Oscar Piastri utrzymał McLarena na szczycie tabeli czasów na torze Suzuka, mimo że druga godzina jazd została przerwana aż czterokrotnie z powodu czerwonych flag. Sesja przebiegała w chaotycznych warunkach, które mocno wpłynęły na możliwość przeprowadzania symulacji kwalifikacyjnych przez wielu kierowców.
Pierwsza przerwa nastąpiła po potężnym wypadku Jacka Doohana na pierwszym zakręcie. Jego bolid Alpine gwałtownie stracił przyczepność przy prędkości 265 km/h i uderzył w barierę. Kierowca wyszedł z auta o własnych siłach, ale pojazd oraz bariera zostały poważnie uszkodzone. Sesja została wstrzymana na ponad 20 minut. Po wszystkim ujawniono, że Doohan próbował przejazdu z otwartym DRS-em, co wcześniej testował jedynie w symulatorze – rzeczywistość jednak okazała się znacznie mniej wyrozumiała.
Po wznowieniu jazdy sesja trwała zaledwie kilka minut, zanim Fernando Alonso wypadł z toru na zakręcie Degner One. Kierowca Aston Martina zahaczył o trawę przy wejściu w zakręt i utknął w żwirze. Jego incydent był pechowy dla Yukiego Tsunody, który jako pierwszy z czołówki rozpoczął symulację kwalifikacyjną, ale musiał przerwać przejazd na miękkich oponach i zakończył dzień dopiero na 18. miejscu.
Kiedy sesja została wznowiona po raz kolejny, większość kierowców ruszyła do walki o najlepsze czasy. Duże wrażenie zrobił duet Racing Bulls – Isack Hadjar przez moment był nawet na prowadzeniu, a różnice czasowe w czołówce były minimalne – sześciu najlepszych kierowców dzieliło mniej niż jedna dziesiąta sekundy.
Sytuację zmienił Lando Norris, który przejechał ponad trzy dziesiąte szybciej od rywali. Chwilę później doszło do kolejnego przerwania sesji – tym razem z powodu pożaru trawy w pobliżu zakrętu Degner One. Prawdopodobnie iskry z przejeżdżającego bolidu zapaliły suchy fragment nawierzchni przy torze.
Po trzecim restarcie Piastri zdołał przebić czas Norrisa o mniej niż pięć setnych sekundy, zapewniając McLarenowi dublet. Liam Lawson potwierdził dobrą formę Racing Bulls, kończąc piąty, tuż za Lewisem Hamiltonem. Max Verstappen był najszybszym z kierowców Red Bulla, ale zajął dopiero ósme miejsce, narzekając przez radio na brak przyczepności z przodu. Ostatnia czerwona flaga pojawiła się na kilka sekund przed końcem sesji – ponownie przez pożar przy torze, który rozprzestrzeniał się niepokojąco szybko. To z pewnością będzie temat do analizy dla organizatorów przed resztą weekendu.
Wyniki sesji
Poz | Nr | Kierowca | Zespół | Bolid | Czas | Strata |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 81 | Oscar Piastri | McLaren-Mercedes | MCL39 | 1’28.114 | |
2 | 4 | Lando Norris | McLaren-Mercedes | MCL39 | 1’28.163 | 0.049 |
3 | 6 | Isack Hadjar | Racing Bulls-Honda RBPT | 02 | 1’28.518 | 0.404 |
4 | 44 | Lewis Hamilton | Ferrari | SF-25 | 1’28.544 | 0.430 |
5 | 30 | Liam Lawson | Racing Bulls-Honda RBPT | 02 | 1’28.559 | 0.445 |
6 | 63 | George Russell | Mercedes | W16 | 1’28.567 | 0.453 |
7 | 16 | Charles Leclerc | Ferrari | SF-25 | 1’28.586 | 0.472 |
8 | 1 | Max Verstappen | Red Bull-Honda RBPT | RB21 | 1’28.670 | 0.556 |
9 | 10 | Pierre Gasly | Alpine-Renault | A525 | 1’28.757 | 0.643 |
10 | 55 | Carlos Sainz Jnr | Williams-Mercedes | FW47 | 1’28.832 | 0.718 |
11 | 23 | Alexander Albon | Williams-Mercedes | FW47 | 1’29.023 | 0.909 |
12 | 27 | Nico Hulkenberg | Sauber-Ferrari | C45 | 1’29.062 | 0.948 |
13 | 5 | Gabriel Bortoleto | Sauber-Ferrari | C45 | 1’29.335 | 1.221 |
14 | 31 | Esteban Ocon | Haas-Ferrari | VF-25 | 1’29.507 | 1.393 |
15 | 87 | Oliver Bearman | Haas-Ferrari | VF-25 | 1’29.654 | 1.540 |
16 | 12 | Andrea Kimi Antonelli | Mercedes | W16 | 1’29.733 | 1.619 |
17 | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin-Mercedes | AMR25 | 1’29.978 | 1.864 |
18 | 22 | Yuki Tsunoda | Red Bull-Honda RBPT | RB21 | 1’30.625 | 2.511 |
19 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin-Mercedes | AMR25 | 1’30.845 | 2.731 |
20 | 7 | Jack Doohan | Alpine-Renault | A525 | 1’31.659 | 3.545 |