Recenzja gry EA Sports WRC

Dzisiaj chciałbym wam opowiedzieć o grze EA Sports WRC, która jest najnowszym dziełem studia Codemasters, znanych z takich hitów jak Dirt czy F1. Gra jest oparta na licencji FIA World Rally Championship i została wydana przez Electronic Arts na PC oraz konsole nowej generacji. Czy warto zagrać w tę grę? Zapraszam do lektury!

Zacznijmy od tego, co najważniejsze w grach rajdowych - fizyki jazdy. Muszę przyznać, że gra jest bardzo przyjemna w prowadzeniu i nie sprawia większych problemów nawet początkującym graczom. Samochody reagują dobrze na zmiany nawierzchni i warunków pogodowych, a system uszkodzeń jest realistyczny i wpływa na zachowanie pojazdu. Jednakże, jeśli szukacie wyzwania i realistycznego symulatora, to ta gra może was rozczarować. Fizyka jazdy jest bowiem dość uproszczona i pozwala na popełnianie błędów bez większych konsekwencji. Nie oznacza to jednak, że gra jest nudna - wręcz przeciwnie!

Gra oferuje nam 17 różnych lokacji do pokonania, od zimowej Szwecji po gorącą Kenię. Każda z nich ma swój własny klimat i charakterystykę, co wymusza na graczu dostosowanie stylu jazdy i ustawień samochodu. Lokacje są pięknie wykonane i pełne szczegółów, a trasy są ciekawe i zróżnicowane. Nie brakuje tu także klasycznych odcinków znanych z prawdziwych rajdów, takich jak Col de Turini czy Ouninpohja.

W trybie kariery mamy okazję stworzyć własny zespół rajdowy i poprowadzić go do sukcesu. Możemy wybrać samochód z jednej z trzech klas: WRC, WRC 2 lub WRC 3. Każda z nich ma swoje zalety i wady, a także różni się poziomem trudności. W trakcie sezonu musimy dbać o finanse, rozwój samochodu, morale załogi i relacje z sponsorami. Tryb kariery ma wiele ciekawych pomysłów, takich jak system rywalizacji z innymi kierowcami czy możliwość tworzenia własnych odcinków testowych. Niestety, nie wszystkie z nich zostały dobrze dopracowane, a niektóre aspekty gry są zbyt łatwe lub powtarzalne.

Na pocieszenie mamy tryb Szkoły Rajdowej, który jest świetnym wprowadzeniem do gry dla nowicjuszy. W tym trybie możemy nauczyć się podstawowych umiejętności rajdowych, takich jak hamowanie, skręcanie czy kontrola nad poślizgiem. Tryb ten jest bardzo przyjazny i zabawny, a także daje nam możliwość zdobycia dodatkowych nagród.

Jednym z największych atutów gry jest budowanie samochodów oraz różnorodność pojazdów do wyboru. Gra zawiera ponad 50 samochodów rajdowych z różnych epok, od legendarnych Grupy B po współczesne maszyny WRC. Każdy samochód ma swój własny charakter i zachowanie na trasie, a także można go dostosować do własnych preferencji poprzez zmianę ustawień zawieszenia, skrzyni biegów czy dyferencjału. Możemy także zmienić wygląd naszego samochodu poprzez edytor oklejenia, chociaż ten jest dość ubogi i ograniczony.

Największymi mankamentami gry są silnik graficzny Unreal Engine oraz brak polskiej wersji językowej. Silnik Unreal Engine nie sprawdza się najlepiej w grach motorsportowych, co widać po słabej optymalizacji, niskiej jakości tekstur czy sztucznej inteligencji przeciwników. Brak polskiej wersji językowej jest natomiast niezrozumiały i niedopuszczalny, zwłaszcza że gra jest oparta na licencji FIA WRC, w której startuje polski kierowca Kajetan Kajetanowicz. Ponadto, gra ma kilka innych niedoróbek, takich jak brak Super Specjalnych Odcinków, które były obecne w poprzednich częściach serii, czy niedopracowany pilot, który często podaje złe lub niejasne informacje.

Podsumowując, gra EA Sports WRC to dobra propozycja dla fanów rajdów, zwłaszcza tych, którzy lubią grać ze znajomymi w trybie multiplayer lub klubach. Gra ma wiele zalet, takich jak przyjemna fizyka jazdy, piękne i zróżnicowane lokacje, bogaty wybór samochodów czy ciekawy tryb kariery. Jednakże, gra ma także wiele wad, takich jak słaby silnik graficzny, brak polskiej wersji językowej czy niektóre niedopracowane elementy rozgrywki. Dlatego też, moja ocena gry to 7/10. To świetna baza, która jednak wymaga poprawek technicznych i większego zaangażowania w pewne aspekty gry. Mam nadzieję, że twórcy będą słuchać opinii graczy i zaktualizują grę w przyszłości.