Max Verstappen odniósł łatwe zwycięstwo w Grand Prix Kanady, wyprzedzając Fernando Alonso i Lewisa Hamiltona. Kierowca Red Bulla prowadził przez wszystkie okrążenia wyścigu, wygrywając o niecałe dziesięć sekund po kontrolowanej jeździe. Alonso zajął drugie miejsce po wcześniejszej walce z Hamiltonem, który ukończył wyścig na trzecim miejscu na podium.
Po starcie Verstappen utrzymał prowadzenie, a Hamilton wyprzedził Alonso, zdobywając drugie miejsce. George Russell utrzymał czwartą pozycję, podczas gdy Esteban Ocon wyprzedził Nico Hulkenberga, awansując na piąte miejsce.
Kiedy aktywowano system DRS na trzecim okrążeniu, żaden z sześciu czołowych kierowców nie znajdował się w odległości jednej sekundy od rywala przed sobą, aby skorzystać z pomocy przy wyprzedzaniu. Alonso naciskał, aby wywierać presję na Hamiltona i lekko ocierał się o ścianę na wyjściu z zakrętu czwartego na czwartym okrążeniu, ale uniknął uszkodzenia swojego Astona Martina.
Wirtualny samochód bezpieczeństwa został krótko aktywowany na ósmym okrążeniu, kiedy Logan Sargeant zatrzymał się przy zakręcie szóstym z nieokreślonym problemem samochodu, ale wyścig został wznowiony przed zakończeniem tego okrążenia. Alonso zaczął wywierać presję na Hamiltona w walce o drugie miejsce, ale nie był w stanie zbliżyć się wystarczająco, aby spróbować wyprzedzenia.
Na dwunastym okrążeniu błąd Russella na wyjściu z zakrętu dziewiątego spowodował uderzenie w barierę, powodując przebicie prawej tylnej opony i uszkodzenie przedniego skrzydła. Samochód bezpieczeństwa wyjechał na tor, a Verstappen, Hamilton i Alonso natychmiast zjechali do boksów po twarde opony. Wszyscy trzej zachowali swoje pozycje, ale doszło do bliskiego incydentu między Hamiltonem a Alonso, gdy oboje opuścili swoje miejsca w boksach. Sędziowie jednak uznali, że to nie było niebezpieczne zwolnienie.
Dwa samochody Ferrari, Charles Leclerc i Carlos Sainz Jr., pozostały na torze, awansując na czwarte i piąte miejsce, co wydawało się wtedy błędem strategicznym. Sergio Perez również zyskał szóstą pozycję, nie zjeżdżając do boksów. Po przeprowadzeniu oceny uszkodzeń Russell wrócił do wyścigu, chociaż teraz znajdował się na 19. i ostatnim miejscu. Pod koniec wycofał się jednak z dalszej walki.
Verstappen poprowadził stawkę na restarcie na początku 17. okrążenia, szybko odskakując Hamiltonowi, podczas gdy Alonso ścigał Mercedesa na trzecim miejscu. Verstappen od razu ustanowił nowe najszybsze okrążenie i powiększył przewagę nad Hamiltonem do ponad 1,5 sekundy pod koniec drugiego okrążenia po restarcie.
Alonso naciskał na Hamiltona i ostatecznie dogonił Mercedesa na prostej na 22. okrążeniu, wyprzedzając go od wewnątrznej i hamując przed ostatnią szykaną, aby awansować na drugie miejsce. Hamilton próbował kontratakować na prostej mety, ale bez powodzenia.
Verstappen stopniowo powiększał przewagę nad Alonso, zwiększając prowadzenie do pięciu sekund w połowie dystansu wyścigu. Sainz jako pierwszy z Ferrari zjechał do boksów na końcu 38. okrążenia, powracając na tor nadal na czwartym miejscu. Kolejnym przystankiem był Leclerc na kolejnym okrążeniu, powracając na tor nadal przed Sainzem na czwartym miejscu, oba Ferrari miały teraz twarde opony.
