Formuła 1 w sezonie 2022, wszystko co musisz wiedzieć, zasady, przepisy i nowe bolidy

Sezon 2022, to duże zmiany regulaminowe w Formule 1. Można powiedzieć, że przyszły sezon to początek nowej ery. Pierwotnie wszystkie te zmiany miały mieć miejsce w sezonie 2021, ale w związku z wybuchem pandemii, ich wprowadzenie zostało opóźnione o rok.

Pełne regulaminy, techniczny, sportowy oraz finansowy znajdziecie na stronach FIA. Poniżej postaram się w jednym miejscu zebrać wszystkie zmiany i je aktualizować wraz ze zbliżającym się sezonem 2022.

Składy kierowców na sezon 2022 znajdziecie tutaj

Główne założenia nowych przepisów to:

- bolidy, które są w stanie lepiej walczyć ze sobą na torze;

- bardziej wyrównana stawka;

- sport, w którym sukces zależy bardziej od tego, jak dobrze zespół wydaje swoje pieniądze, a nie od tego, ile wydaje zgodnie z zasadami FIA. (Limit wprowadzono już w 2020 roku. Ustalono, że zespoły mogą wydać 145 milionów dolarów, za rok zostanie on zmniejszony do 140 milionów.);

- sport, który jest też lepszym biznesem dla zespołów;

- sport, który nadal jest najważniejszą serią na świecie i zarazem wizytówką najnowocześniejszej technologii;

Główne Zmiany techniczne:

- wiemy, że waga minimalna wzrośnie z 752kg do 790kg

- zwiększona zostanie minimalna waga jednostki napędowej,

- wprowadzone zostaną restrykcje w wykorzystywanych do jej budowy materiałów,

- wprowadzona zostanie standardowa pompa paliwowa,

- dodatkowe przepisy pozwolą ujednolicić moc takich samych jednostek napędowych w różnych zespołach;

- 20% paliwa musi być odnawialnego i więcej w kolejnych latach,

- skrzynie biegów, a dokładniej ich rozwój ma być zamrożony na 5 lat,

- hydrauliczne zawieszenie ma być zakazane,

- układ zawieszenia ma być uproszczony,

- większe koła 18-calowe,

- koce grzewcze zostają, ale zmniejszą ich maksymalne temperatury, (koce mają zniknąc w sezonie 2023),

- bolidy mają być jeszcze bezpieczniejsze,

- bolidy nie będą się tak rozpadać, żeby później części nie wypadały na tor lub w trybuny

- bolidy będą 3 do 3,5 sekundy wolniejsze od obecnych, czyli osiągi jak w 2016 roku,

- na bolidach pojawią się informacyjne panele LED

Sprzedaż części i ich nowy podział

Od wielu sezonów zespoły sprzedają między sobą części, które w regulaminie nie są oznaczone jako wymagane do własnej konstrukcji. Red Bull sprzedawał części Alpha Tauri, Haas kupował od Ferrari i w sumie wszyscy o tym wiedzieli, nie było wielkich kontrowersji. Wszystko było zgodnie z regulaminem.

W ostatnich dwóch latach Racing Point, a teraz Aston Martin korzysta z konstrukcji, która przypomina zeszłorocznego Mercedesa. Dlatego też przepisy mają wykluczyć tego typu sytuacje.

Za rok wszyscy będą mieli nowe konstrukcje. Zmieniają się przepisy, wygląd bolidów. Oznacza to teoretycznie, że zespół, który chciałby sprzedać części, musiałby sprzedać te, z których sam korzysta. To pewnie byłoby im nie na rękę.

Części do bolidów od sezonu 2021 podzielone będą na 5 kategorii:

- części produkowane przez zespoły,

- części dostarczane przez 1 wykonawcę,

- części prefabrykowane, dostępne dla wszystkich zespołów, ale ich projekt przygotowuje FIA,

- części, które jeden zespół może sprzedać drugiemu,

- części open source, które mogą być rozwijane przez wszystkie zespoły i dostępne dla wszystkich do wykorzystania

Jeśli chodzi o te części, które można kupić, to możliwe, że Haas i Racing Point będą te sytuację rozwiązywały podobnie jak AlphaTauri. Zespół ten ma przez Red Bulla wyznaczony wrześniowy termin ustalenia specyfikacji dla skrzyni biegów. Zespół matka sprzeda im zawieszenie, skrzynię biegów i hydraulikę, na takim etapie projektowania, jaki wcześniej ustalą dla konkretnej części.

Red Bull te części nadal będzie rozwijał dla swojej konstrukcji, a AlphaTauri kupi je po prostu z wcześniejszej fazy rozwoju. Oni i tak muszą już wcześniej znać wygląd i projekt danej części, żeby przygotować resztę bolidu. Dlatego też ustalono harmonogram, który pozwoli im lepiej współpracować.

Jeśli oglądaliście serial Amazonu, Racing Driver, to zapewne widzieliście jakie konsekwencje może za sobą nieść nieprzygotowanie części pod określoną konstrukcję. McLaren teoretycznie współpracował z Hondą i Japończycy byli ich jedynym dostawcą, a i tak przed startem sezonu przywieźli silnik, który nie pasował do skrzyni biegów.

