Rywalizacja między Maxem Verstappenem a Sergio Perezem w Red Bull Racing była tematem intensywnych dyskusji przez ostatnie cztery sezony. Pomimo że obaj kierowcy są częścią tego samego zespołu, nigdy nie było między nimi naprawdę zaciętej walki, ponieważ Verstappen konsekwentnie przewyższał Pereza. W tym sezonie jednak forma Pereza osiągnęła niepokojąco niski poziom, szczególnie po decyzji zespołu o przedłużeniu jego kontraktu, gdzie wielu miało nadzieję, że zainspiruje do poprawy wyników.
Perez rozpoczął sezon 2024 obiecująco, znacznie przyczyniając się do sukcesu Red Bulla. Wspierał Verstappena, zapewniając zespołowi miejsca na podium w trzech z pierwszych czterech wyścigów i konsekwentnie plasował się w pierwszej piątce w sześciu pierwszych wyścigach, zajmując drugie miejsce w klasyfikacji generalnej. Jednak pomimo swojego godnego uwagi początku, forma Pereza była stale przyćmiewana przez jego kolegę z zespołu.
Perez nie zakwalifikował się przed Verstappenem od Grand Prix Miami w zeszłym roku, co obejmuje 31 rund. Ten trend stał się bardziej widoczny w tym sezonie, zaczynając od katastrofalnego występu na Grand Prix Emilia-Romagna, gdzie nie udało mu się osiągnąć Q3 i zdołał jedynie awansować na ósme miejsce. Szef zespołu Red Bull, Christian Horner, opisał ten weekend jako "anomalię", ale forma Pereza nadal się pogarszała.
Forma Pereza w środku sezonu gwałtownie spadła, charakteryzując się serią słabych wyników i wypadków. Jego tempo kwalifikacyjne znacznie ucierpiało, zwiększając różnicę między nim a Verstappenem. Zauważalnie, miał wypadki w kolejnych wyścigach na Silverstone i Hungaroringu, co pogłębiło przepaść między nimi.
Wysiłki Red Bulla na rzecz poprawy RB20 również uwypukliły różnicę osiągów między ich kierowcami. Ze względu na swoje wypadki w kwalifikacjach i znaczący wypadek w Monako po kolizji z Kevinem Magnussenem, Perez często nie miał dostępu do tego samego sprzętu co Verstappen. Ta niekonsekwencja w wyposażeniu dodatkowo utrudniała mu skuteczną rywalizację.
Dylemat Red Bulla
Po serii rozczarowujących wyścigów, w tym trzech weekendów bez punktów na pięć, Horner określił sytuację Pereza jako "nie do utrzymania". Pomimo krótkiej poprawy z dwoma siódmymi miejscami, zespół pozostaje ostrożny. Red Bull ma nadzieję, że dalsze okazywanie zaufania Perezowi w końcu doprowadzi do lepszych wyników, co jest kluczowym czynnikiem w zabezpieczeniu mistrzostwa konstruktorów. Jednak zbliżając się do przerwy letniej, Perez zgromadził nieco mniej niż połowę punktów Verstappena, przy czym Max zdobył ponad czterokrotnie więcej punktów od niego w ostatnich ośmiu wyścigach.
Sezon 2024 | Max Verstappen | Sergio Perez |
---|---|---|
Szybszy w kwalifikacjach | 14 | 0 |
Ukończył wyscig przed | 11 | 0 |
Okrążenia na prowadzeniu | 670 | 21 |
Zdobyte punkty | 277 | 131 |
Te wyniki wyraźnie pokazują różnicę osiągów między Verstappenem a Perezem w tym sezonie. Verstappen konsekwentnie przewyższał Pereza w kwalifikacjach, ukończeniach wyścigów i ogólnej liczbie zdobytych punktów.
Nie wiem, co poza aspektem finansowym i umowami ze sponsorów może zatrzymywać Pereza w Red Bullu. Normalnie dawno już by został zdegradowany do RB i w jego miejsce awansowałby Daniel Ricciardo lub Liam Lawson.
Zdjęcie Red Bull