Wyrównywanie stawki w sezonie 2021, nowe przepisy

Światowa Rada Sportów Motorowych FIA zatwierdziła nowe zasady na sezony 2020 i 2021, mające na celu przede wszystkim zmniejszenie kosztów, które ponoszą zespoły.

Zmiany obejmują również zapisy dotyczące tego, jak będą przebiegać tegoroczne mistrzostwa i wyścigi Grand Prix bez kibiców, nazywane - "wydarzeniami zamkniętymi".

Co znajdziemy w nowych przepisach? Najważniejsze jest zatwierdzenie obniżonego limitu budżetowego, podwyższenie minimalnej wagi bolidów oraz nowe zasady "aero handicapu", które mają być wprowadzone w sezonie 2021.

Ta ostatnia zmiana ograniczy poszczególnym zespołom rozwój aerodynamiki. Najlepsze zespoły będą musiały przestrzegać rygorystycznych limitów dotyczących korzystania z tuneli aerodynamicznych i mocy obliczeniowej dynamiki płynów (CFD). Tym samym słabsze zespoły będą miały więcej możliwości rozwoju niż te większe. Co powinno wyrównać stawkę.

Oprócz zaostrzenia ograniczeń w zakresie rozwoju aerodynamiki, wprowadzone zostaną również limity dotyczące wykorzystania jednostek napędowych w hamowni.

Przyszłoroczny limit budżetowy został obniżony z 175 do 145 milionów dolarów. W latach 2022-2023 zostanie obniżony najpierw do 140, a potem ostatecznie do 135 milionów dolarów.

Koszty zapewnienia benefitów dla pracowników zostaną ograniczone do 1 miliona. Szczepienia nie zawierają się w tym limicie.

Dodatkowo uzgodniono nowe środki mające na celu ograniczenie sposobu, w jaki zespoły mogą rozwijać swoje obecne projekty w przyszłym roku. Szczegóły dotyczące tego, które elementy zostaną "zamrożone" w latach 2020-2021, zostały ratyfikowane i wprowadzono system "żetonów", aby umożliwić zespołom dokonanie ograniczonej liczby zmian przed przyszłym rokiem.

Podłoga ma być w przyszłym roku zmodyfikowana w celu zmniejszenia ilości generowanego docisku.

McLaren już zapowiedział, że czekają ich kolejne zwolnienia pracowników w związku z limitami budżetowymi, ale ogólnie je pochwalają. Ferrari również stwierdziło, że w celu zachowania miejsc pracy będą musieli rozważyć dodatkowe starty w innych seriach.