Zmiany sportowe w nowych przepisach:

- format weekendu zostanie skrócony z 4 do 3 dni, (zrezygnowano z czwartkowych spotkań z mediami, mają one teraz mieć miejsce w piątek)

- na ten moment jeszcze nie wiadomo, czy testowane w 2021 roku sprinty kwalifikacyjne zadomowią się w kalendarzu F1 na dłużej,

- maksymalnie w kalendarzu może być 25 Grand Prix w sezonie,

- wprowadzenie limitu zmian części w trakcie weekendu, będzie można testować nowe części w piątek, ale nie będzie można ich używać w sobotę i niedzielę,

- limit budżetu określony na 140 milionów na 21 Grand Prix + milion za każdy wyścig dodatkowy

- w limicie nieliczone są wydatki marketingowe, kontrakty kierowców, roczne bonusy dla pracowników,

- wprowadzono kary i limity wykorzystania tarcz i klocków hamulcowych

- zespoły są zmuszone do testowania młodych kierowców

- System DRS zostaje, ale jeśli na danym torze nie będzie problemów z wyprzedzaniem, to nie zostaną ustalone żadne strefy DRS.

W związku z tym, że sezony są coraz dłuższe, a testów coraz mniej. Zespoły przepisami zostały zobowiązane do sprawdzenia młodych zawodników w dwóch piątkowych sesjach w trakcie całego sezonu.

Oznacza to, że każdy zespół będzie musiał zastąpić jednego ze swoich podstawowych kierowców dwa razy w ciągu roku. W nowych przepisach znajduje się też zapis, że taki młody kierowca nie mógł brać udziału w więcej niż dwóch Grand Prix Formuły 1, więc Robert Kubica automatycznie odpada.

Przepisy, które zostały jednogłośnie zatwierdzone przez Światową Radę Sportu Samochodowego, zostaną połączone z nową strukturą zarządzania i podziału zysków, która umożliwi rozwój i poprawę sportu przy jednoczesnym dalszym wzmacnianiu modelu biznesowego. Umowy te znajdują się na zaawansowanym etapie uzgadniania współpracy z zespołami.

Wyrównanie stawki:

Wyniki końcowej klasyfikacji konstruktorów z sezonu 2020 miały wpływ na możliwości rozwoju poszczególnych zespołów w sezonie 2021. Im wyższe miejsce w klasyfikacji generalnej, tym krótszy czas pracy w tunelu aerodynamicznym oraz z wykorzystaniem CFD. Słabsi będą mogli więcej czasu poświęcić na poprawę swoich konstrukcji lub przygotowywanie się do rewolucji 2022.

Tym samym już teraz słabsze zespoły teoretycznie mogą lepiej się przygotować do sezonu 2022.

Miejsce Limit testów sezon 2021 sezony 2022-2025
1 90% 70%
2 92,5% 75%
3 95% 80%
4 97,5% 85%
5 100% 90%
6 102,5% 95%
7 105% 100%
8 107,5% 105%
9 110% 110%
10 112,5% 115%
Nowy zespół 112,5% 115%

Zamrożenie rozwoju jednostek napędowych 2022-2024:

Rozwój jednostek napędowych w latach 2022-2024 zostanie zamrożony. Red Bull Racing i Alpha Tauri korzystają z silników Hondy, Japończycy wycofują się z Formuły 1. Zamrożenie sprawi, że szanse poszczególnych zespołów będą mniej więcej równe, a Ci z jednostkami Hondy nie będą pokrzywdzeni. Red Bull sam nie byłby w stanie rozwijać silników odziedziczonych po Japończykach w ten sam sposób, co Mercedes, Renault, czy Ferrari.

Tym samym zostajemy z silnikami hybrydowymi 1.6 litra turbo na kolejne trzy sezony minimum.

Wygląd nowych bolidów:

Na grafikach poniżej widać jak mniej więcej zmieni się wygląd nowych bolidów. Pewne obszary są ściśle określone przez przepisy i ich kształt musi być identyczny, ale większość kluczowych części pozwoli zespołom na dowolność, taką jak w obecnych regulaminach. Zespoły nadal będą mogły mieć w swoich konstrukcjach np. różne nosy, przednie skrzydła, wloty do bocznych chłodnic, pokrywy silnika, czy tylne skrzydło.

Aerodynamika bolidów ulegnie jednak dużej zmianie. Do Formuły 1 powróci efekt przypowierzchniowy i bardzo dużo docisku będzie pochodzić z podłogi. Ma to sprawić, że powietrze za bolidem nie będzie powodowało dużych turbulencji i tym samym bolidy będą mogły jechać bliżej siebie bez utraty docisku.

Wprowadzony zostanie maksymalny rozstaw osi (3600 milimetrów), a więc bolidy F1 nie będą mogły być coraz dłuższe, czyli zatrzymany będzie trwający kilka lat trend. Taka wartość sprawi, że bolidy będą krótsze od obecnych o około 150 mm.


F1 2021 new look

F1 2021 new look

F1 2021 new look

F1 2021 new look

F1 2021 new look