Nowe bolidy F3 od 2025 zaprezentowane


FIA Formula 3 Championship zaprezentowało dziś, w sobotę 31 sierpnia, mediom międzynarodowym nowy samochód F3 2025 w padoku Formuły 1 w Monzy. Filozofia projektowania tego nowego auta, które będzie wykorzystywane w sezonach 2025, 2026 i 2027, ma na celu stworzenie jak najlepszych warunków do rozwoju młodych kierowców, którzy aspirują do rywalizacji w Formule 2 i Formule 1. Nowy wygląd F3 2025 jest spójny z najnowszymi trendami w rodzinie F2 i F1, odzwierciedlając te same standardy bezpieczeństwa, systemy oraz osiągi, przy jednoczesnym zachowaniu przystępnych kosztów.

Nowy samochód F3 2025 spełnia najnowsze standardy bezpieczeństwa FIA i jest napędzany specjalnie zaprojektowanym silnikiem Mecachrome o pojemności 3,4 litra z sześcioma cylindrami, który generuje moc 380 koni mechanicznych przy 8000 obrotach na minutę. Planowane jest, aby nowe auto było zasilane zaawansowanym paliwem Aramco, które ma być zgodne z wytycznymi FIA dotyczącymi 100% zrównoważonego paliwa w 2025 roku. To paliwo, które ma być również używane w Mistrzostwach F2, stanowi krok naprzód w dążeniu grupy Formuły 1 do osiągnięcia neutralności węglowej do 2030 roku. Nowy samochód będzie także korzystał z nowych 16-calowych opon Pirelli, które od 2025 roku będą zawierały naturalny komponent gumowy certyfikowany przez Forest Stewardship Council (FSC).

Samochód F3 2025 został zaprojektowany z myślą o zwiększeniu możliwości wyprzedzania, co zapewni emocjonującą akcję na torze. Nowy kokpit został zaprojektowany tak, aby poprawić ergonomię i instalację kierowcy, aby mogła z niego korzystać szeroka gama zawodników. Systemy samochodu będą nadal obejmować takie funkcje jak wirtualny samochód bezpieczeństwa (VSC), zoptymalizowany system redukcji oporu powietrza (DRS) oraz nową jednostkę sterującą Marelli Vehicle Control Unit (VCU), identyczną z tą używaną obecnie w F2. F3 2025 pomyślnie przeszedł testy na torze w Varano w czerwcu, z udziałem byłej kierowcy F2, Tatiany Calderon. Od tego czasu samochód pokonał 2000 kilometrów w trakcie różnych testów rozwojowych. Po dzisiejszej prezentacji program rozwoju będzie kontynuowany do końca roku, a pierwsze samochody zostaną dostarczone zespołom przed końcem grudnia 2024 roku. Pozostałe dwa samochody zostaną dostarczone w połowie stycznia 2025 roku, a zespoły i kierowcy będą mogli po raz pierwszy doświadczyć nowej generacji samochodu podczas oficjalnych testów przedsezonowych na początku 2025 roku.