Do końca 2006 roku nie było ograniczeń w testach. Rok później wprowadzono limit przejechanych kilometrów na 30 tysięcy km rocznie. W sezonie 2010 testy pomiędzy poszczególnymi weekendami Grand Prix zakazano, można było sprawdzać tylko bolidy w linii prostej. Od tamtego roku zespoły testowały tylko przez 12 dni w zimę.
Ograniczenia te miały też swoje plusy. Wszystkie zespoły brały udział w testach, media mogły w łatwiejszy sposób je relacjonować, a zespoły oszczędzały dużo pieniędzy.
Jak to wyglądało jeszcze przed wprowadzeniem ograniczeń w regulaminie?
Do 2006 roku testy nie były kontrolowane. Bolidy nawet nie musiały przejść testów zderzeniowych przed wyjechaniem na tor. Większość zespołów testowało na torach przez siebie wynajętych. Przez to ciężko było ocenić formę poszczególnych ekip przed sezonem. Zespoły miały więcej czasu na sprawdzanie poszczególnych części i nie musiały się mobilizować tak jak ma to miejsce teraz. Wszyscy mogli korzystać z dwóch kierowców na raz na torze i nie musieli się obawiać awarii, mieli dużo czasu na testowanie drugim bolidem, czy też po prostu następnego dnia.
Cofnijmy się do 1999 roku. Odbyło się wtedy 18 testów przed sezonem. Zawodnicy i zespoły testowały przez 55 dni. Poniżej znajdziecie ich harmonogram.
Data | Tor | Zespoły |
13-15 Styczeń 1999 | Catalunya | Arrows, BAR, Ferrari, Prost, Williams |
19 Styczeń 1999 | Fiorano | Ferrari |
23-26 Styczeń 1999 | Jerez | BAR, Benetton, Honda, Stewart |
26-28 Styczeń 1999 | Catalunya | Arrows, McLaren, Sauber Williams |
3-4 Luty 1999 | Magny-Cours | Prost, Williams |
3-4 Luty 1999 | Silverstone | Arrows, Benetton, Jordan |
6-10 Luty 1999 | Fiorano | Ferrari |
8-14 Luty 1999 | Catalunya | Arrows, Benetton, Ferrari, Honda, Jordan, McLaren, Minardi, Prost, Sauber, Stewart |
13-17 Luty 1999 | Kylami | BAR, Williams |
16 Luty 1999 | Magny-Cours | Prost |
17-18 Luty 1999 | Silverstone | Arrows, Benetton |
17-20 Luty 1999 | Catalunya | Jordan, McLaren, Prost, Sauber, Stewart |
17-20 Luty 1999 | Mugello | Ferrari, Minardi |
22-24 Luty 1999 | Fiorano | Ferrari |
22-25 Luty 1999 | Silverstone | Arrows, BAR, Benetton, Honda, Jordan, McLaren, Williams |
23-25 Luty 1999 | Mugello | Ferrari, Minardi |
28 Luty – 1 Marzec 1999 | Fiorano | Ferrari |
Teraz wydaje nam się, że było to dużo testów, ale do 2005 roku ta ilość jeszcze bardziej urosła. Od zakończenia sezonu 2004 do początku 2005 odbyły się wtedy 34 testy w trakcie 109 dni. Zespoły musiały mieć po kilka ekip mechaników, po kilku kierowców testowych, a koszta były ogromne. Zresztą widać to po zespołach, które testowały częściej. Im budżet zespołu był większy, tym więcej testów się odbywało.
Data | Tor | Zespoły |
22-23 Listopad 2004 | Varano | Ferrari |
22-26 Listopad 2004 | Misano | Minardi |
23-26 Listopad 2004 | Paul Ricard | Toyota |
23-27 Listopad 2004 | Catalunya | BAR, Ferrari, McLaren, Red Bull, Renault, Sauber, Toyota, Williams |
25-26 Listopad 2004 | Fiorano | Ferrari |
30 Listopad – 4 Grudzień 2004 | Jerez | BAR, Ferrari, Jordan, McLaren, Red Bull, Renault, Sauber, Toyota, Williams |
1 Grudzień 2004 | Silverstone | McLaren |
1-3 Grudzień 2004 | Fiorano | Ferrari |
7-12 Grudzień 2004 | Jerez | BAR, Ferrari, McLaren, Red Bull, Renault, Toyota, Williams |
8 Grudzień 2004 | Fiorano | Ferrari |
10-11 Styczeń 2005 | Vallelunga | Ferrari |
10-16 Styczeń 2005 | Jerez | BAR, Ferrari, McLaren, Renault, Toyota, Williams |
14-16 Styczeń 2005 | Valencia | Sauber |
18-20 Styczeń 2005 | Misano | Minardi |
18-21 Styczeń 2005 | Catalunya | Ferrari, Red Bull, Toyota, Williams |
19-21 Styczeń 2005 | Valencia | BAR, McLaren, Renault, Sauber |
20 Styczeń 2005 | Fiorano | Ferrari |
22-23 Styczeń 2005 | Varano | Ferrari |
24-30 Styczeń 2005 | Catalunya | Ferrari, McLaren, Sauber |
25 Styczeń 2005 | Fiorano | Ferrari |
25-28 Styczeń 2005 | Valencia | BAR, Red Bull, Renault, Toyota, Williams |
1-4 Luty 2005 | Valencia | BAR, Ferrari, McLaren, Renault, Toyota, Williams |
4 Luty 2005 | Misano | Minardi |
7-8 Luty 2005 | Silverstone | Jordan |
8-13 Luty 2005 | Jerez | BAR, Ferrari, McLaren, Red Bull, Renault, Sauber, Toyota, Williams |
9-11 Luty 2005 | Silverstone | Jordan |
14 Luty 2005 | Valencia | Ferrari |
15-17 Luty 2005 | Valencia | BAR |
15-18 Luty 2005 | Catalunya | Ferrari, Jordan, McLaren, Red Bull, Renault, Toyota, Williams |
19-21 Luty 2005 | Imola | Minardi, Sauber |
21-23 Luty 2005 | Silverstone | McLaren, Red Bull, Renault |
21-24 Luty 2005 | Valencia | BAR, Ferrari, McLaren, Toyota, Williams |
1-2 Marzec 2005 | Mugello | Ferrari |
5-6 Marzec 2005 | Varano | Ferrari |
Co ciekawe Ferrari pojawiło się aż na 20 z 34 testów, tymczasem Minardi było obecne tylko trzykrotnie. Oczywiście taka ilość testów nie oznaczała, że włoski zespół od razu odniesie sukces w tym sezonie. 2005 rok to przecież jeden z najgorszych sezonów Ferrari w ostatnich latach.
W tamtym sezonie wszystkie zespoły w trakcie testów przejechały 392 tysiące kilometrów. Brało w nich udział 65 zawodników. Testy odbywały się przez 255 dni w roku na 25 różnych torach. Rok później przejechanych kilometrów było jeszcze więcej.
Moim zdaniem te wszystkie ograniczenia pozytywnie wpłynęły na Formułę 1. Gdyby nie zmniejszenie kosztów najsłabsze zespoły już dawno odpadły z rywalizacji i nie mówię tu tylko o Marussi, czy Caterhamie, ale też Williamsie, czy Sauberze. Fanom łatwiej śledzić przedsezonowe zmagania kierowców i zespołów, łatwiej jest też ocenić formę poszczególnych ekip. Jakie jest wasze zdanie?