Tor Autodromo Nazionale Monza we Włoszech

 

Autodromo Nazionale Monza
Pierwsze Grand Prix 1950
Liczba okrążeń 53
Długość toru 5.793 km
Długość wyścigu 306.72 km
Rekord okrążenia 1:21.046 Rubens Barrichello (2004)

Kiedy zbudowano tor?

Zbudowany w zaledwie 110 dni w 1922 roku, Autodromo Nazionale Monza był trzecim na świecie specjalnie zbudowanym torem wyścigowym, po Brooklands w Wielkiej Brytanii i Indianapolis w USA. 

Kiedy odbyło się pierwsze Grand Prix?

W 1950 roku tor stał się częścią oryginalnego kalendarza Formuły 1 i od tego czasu organizuje Grand Prix Włoch co roku z wyjątkiem jednego.

Jaki jest ten tor?

Rapido! Najszybsze okrążenie w historii Formuły 1 zostało ustanowione na torze Monza - kierowca Williamsa Juan Pablo Montoya osiągnął 260,6 km/h podczas treningu przed Grand Prix w 2004 roku - co powinno dać ci pewne wyobrażenie o naturze toru, który miejscowi nazywają "La Pista Magica". Samochody jadą na pełnym gazie przez 80% okrążenia i osiągają swoje Vmax na 1,1-kilometrowej prostej startu/mety. Stamtąd ruszają do historycznej sekcji parku, gdzie seria dużych zatrzymań w ciasnych szykanach daje hamulcom niezły trening.

Dlaczego warto?

Parkowa sceneria Monzy, położonej na północny wschód od włoskiej stolicy mody, Mediolanu, tworzy relaksującą, zieloną scenerię dla Grand Prix, podczas gdy zachowana bankowość Monzy - zauważ ją w tle, gdy samochody opuszczają Parabolica, a także na wiadukcie, pod którym przejeżdżają w drodze do Variante Ascari - nie pozostawia wątpliwości, że jesteś w obecności bardzo wyjątkowego toru wyścigowego.

Gdzie jest najlepsze miejsce do oglądania?

Celuj w trybunę przy Variante del Rettifilo, aby zobaczyć niesamowity spektakl samochodów hamujących z około 350 km/h do zaledwie 70 km/h przed pokonaniem ciasnej szykany. Jest to również jedno z najlepszych miejsc do wyprzedzania na torze, a także magnes do walki na pierwszym okrążeniu.

Wszystkie tory F1 znajdziecie tutaj