jako że miał większą przyczepność z tyłu. Było by tak gdyby kiedykolwiek wystartował w Grand Prix.


Ferrari również eksperymentowało z większą ilością kół. Sześć kół pojawiło się z tyłu bolidu 312 w roku 1977. Bolid ten nazywał się 312T6. Podobnie jak March nigdy nie wystartował w wyścigu, pogłoski jednak mówiły że włoski zespół chciał dodać kolejne dwa koła do przodu co dało by razem osiem....

Ostatnim zespołem który chciał uzyskać w ten sposób jakąś przewagę był Williams jednak technologia ta krótko potem została zakazana.

Williams zaprojektował bolid tak by wykorzystać efekt docisku do ziemi podobny do próżni jak w odkurzaczu. Zamontowali kurtyny po bokach bolidu które dotykały podłoża, powietrze przelatywało pod bolidem szybciej niż zwykle ponieważ nie miało jak uciekać na boki i wędrowało do dyfuzora który przyklejał bolid do ziemi. Dzięki temu że kół było 6 z tyłu można było założyć opony szerokości takiej samej jak z przodu dzięki czemu przepływ powietrza nie był tak zaburzany a docisk był jeszcze większy.

Williams zauważył jeszcze jedną rzecz. W czasie deszczy tylna oś z tych dodatkowych mogła mieć założone slicki ponieważ opony znajdujące się przed nią oczyszczały wodę z drogi.

Kurtyny w 1982 roku zostały zakazane, a rok później sześć kół w bolidzie jak i napęd na cztery. Inżynierowie Williamsa gdyby nie byli ograniczeni przez przepisy potrafili przenieść docisk aerodynamiczny na nowy poziom w F1. Możliwe jednak że było by to zbyt ciężkie fizycznie dla kierowców by znosić tak duże przeciążenia jak piloci myśliwców przez 2h wyścigu

źródło

Brak komentarzy:

Wszelkie prawa zastrzeżone F1 Fan Klub © 2010 - 2016 Zdjęcia © Ferrari spa/Ercole Colombo, Renault, Williams, McLaren, Getty Images/Red Bull, Force India/Sutton, Sauber F1 Team, Lotus, Pirelli
This website is unofficial and is not associated in any way with the Formula One group of companies. F1, and related marks are trade marks of Formula One Licensing B.V.

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.