Top Ad unit 728 × 90

 

Jak wyglądało testowanie w F1 - 9 lat temu

Formuła 1 ograniczała w ostatnich latach testowanie bolidów w trakcie i przed sezonem. W tym roku nastąpiła mała zmiana. Przez 8 dni w trakcie sezonu, po wybranych weekendach Grand Prix, kierowcy i zespoły mogą sprawdzać swoje bolidy. Wydaje się, że jest to duża liczba, ale jeśli porównamy ją do testów 9 lat temu zmienia się nasza perspektywa.

Do końca 2006 roku nie było ograniczeń w testach. Rok później wprowadzono limit przejechanych kilometrów na 30 tysięcy km rocznie. W sezonie 2010 testy pomiędzy poszczególnymi weekendami Grand Prix zakazano, można było sprawdzać tylko bolidy w linii prostej. Od tamtego roku zespoły testowały tylko przez 12 dni w zimę.

Ograniczenia te miały też swoje plusy. Wszystkie zespoły brały udział w testach, media mogły w łatwiejszy sposób je relacjonować, a zespoły oszczędzały dużo pieniędzy.

Jak to wyglądało jeszcze przed wprowadzeniem ograniczeń w regulaminie?

Do 2006 roku testy nie były kontrolowane. Bolidy nawet nie musiały przejść testów zderzeniowych przed wyjechaniem na tor. Większość zespołów testowało na torach przez siebie wynajętych. Przez to ciężko było ocenić formę poszczególnych ekip przed sezonem. Zespoły miały więcej czasu na sprawdzanie poszczególnych części i nie musiały się mobilizować tak jak ma to miejsce teraz. Wszyscy mogli korzystać z dwóch kierowców na raz na torze i nie musieli się obawiać awarii, mieli dużo czasu na testowanie drugim bolidem, czy też po prostu następnego dnia.

Cofnijmy się do 1999 roku. Odbyło się wtedy 18 testów przed sezonem. Zawodnicy i zespoły testowały przez 55 dni. Poniżej znajdziecie ich harmonogram.

DataTorZespoły
13-15 Styczeń 1999 Catalunya Arrows, BAR, Ferrari, Prost, Williams
19 Styczeń 1999 Fiorano Ferrari
23-26 Styczeń 1999 Jerez BAR, Benetton, Honda, Stewart
26-28 Styczeń 1999 Catalunya Arrows, McLaren, Sauber Williams
3-4 Luty 1999 Magny-Cours Prost, Williams
3-4 Luty 1999 Silverstone Arrows, Benetton, Jordan
6-10 Luty 1999 Fiorano Ferrari
8-14 Luty 1999 Catalunya Arrows, Benetton, Ferrari, Honda, Jordan, McLaren, Minardi, Prost, Sauber, Stewart
13-17 Luty 1999 Kylami BAR, Williams
16 Luty 1999 Magny-Cours Prost
17-18 Luty 1999 Silverstone Arrows, Benetton
17-20 Luty 1999 Catalunya Jordan, McLaren, Prost, Sauber, Stewart
17-20 Luty 1999 Mugello Ferrari, Minardi
22-24 Luty 1999 Fiorano Ferrari
22-25 Luty 1999 Silverstone Arrows, BAR, Benetton, Honda, Jordan, McLaren, Williams
23-25 Luty 1999 Mugello Ferrari, Minardi
28 Luty – 1 Marzec 1999 Fiorano Ferrari

Teraz wydaje nam się, że było to dużo testów, ale do 2005 roku ta ilość jeszcze bardziej urosła. Od zakończenia sezonu 2004 do początku 2005 odbyły się wtedy 34 testy w trakcie 109 dni. Zespoły musiały mieć po kilka ekip mechaników, po kilku kierowców testowych, a koszta były ogromne. Zresztą widać to po zespołach, które testowały częściej. Im budżet zespołu był większy, tym więcej testów się odbywało.

