Top Ad unit 728 × 90

 

Trik Ferrari, który im daje więcej mocy

W Formule 1 od kilku lat rozwój jednostek napędowych nie jest mocno ograniczony. Każda nowa specyfikacja silnika może być mocniejsza od poprzedniej lub bardziej niezawodna. Tym samym Ferrari, Mercedes, Renault i Honda wydają miliony dolarów na usprawnienie jednostek.

Jak dobrze pokazał wyścig w Rosji i Singapurze, Ferrari ma obecnie najmocniejszy silnik. Co daje im większa moc? Po pierwsze bolid osiąga większe prędkości, po drugie zespół może korzystać z większego docisku w zakrętach, ponieważ wie, że ma przewagę nad innymi na prostych.

W Soczi Mercedes mocno tracił na prostych do Ferrari, dlatego też zdjęto docisk z bolidów Hamiltona i Bottasa, co z kolei sprawiło, że zaczęli tracić w zakrętach.

FIA co roku wprowadza pewne zmiany w przepisach, gdy wykryje, że ktoś próbuje wykorzystać jakiś sprytny sposób na podniesienie mocy. Mieliśmy już plotki o dziwnie podzielonej baterii w bolidach Ferrari, o spalaniu oleju w trakcie jazdy, czy też przetrzymywaniu dodatkowego paliwa tuż za przepływomierzami.

W tym pierwszym przypadku zamontowano dodatkowe czujniki monitorujące pobór energii z baterii, a w drugim przypadku wprowadzono limit zużycia oleju przez silnik. W tym sezonie można spalić 0,6 litra oleju na 100 kilometrów. W przyszłym roku już tylko 0,3 litra.

Ewidentnie FIA widzi w tym miejscu duże możliwości zwiększania mocy silnika, dlatego też wprowadza coraz większe ograniczenia.

Na czym prawdopodobnie polega nowa sztuczka Ferrari?

Dieter Rencken twierdzi, że Włosi stosują ciśnieniowy intercooler chłodzony olejem i powietrzem. Pod ciśnieniem powstaje wtedy "mgiełka" oleju, która przedostaje się z powietrzem do komory spalania. Ten olej, czy płyn chłodniczy nie jest monitorowany tak samo, jak olej silnikowy i w ten sposób Ferrari stosuje w zasadzie tę samą sztuczkę spalania oleju, tylko dostarcza go w inny sposób i na dodatek nie jest ograniczona ilością, której może użyć.

Czy to prawda? Trudno powiedzieć, ale prawda jest taka, że w ostatnich latach Ferrari miało już mocniejszy silnik i po wprowadzeniu ograniczeń w spalaniu oleju, nagle tę moc straciło. Teraz sytuacja znowu się odwróciłą, więc prawdopodobnie coś jest na rzeczy.


Wszelkie prawa zastrzeżone F1 Fan Klub © 2010 - 2019
This website is unofficial and is not associated in any way with the Formula One group of companies. F1, and related marks are trade marks of Formula One Licensing B.V.

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.