Startuje nowy sezon - Formuła E - zasady

Zbliża się koniec sezonu Formuły 1, został nam tylko wyścig w Abu Zabi, a przerwa zimowa długa. Więc może czas zainteresować się inną serią? Startuje kolejny, już szósty sezon Formuły E. Dwanaście zespołów, dwudziestu czterech kierowców, będzie walczyło o tytuł mistrza świata kierowców w bolidach elektrycznych.

W tym roku naprawdę warto śledzić ich walkę. Pojawiają się nowe zespoły, jakość całej serii jest coraz lepsza. W stawce mamy takie zespoły, których marki z pewnością chcielibyśmy widzieć w Formule 1: BMW, Audi, DS Automobiles, Nissan, Jaguar, Porsche i taki, który znamy Mercedes.

Zawodnicy do dyspozycji będą mieli 250 kW mocy, co odpowiada 355 koniom mechanicznym, natomiast w trybie wyścigowym kierowcy będą dysponowali mocą 200 kW, co odpowiada 270 KM. To wszystko da im prędkość maksymalną w wysokości 280 km/h i przyspieszenie sięgające 2.8 sekundy do setki.

W bolidzie GEN2 kierowcy będą wykorzystywać 18-calowe koła oraz specjalnie zaprojektowane opony francuskiej firmy Michelin, które będą mogły być używane na suchej i mokrej nawierzchni

Zawodników, a przynajmniej część z nich na pewno też kojarzycie. Stoffel Vandorrne, Felipe Massa, Lucas di Grassi, Jean Eric Verge, Sebastien Buemi, Jerome deAmbrosio czy Pascal Werhlein.

Diriyah E-Prix w Arabi Saudyjskiej rozpoczyna sezon. Jutro pierwszy, a w sobotę drugi wyścig.

Na ich stronie znajdziecie informacje jak oglądać poszczególne sesje - tutaj

W Polsce wszystkie sesje transmituje Eurosport, a same wyścigi dodatkowo znajdziecie na TVN Turbo.

22.11 - Kwalifikacje:
Eurosport 8:55
22.11 - Wyścig:
Eurosport 12:45
TVN Turbo 12:30

23.11 - Kwalifikacje:
Eurosport 8:55
23.11 - Wyścig:
Eurosport 13:00
TVN Turbo 13:00

Zasady / Przepisy Formuły E

Rozgrywane są dwa mistrzostwa. Kierowców, oraz konstruktorów. Kierowcy punktują indywidualnie, a dla zespołów, dwóch kierowców z zespołu. W każdym wyścigu punktują następująco za odpowiednie miejsca:

1 - 25 punktów
2 - 18 punktów
3 - 15 punktów
4 - 12 punktów
5 - 10 punktów
6 - 8 punktów
7 - 6 punktów
8 - 4 punktów
9 - 2 punktów
10 - 1 punktów

Dodatkowe 3 punkty można zdobyć za pole position oraz 1 kolejny za najszybsze okrążenie w wyścigu.

Weekend E-prix

Standardowo weekend wygląda tak, że pierwszego dnia odbywa się wolny przejazd po torze w celu sprawdzenia elektroniki. Moc silnika jest limitowana do 110 kW.

Następnego dnia odbywają się wszystkie sesje.

Treningi
Dwa treningi. Pierwszy trwa 45 minut, a drugi 30 minut. Jeśli mamy dwa wyścigi w jeden weekend to drugiego dnia jest tylko jeden 45-minutowy trening

Moc silnika jest limitowana do 250 kW.

Kwalifikacje
Kierowcy podzieleni są na cztery grupy po sześciu zawodników. Normalnie według klasyfikacji kierowców a w pierwszym wyścigu, wg poprzedniego sezonu.

Każdy z nich ma sześć minut na ustanowienie najlepszego czasu. Najlepsza szóstka z wszystkich grup trafia do walki o pole position i dodatkowe trzy punkty do klasyfikacji.

W tej grupie zawodnicy wyjeżdżają już tylko pojedynczo. Jak pierwszy zawodnik rozpoczyna swoje okrążenie i drugi zawodnik w tym momencie może wyjechać na tor i tak dalej. Ich końcowe wyniki decydują o ostatecznej kolejności.

Moc silnika jest limitowana do 250 kW.

Wyścig
E-Prix rozpoczynamy ze stojącego startu. Światła zmieniają się z czerwonych na zielone i zawodnicy ruszają. Wyścig trwa 45 minut i jedno okrążenie. Nie ma zjazdu do boksów na wymianę bolidów, jak to było w Formule E jeszcze dwa lata temu. Moc musi starczyć zawodnikowi na przejechanie całego dystansu.

Moc silnika jest limitowana do 200 kW za wyjątkiem:

Attack mode 
Tryb ataku wprowadzono w zeszłym sezonie. Na torze znajduje się specjalna strefa, przez którą zawodnik musi przejechać. Przeważnie, żeby w nią trafić, musi specjalnie zwolnić lub stracić trochę czasu. W nagrodę dostaje jednak 35 kW mocy, na krótki okres czasu.

Na godzinę przed startem FIA ogłasza, jaka to będzie dokładnie moc, na jaki czas, ile razy kierowca musi skorzystać z tej opcji. Każdy zawodnik jest zmuszony do wykorzystania maksymalnej ilości dostępnego trybu ataku.

FanBoost
Przed każdym wyścigiem odbywa się specjalne głosowanie dla widzów i fanów. Pięciu kierowców, którzy otrzymają najwięcej głosów, dostaje doładowanie na pięć sekund dostępne pod przyciskiem na kierownicy.


Są to ogólne zasady, które powinny wystarczyć do zrozumienia wyścigów i ich zasad. Sam szczerze mówiąc wielu wyścigów w poprzednich latach, nie oglądałem, ale zeszły sezon zainteresował mnie na tyle, że dam obecnemu szansę.

Składy zespołów na sezon 2019/2020