Data Tor Zespoły
22-23 Listopad 2004 Varano Ferrari
22-26 Listopad 2004 Misano Minardi
23-26 Listopad 2004 Paul Ricard Toyota
23-27 Listopad 2004 Catalunya BAR, Ferrari, McLaren, Red Bull, Renault, Sauber, Toyota, Williams
25-26 Listopad 2004 Fiorano Ferrari
30 Listopad – 4 Grudzień 2004 Jerez BAR, Ferrari, Jordan, McLaren, Red Bull, Renault, Sauber, Toyota, Williams
1 Grudzień 2004 Silverstone McLaren
1-3 Grudzień 2004 Fiorano Ferrari
7-12 Grudzień 2004 Jerez BAR, Ferrari, McLaren, Red Bull, Renault, Toyota, Williams
8 Grudzień 2004 Fiorano Ferrari
10-11 Styczeń 2005 Vallelunga Ferrari
10-16 Styczeń 2005 Jerez BAR, Ferrari, McLaren, Renault, Toyota, Williams
14-16 Styczeń 2005 Valencia Sauber
18-20 Styczeń 2005 Misano Minardi
18-21 Styczeń 2005 Catalunya Ferrari, Red Bull, Toyota, Williams
19-21 Styczeń 2005 Valencia BAR, McLaren, Renault, Sauber
20 Styczeń 2005 Fiorano Ferrari
22-23 Styczeń 2005 Varano Ferrari
24-30 Styczeń 2005 Catalunya Ferrari, McLaren, Sauber
25 Styczeń 2005 Fiorano Ferrari
25-28 Styczeń 2005 Valencia BAR, Red Bull, Renault, Toyota, Williams
1-4 Luty 2005 Valencia BAR, Ferrari, McLaren, Renault, Toyota, Williams
4 Luty 2005 Misano Minardi
7-8 Luty 2005 Silverstone Jordan
8-13 Luty 2005 Jerez BAR, Ferrari, McLaren, Red Bull, Renault, Sauber, Toyota, Williams
9-11 Luty 2005 Silverstone Jordan
14 Luty 2005 Valencia Ferrari
15-17 Luty 2005 Valencia BAR
15-18 Luty 2005 Catalunya Ferrari, Jordan, McLaren, Red Bull, Renault, Toyota, Williams
19-21 Luty 2005 Imola Minardi, Sauber
21-23 Luty 2005 Silverstone McLaren, Red Bull, Renault
21-24 Luty 2005 Valencia BAR, Ferrari, McLaren, Toyota, Williams
1-2 Marzec 2005 Mugello Ferrari
5-6 Marzec 2005 Varano Ferrari

Co ciekawe Ferrari pojawiło się aż na 20 z 34 testów, tymczasem Minardi było obecne tylko trzykrotnie. Oczywiście taka ilość testów nie oznaczała, że włoski zespół od razu odniesie sukces w tym sezonie. 2005 rok to przecież jeden z najgorszych sezonów Ferrari w ostatnich latach.

W tamtym sezonie wszystkie zespoły w trakcie testów przejechały 392 tysiące kilometrów. Brało w nich udział 65 zawodników. Testy odbywały się przez 255 dni w roku na 25 różnych torach. Rok później przejechanych kilometrów było jeszcze więcej.

Moim zdaniem te wszystkie ograniczenia pozytywnie wpłynęły na Formułę 1. Gdyby nie zmniejszenie kosztów najsłabsze zespoły już dawno odpadły z rywalizacji i nie mówię tu tylko o Marussi, czy Caterhamie, ale też Williamsie, czy Sauberze. Fanom łatwiej śledzić przedsezonowe zmagania kierowców i zespołów, łatwiej jest też ocenić formę poszczególnych ekip. Jakie jest wasze zdanie?
Wszelkie prawa zastrzeżone F1 Fan Klub © 2010 - 2019
This website is unofficial and is not associated in any way with the Formula One group of companies. F1, and related marks are trade marks of Formula One Licensing B.V.

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.