Sauber planuje duże aktualizacje w tym roku

Sauber, pod kierownictwem dyrektora technicznego Jamesa Keya, zamierza wprowadzić "kilka" istotnych pakietów aktualizacyjnych w nadchodzącym sezonie.

Powrót Keya do szwajcarskiego zespołu, po raz pierwszy od 2012 roku, nastąpił po zwolnieniu go z tej samej pozycji w McLarenie po rozczarowującym początku sezonu 2023.

Wracając do Sauber, Key zauważa, że zespół znacząco się rozwinął podczas jego dziesięcioletniej nieobecności w fabryce w Hinwil.

"Cieszę się, że wróciłem. Wciąż jest wiele znajomych twarzy. Wielu ludzi, z którymi miałem okazję pracować podczas poprzedniego pobytu w Sauber, jest wciąż tutaj, więc istnieje pewien poziom znajomości.

"Zespół się rozrósł. Nadal jesteśmy małą firmą, ale mimo to jesteśmy dość dużym zespołem - wiele setek osób. Zaczyna brakować miejsc parkingowych i biurowych - normalny problem, gdy osiągniesz ten etap.”

"Myślę, że ogólnie rzecz biorąc, ta efektywność małego zespołu wciąż istnieje, ale nieuchronnie, rosnąc zaczynasz to tracić. Odbudowanie tego jest jednym z rzeczy, które musimy trochę bardziej nadrobić."

Niezależny zespół wchodzi w dwuletni okres pod prowizoryczną nazwą. Jeździł jako Alfa Romeo przez ostatnie pięć lat i przyjął nazwę swojego sponsora Stake na sezony 2024 i 2025. Następnie w 2026 roku stanie się zespołem fabrycznym Audi.

Key mówi, że dla Sauber istnieje jasna ścieżka do podążania, gdy rozwijają i wzmacniają swój dział techniczny przed przybyciem Audi, które dostarczy dedykowaną jednostkę napędową zgodnie z nowymi przepisami wprowadzonymi w 2026 roku. Jednak podkreśla, że zespół potrzebuje czasu, aby w pełni zrealizować swoje zamierzone cele.

Sauber stanie się Audi w 2026 roku

"Jeśli chodzi o kolejne kroki, istnieje bardzo istotny, dobrze udokumentowany plan" - powiedział. "Już na nim pracujemy. Przyciąganie odpowiednich talentów do zespołu, aby dołączyć do już bardzo dobrego zespołu, to oczywiście priorytet, nad którym ciężko pracujemy w tle.

"Istnieje pewien czas oczekiwania na przyjęcie ludzi, oczywiście, z okresem badawczym, byliśmy tego świadomi. Z pewnością czekamy na to. Istnieje wiele rzeczy, które możemy zrobić teraz bez dodatkowych ludzi itp. Na pewno są rzeczy, które zespół może zrobić w swojej obecnej formie lepiej. Ale ostatecznie, aby osiągnąć nasze cele, musimy rozwijać się we wszystkich kluczowych obszarach - właściwie we wszystkich obszarach. Wszędzie musimy iść naprzód, bez względu na to, na którym etapie tego procesu jesteśmy.”

"Myślę, że ostatecznie nie będziemy prawdopodobnie gotowi na finalny produkt, do którego dążymy, aż do około 2027 roku, naprawdę, bo jest dużo do zrobienia. Ale będziemy w znacznie lepszej formie, zbliżając się do 2026 roku, co da nam szansę, aby zrobić krok naprzód, którego potrzebujemy."

Jak wszystkie zespoły, Sauber jest ograniczony limitem budżetowym, który określa, ile zespół może wydawać rocznie. Jednak Key twierdzi, że swoboda inwestowania w poprawę rozwoju samochodu - dozwolona w ramach dopuszczalnych "wydatków na kapitał" - pomoże im zmniejszyć dystans do większych zespołów przed przybyciem Audi.

"Zespół bardzo mądrze wydał pieniądze, które miał" - wyjaśnił Key. "Muszę powiedzieć, że obecni właściciele, akcjonariusze, bardzo stabilni, doskonale wspierają zespół.”

"W tym roku dokonano kilku naprawdę ważnych inwestycji, które zaczną przynosić efekty w [2024 roku]. Więc to już jest w pewnym stopniu gotowe, ale jest jeszcze wiele do zrobienia. Myślę, że wszystkie podstawy zdecydowanie są, dlatego uważam, że istnieje potencjał, aby natychmiast się poprawić.”

"Ale są pewne duże rzeczy, których zdecydowanie trochę nam brakuje. Myślę, że przyszłe wydatki kapitałowe uzupełnią te luki, wprowadzając nowoczesne kluczowe udogodnienia, inwestując w istniejące już obiekty, które są dobre jako baza - tunel aerodynamiczny w Sauber jest legendarny, ale jest praca do wykonania, jeśli chodzi o technologię, na przykład. Więc myślę, że wszystko to przyniesie bezpośrednie zyski wydajności w porównaniu do tego, gdzie obecnie jesteśmy. A wiele z tego to doganianie, szczerze mówiąc."

Po rozczarowującym początku roku 2023 roku były zespół Keya w McLarenie wprowadził kilka istotnych aktualizacji w trakcie sezonu, aby znaleźć się na czele stawki i stać się regularnymi pretendentami do podium. Przed nowym sezonem w 2024 roku Key oczekuje, że Sauber wprowadzi w ciągu nadchodzącego roku kilka dużych aktualizacji, starając się przyspieszyć procesy rozwojowe przed 2026 rokiem.

"Mamy dość klarowny plan" - powiedział. "Kilka, być może, dużych przedmiotów rozwojowych, które musimy próbować wprowadzić na samochód w trakcie sezonu 2024, więc mamy to w planie."

Rozpoczęcie wcześnie prac nad pierwszym bolidem z napędem Audi zgodnie z nowymi przepisami na rok 2026 nie wchodzi w grę w tym roku, ponieważ przepisy tego zakazują. Jednak Key stwierdził, że zespół musi być gotowy, aby zaawansować ten projekt w przyszłym roku: "Rok 2025 będzie krytycznym okresem dla 2026."

Pytania do artykułu:

1. Jakie konkretne kroki Sauber podejmuje, aby przyciągnąć nowe talenty do zespołu?

2. W jaki sposób budżetowy pułap wpływa na możliwość inwestowania w rozwój samochodu przez Sauber?

3. Jakie istotne inwestycje zostały dokonane w 2024 roku i w jaki sposób wpłyną na zespół w sezonie 2024?

4. Jak Sauber planuje przyspieszyć swój rozwój przed sezonem 2026, zwłaszcza w kontekście nowych przepisów dotyczących napędu Audi?

5. Dlaczego James Key uważa, że zespół nie osiągnie docelowego stanu aż do około 2027 roku, pomimo planów rozwoju?