Max jedyny konsekwentny, praca z oponami decydowała o wszystkim?


W sezonie Formuły 1 2023 tylko Max Verstappen konsekwentnie wyciskał maksimum możliwości z jego bolidu, przyznali szefowie dwóch najbliższych rywali Holendra.

Mimo dominacji Red Bulla w sezonie, Verstappen był zawsze najszybszym kierowcą zespołu, wygrywając 19 z 22 wyścigów. Jego partner z zespołu, Sergio Perez, miał dużo większe problemy, często nie udawało się zakwalifikować do pierwszej dziesiątki, a na koniec sezonu miał mniej niż połowę punktów swojego kolegi z zespołu.

Ferrari i Mercedes doświadczały większych wahnięć formy między swoimi dwoma kierowcami. Charles Leclerc i Carlos Sainz Jnr mieli swoje momenty w trakcie sezonu, przyznał szef zespołu Ferrari, Frederic Vasseur.

"Myślę, że to prawda, że Carlos był bardzo, bardzo silny po przerwie letniej, a Charles błyszczał w ostatnich sześciu czy siedmiu weekendach," powiedział.

Verstappen zazwyczaj miał dużą przewagę nad rywalami, zwłaszcza w niedzielę, dla tych za nim najmniejsza różnica w pewności siebie kierowcy mogła znacząco wpłynąć na ich wyniki, powiedział Vasseur.

"To było prawdziwe dla każdego zespołu, z wyjątkiem Maxa wszyscy na gridzie mieli wzloty i upadki podczas sezonu", przyznał. Więc czasami różnica jednej dziesiątej [sekundy], bo lubisz tor albo lubisz ustawienie bolidu tego dnia, sprawiała, że można było być drugim, trzecim lub dziesiątym.

Mercedes również dostrzegł, że wahania formy między ich kierowcami były szczególnie dotkliwe w trakcie sezonu. Lewis Hamilton zakończył sezon serią miejsc poza pierwszą szóstką, ale wcześniej w roku radził sobie lepiej, gdy to George Russell miał kłopoty.

Podobnie jak Vasseur, Wolff powiedział, że jedynym kierowcą, który był stały przez cały sezon, był Verstappen.

"Trudno zrozumieć, że dobrzy kierowcy w różnych zespołach mają te oscylacje formy", powiedział. "Widzieliśmy, jak to oscyluje w obie strony. Fundamentalnie myślę, że chodzi o przyczepność opon. Jeśli jesteś w stanie mieć bolid w idealnym miejscu, stabilną platformę, z którą zaczynasz pracę na początku weekendu, to możesz wyciągnąć wydajność."Myślę, że jeśli nie masz tego, po prostu nie ma wydajności. Spadasz z klifu, dosłownie. Więc nie mam na to wyjaśnienia.

"Myślę, że jedynym kierowcą w tym roku, który zrozumiał, jak jeździć na tych oponach, jest Max."

Lewis Hamilton pozostaje bez zwycięstwa od przedostatniej rundy sezonu 2021 w Arabii Saudyjskiej, wcześniej zdołał wygrać przynajmniej jeden wyścig w każdym sezonie swojej kariery od debiutu z McLaren w 2007 roku.

Po przeanalizowaniu danych dotyczących jazdy Maxa Verstappena, kierowca Mercedesa jest przekonany, że jego były rywal spokojnie radzi sobie na czele stawki, wskazując na ich pojedynek w końcówce Grand Prix Stanów Zjednoczonych jako dowód na to, że Verstappen i Red Bull są klasą samą dla siebie.

Hamilton zakończył wyścig w Austin na bliskim drugim miejscu za Verstappenem, ale później został zdyskwalifikowany, ponieważ stwierdzono nadmierne zużycie deski podłogowej jego samochodu w trakcie 56-okrążeniowego wyścigu. Twierdzono, że niższa wysokość zawieszenia Hamiltona sprawiła, że był znacznie bliżej tempa Verstappena, niż byłby w przeciwnym razie.

W rozmowie z BBC powiedział: "Możesz przeanalizować czasy okrążeń i niektóre dane dotyczące jazdy Maxa; on po prostu odpoczywa z przodu znacznie częściej niż nie. Nie sądzę, żeby choć raz się spocił przez cały rok.

"Nawet gdy ścigaliśmy go w Austin, nie sądzę, żeby się spocił. Myślę, że po prostu był w stanie to kontrolować.

"A gdy jesteś w takiej pozycji, gdzie masz wydajność i możesz zwolnić, samochód idzie dalej. Opony trzymają się dłużej, a ty jesteś w idealnym miejscu, co jest niesamowite.

"Ostatecznie [Verstappen i Red Bull] wykonali niesamowitą pracę, zasłużyli na to."

Foto: Red Bull Content Pool