Hamilton zjechał do boksów, aby wymienić opony na średnią mieszankę na 40. okrążeniu, a Aston Martin natychmiast zareagował, zjeżdżając do boksów na kolejnym okrążeniu, ale wybierając twarde opony. Verstappen był ostatnią z czołowej trójki, która dokonała drugiego przystanku na końcu 42. okrążenia, wybierając średnią mieszankę. Wrócił na tor z zachowanym prowadzeniem, nieco ponad cztery sekundy przed Alonso.
Z 16 okrążeniami do końca, Russell został wezwany do garażu, stając się drugim samochodem, który wycofał się z wyścigu z powodu problemu z prawym przednim hamulcem, który Mercedes nie był w stanie naprawić. Z jednym Mercedem poza wyścigiem, drugi zaczął zmniejszać dystans do Alonso przed nim, jednak kierowca Aston Martina przyspieszył, gdy Hamilton zbliżył się na tyle, że mógł skorzystać z DRS, i odrobił ponad trzy sekundy przewagi.
Na czele Verstappen był w stanie kontrolować swoje tempo i oddalać się od Alonso. Przejechał pozostałe okrążenia, zdobywając flagę w szachownicę i zapewniając sobie szóste zwycięstwo w sezonie oraz czwartą kolejną wygraną, zwiększając jeszcze bardziej swoje zdrowe prowadzenie w mistrzostwach. Alonso ukończył wyścig na drugim miejscu, z przewagą 9,5 sekundy, a Hamilton uzupełnił podium o kolejne cztery sekundy.
Dwa samochody Ferrari, Leclerc i Sainz, zajęły odpowiednio czwarte i piąte miejsce, a Perez zajął szóste miejsce w drugim Red Bullu. Alexander Albon zdobył swoje najlepsze dotychczasowe rezultaty dla Williamsa, zajmując siódme miejsce, przed Estebanem Oconem na ósmej pozycji.
Lando Norris przekroczył linię mety na dziewiątym miejscu, ale wypadł poza punktację po otrzymaniu pięciosekundowej kary za niesportowe zachowanie wcześniej w wyścigu. To awansowało Lance'a Strolla na dziewiąte miejsce, a Valtteriego Bottasa na ostatnie punktowane, dziesiąte miejsce po tym, jak Stroll wygrał wyścig do linii mety.
Klasyfikacja kierowców po GP Kanady 2023
Poz | Kierowca | Punkty | Strata |
---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | 195 | |
2 | Sergio Perez | 126 | 69 |
3 | Fernando Alonso | 117 | 78 |
4 | Lewis Hamilton | 102 | 93 |
5 | Carlos Sainz Jnr | 68 | 127 |
6 | George Russell | 65 | 130 |
7 | Charles Leclerc | 54 | 141 |
8 | Lance Stroll | 37 | 158 |
9 | Esteban Ocon | 29 | 166 |
10 | Pierre Gasly | 15 | 180 |
11 | Lando Norris | 12 | 183 |
12 | Alexander Albon | 7 | 188 |
13 | Nico Hulkenberg | 6 | 189 |
14 | Oscar Piastri | 5 | 190 |
14 | Valtteri Bottas | 5 | 190 |
16 | Zhou Guanyu | 4 | 191 |
17 | Yuki Tsunoda | 2 | 193 |
18 | Kevin Magnussen | 2 | 193 |
19 | Nyck de Vries | 0 | 195 |
20 | Logan Sargeant | 0 | 195 |
Klasyfikacja konstruktorów po GP Kanady 2023
Poz | Zespół | Punkty | Strata |
---|---|---|---|
1 | Red Bull | 321 | |
2 | Mercedes | 167 | 154 |
3 | Aston Martin | 154 | 167 |
4 | Ferrari | 122 | 199 |
5 | Alpine | 44 | 277 |
6 | McLaren | 17 | 304 |
7 | Alfa Romeo | 9 | 312 |
8 | Haas | 8 | 313 |
9 | Williams | 7 | 314 |
10 | AlphaTauri | 2 | 319 |