Rajd Szwecji - czyli zapowiedź zimowego rajdu

Rajd Szwecji... większość osób zgodzi się, że bez tego rajdu trudno byłoby rozegrać pełen sezon WRC. Dlaczego? To wydarzenie co roku jest jedną z rund cyklu WRC od 1973 r. wyłączając rok 2009 w którym zamiast w Szwecji załogi walczyły w Norwegii.

Oczywiście rajd ten ma dużo dłuższą tradycję. Na samym początku był to rajd letni (mówimy tu okresie czasu, gdy nie była to runda Rajdowych Mistrzostw Świata), dopiero po paru latach wydarzenie to zostało przeniesione na okres zimowy, dzięki czemu również dzisiaj możemy cieszyć się takimi, a nie innymi warunkami podczas drugiej tegorocznej rundy. Zastanawiacie się zapewne kiedy odbył się ten letni rajd, czyli pierwszy rajd w Szwecji - był to rok 1950.

Zakończmy jednak lekcję historii, wiem, że nie po to tu jesteście dlatego przejdźmy do rzeczy i zacznijmy przygotowania do drugiej, zimowej rundy WRC.
Wydarzenie to obfituje w piękne zimowe krajobrazy, ale rajd ten ma również status morderczego. Nie owijając w bawełnę - mamy oczywiście do czynienia z bardzo niskimi temperaturami sięgającymi do -30 stopni Celsjusza.

Śnieg, lód, które nie pomagają w pokonywaniu kolejnych kilometrów odcinków specjalnych, a do tego jazda w "wyjechanych" już koleinach. Dlatego Robert będzie miał tutaj utrudnione zadanie, bo o ile w innych rundach nie ma tego typu kolein, to tutaj są, a z ograniczeniami jego ręki rajd ten będzie podwójnie trudny i wyczerpujący.

Warto wspomnieć, że Szwecja jest drugim pod względem szybkości rajdem w kalendarzu WRC. Kierowcy uzyskują tu jedne z najwyższych średnich prędkości. Ciekawostką jest również fakt, że jeździ się tu między śnieżnymi bandami, które występują po prawej jak i po lewej stronie. Kierowcy pomagają sobie i używają tego typu band do delikatnego opierania, czy też swoistego uderzania autem - dzięki takiej technice mogą zaoszczędzić trochę czasu na wyjściu z zakrętu. Kontakty te jednak nie zawsze są dobre. Samochód może ulec uszkodzeniu poprzez wjazd w taką bandę, należy też pamiętać, że gdy kierowca delikatnie chociażby zahaczy o bandę przodem auta to samochód może zostać "wciągnięty" przez śnieg wgłąb bariery i utknąć.

Oczywiście pogoda może również spłatać tak zwanego figla. Maciek Szczepaniak wstawił zdjęcie na swój profil na Facebook`u z dopiskiem "2 dzien testów. Pogoda sie zmieniła i jest odwilż. Tak ma zostać do rajdu. Bedzie śnieg/szuter."



Rajd odbędzie się w dniach 5-8 lutego 2014 r.

Podczas tego wydarzenia na zimowych trasach zobaczymy aż cztery załogi z Polski. Dwie załogi pojadą w klasie WRC i będą to:

            Kierowca                             Pilot                          Samochód                 Klasa  

Robert Kubica           Maciej Szczepaniak       Ford Fiesta RS WRC      RC1 WRC M

Michał Sołowow             Maciej Baran             Ford Fiesta RS WRC      RC1 WRC


Zobaczymy również dwie załogi w zupełnie innych klasach:

           Kierowca                             Pilot                          Samochód                 Klasa  
Hubert Ptaszek                Kamil Kozdroń           Ford Fiesta R2                  RC4

Łukasz Kabaciński    Szymon Gospodarczyk     Renault Clio R3                 RC3


Sprawdźmy może również pełną listę startową:

ewrc-results.com

Harmonogram Rajdu Szwecji:

Środa, 5 lutego 2014 r. 

