Nowe surowe restrykcje czekają kierowców Formuły 1, uniemożliwiając im zbyt wolne poruszanie się między okrążeniami kwalifikacyjnymi w tym roku. Niels Wittich, dyrektor wyścigu FIA, wydał nowe wytyczne dla kierowców w kolejnej próbie uniknięcia potencjalnie niebezpiecznych sytuacji między kierowcami podczas kwalifikacji.
W ostatnich sezonach zdarzyło się kilka bliskich sytuacji z udziałem kierowców poruszających się z dużą prędkością i innych, którzy jechały powoli, aby schłodzić opony lub jednostki napędowe.
Organ zarządzający sportem próbował uregulować tę kwestię w zeszłym roku, wymagając, aby kierowcy na okrążeniu wyjazdowym i zjazdowym trzymali się odpowiednich limitów. Nowa inicjatywa idzie o krok dalej.
Od tego weekendu prędkość kierowców w stosunku do tego czasu okrążenia będzie mierzona przy każdym punkcie sedziowskim wokół toru. To powinno zmniejszyć możliwość dużych różnic prędkości między bolidami podczas kwalifikacji.
Zaktualizowane przepisy stanowią: "Dla bezpiecznego i zorganizowanego przebiegu wydarzenia, z wyjątkiem sytuacji wyjątkowych uznanych za takie przez sędziów, aby zapewnić, że bolidy nie są prowadzone niepotrzebnie wolno na żadnym okrążeniu podczas i po zakończeniu sesji kwalifikacyjnej (w tym okrążeniach wejściowych i wyjściowych) lub podczas okrążeń rozpoznawczych, gdy wyjście z alei serwisowej jest otwarte dla sprintu lub wyścigu, kierowcy muszą utrzymać się na lub poniżej maksymalnego czasu ustawionego przez FIA ECU przynajmniej raz w każdym sektorze sędziowskim oraz na obu pierwszym i drugim liniach samochodu bezpieczeństwa (sektor sędziowski jest definiowany jako odcinek toru między każdym z paneli świetlnych FIA). "Kierowca, który przekroczy maksymalny czas ustawiony przez FIA ECU, może być uznany za jadącego niepotrzebnie wolno."
Jako dodatkowe zabezpieczenie przed sytuacjami, gdzie szybko nadjeżdżające samochody zbliżają się do znacznie wolniejszych, dyrektor wyścigu wydał również nowe instrukcje dotyczące zachowania w określonych punktach toru.
"W przypadku szybko nadjeżdżających bolidów, kierowcy powinni przejść na zewnętrzną stronę między zakrętami trzy i cztery, dziesięć i jedenaście, oraz trzynaście i czternaście, aby uniknąć dużych różnic prędkości między bolidami na torze na linii wyścigowej."
Jednym z konsekwencji wprowadzonych w zeszłym roku zasad, których FIA chce uniknąć, jest celowe zwalnianie w wyjeździe z alei serwisowej, gdzie często brakuje miejsca na wyprzedzanie. Zaktualizowane przepisy obejmują także aleję serwisową.
Zdjęcie Williams