  • Shakedown - Råda - 3.99 km, 08:00
  • Shakedown - Råda - 3.99 km, 12:00
  • Super OS 1 - Karlstad 1 - 1.90 km, 20:04
Czwartek, 6 lutego 2014 r.
  • Serwis A Hagfors - 15 min. 9:30
  • OS 2 - Torsby 1 - 7.03 km, 10:53
  • OS 3 - Kirkener 1 - 7.16 km, 12:30
  • OS 4 - Finnskogen 1 - 16.82 km, 13:05
  • OS 5 - Kirkener 2 - 7.16 km, 14:59
  • OS 6 - Finnskogen 2 - 16.82 km, 15:37
  • OS 7 - Torsby 2 - 7.03 km, 16:58
  • Serwis B Hagfors - 45 min. 18:07
Razem (wliczając dni 5 i 6): 70.32 km

Piątek, 7 lutego 2014 r.
  • Serwis C Hagfors - 15 min. 6:55
  • OS 8 - Lesjöfors 1 - 15.00 km, 8:11
  • OS 9 - Fredriksberg 1 - 18.15 km, 09:23
  • OS 10 - Rämmen 1 - 22.76 km, 10:12
  • OS 11 - Hagfors Sprint 1 - 1.87 km, 10:55 
  • Serwis D Hagfors - 30 min. 11:34
  • OS 12 - Lesjöfors 2 - 15.00 km, 13:05
  • OS 13 - Fredriksberg 2 - 18.15 km, 14:17
  • OS 14 - Rämmen 2 - 22.76 km, 15:06
  • OS 15 - Hagfors Sprint 2 - 1.87 km, 15:49
  • Serwis E Hagfors - 45 min. 16:18
  • Super OS 16 - Karlstad 2 - 1.90 km, 19:00
Razem: 117.46 km

Sobota, 8 lutego 2014 r.
  • Serwis F Hagfors - 15 min. 7:05
  • OS 17 - Hara 1 - 11.32 km, 08:00
  • OS 18 - Tomtorp 1 - 19.21 km,  08:38
  • OS 19 - Vargåsen 1 - 24.63 km, 09:12
  • OS 20 - Värmullsåsen 1 - 15.42 km, 10:32
  • Serwis G Hagfors - 30 min. 11:20
  • OS 21 - Hara 2 - 11.32 km, 12:30
  • OS 22 - Torntorp 2 - 19.21 km, 13:08
  • OS 23 - Vargåsen 2 - 24.63 km, 13:42
  • OS 24 - Värmullsåsen 2 - 15.42 km, 15:18 - Power Stage
  • Serwis H Hagfors - 10 min. 16:06
Razem: 141.16 km
Długość całego rajdu (bez dojazdówek): 328.94 km

-----                                                                                                                                                     ----

Kilka dni temu Sebastien Ogier wypowiedział się na temat Roberta w ciepłych słowach:

"On jest niesamowicie szybki na asfalcie. Jego doświadczenie z F1 widać tutaj, na tej nawierzchni. Szkoda, że musiał się wycofać z Rajdu Monte Carlo."

"Fantastyczne jest to, że wybrał ten sport. Robert jest wielkim atutem dla WRC jako kierowca i osoba. Nie mogę doczekać się rywalizacji z nim i jestem bardzo ciekawy jak poradzi sobie w pozostałych rundach, a zwłaszcza w Szwecji na lodzie i śniegu."



https://www.facebook.com/maciek.szczepaniak


Nie od dziś wiadomo, że Marcus Gronholm pomaga Robertowi Kubicy. Tak też było podczas testów - Marcus dawał również wskazówki bezpośrednio podczas jazdy. Dwukrotny mistrz świata siedział na fotelu pilota.

https://www.facebook.com/maciek.szczepaniak

fot. M-Sport

A tak wyglądają notatki Maćka Szczepaniaka, który wstawił to zdjęcie pare dni temu.
https://www.facebook.com/maciek.szczepaniak



Poniżej zobaczycie filmiki z testów RK M-Sport WRT:








Robert Kubica wypowiedział się przed tegorocznym Rajdem Szwecji na łamach strony internetowej M-Sportu, poniżej przeczytacie wypowiedź:

"To mój pierwszy w życiu start w pełnym śniegu i mój pierwszy Rajd Szwecji. Szczerze mówiąc nie wiem czego mam oczekiwać, ale odcinki w śniegu są dla mnie nowym, ekscytującym wyzwaniem."

"Biorąc pod uwagę to, że nie znam zbytnio tej nawierzchni, to wiemy iż nie będzie to łatwy rajd. Naszym priorytetem jest koncentracja na nauce nowych odcinków specjalnych oraz warunków jakie panują podczas tego rajdu. Jestem w pełni nastawiony na nowy rajd i na nowe wyzwania."

Pełny artykuł znajdziecie na stronie M-Sportu, tutaj.

Poniżej możecie obejrzeć filmy z Rajdu Szwecji z poprzednich lat:












Flagi Polski pochodzą ze strony: http://www. wikipedia.pl